Podning af pæretræ - grundstammer?
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 14-01-06 23:54

Jeg skal hjælpe en genbo med at pode pæretræer. Han har
en gammel pæretræ vi skal tage kviste fra og pode nogle af kvistene over
på et par andre gamle pæretræer.

Derudover har jeg besluttet at pode nogle af hans kviste på nogle unge
grundstammer. Men jeg kan ikke huske, hvad det er for nogle grundstammer
jeg skal bruge, er det noget med at kvæder kan bruges? Er her nogen
der kender gode grundstammer til at pode pære på?

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-06 07:18

On Sat, 14 Jan 2006 23:53:48 +0100, Klaus Eriksen <ke@aigis.dk> wrote:

> [...]
>jeg skal bruge, er det noget med at kvæder kan bruges? Er her nogen
>der kender gode grundstammer til at pode pære på?

Den normale kvædegrundstamme er Kvæde A. Vild pære, Pyrus communis kan
sikkert også bruges.

Hmm.. har lige kigget lidt på http://www.de-gamle-sorter.dk/ hvor der
står at kvæde A og kvæde C er svagtvoksende grundstammer, men at de ikke
kan bruges til alle pæresorter da de døjer med at vokse sammen.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-06 11:17

> [...]
> står at kvæde A og kvæde C er svagtvoksende grundstammer, men at de ikke
> kan bruges til alle pæresorter da de døjer med at vokse sammen.

Kunne de ikke gro i tjørnehækken?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-01-06 16:43

Den Sun, 15 Jan 2006 11:17:26 +0100. skrev Preben Riis Sørensen:

> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne de ikke gro i tjørnehækken?

Det er vidst rigtigt - jeg mener at have hørt at tjørn vidst nok også
kan bruges. Men under alle omstændigheder vil jeg forsøge med nogle
kvæde A eller C, hvis det ellers kan lade sig gøre - jeg ved endnu ikke
hvilken sort der er tale om.

mvh.
Klaus Eriksen