Loftslem og ændring i spær
Fra : Stefan

Dato : 14-01-06 15:00

Hej derude
Vi kunne rigtigt godt tænke os at få sat en ny loftslem op i vores
parcelhus.
Problemet med den gamle er, at det kun er en lem, og at den er 70x70 cm.
Altså ingen integreret stige/trappe, og ikke særligt meget plads til at få
tingene op og ned.
Grunden til at den ikke er større er, at den er placeret i vores entre, som
er ca 100 cm bred. På langs er størrelsen begrænset af
loftsbjælkerne/spærene, som har 75 cm imellem. Der er derfor ingen chance
for at få en 120x70 cm lem op, som vel nærmest er standard iflg
byggemarkederne.

Nu kan jeg gøre 2 ting:
Enten flytte lemmen et helt nyt sted hen, hvor jeg ikke er begrænset af de
100cm. Det vil dog i realiteten betyde ind på et værelse eller i stuen -
ingen af delene noget, som jeg (for slet ikke tale om konen) synes godt om.
Det andet alternativ er, at lave om i konstruktionen, så der bliver plads,
dvs lave "hul" i en af bjælkerne.
Jeg har selv en forestilling om, hvordan det kan gøres, ved "blot" at save
bjælken over, og fastgøre den til de sideliggende bjælker med en tværbjælke
og en hulens masse beslag Herved får jeg et hul på 150x100 cm - altså
rigeligt plads.

Eneste problem er, om man "bare" kan gøre sådan? Bjælken er jo trods alt en
del af spærene, som gerne skulle holde taget, og jeg har det derfor lidt
skidt med at skulle ændre i konstruktionen.

Er der nogen erfaringer eller gode råd?
Det skal siges, at jeg nødigt vil skulle bruge 1000 kr på en arkitekt til at
beregne, hvordan det skal gøres. SÅ stort er ønsket trods alt heller ikke.

Stefan

Fra : SB

Dato : 14-01-06 17:50

> [...]
> Det skal siges, at jeg nødigt vil skulle bruge 1000 kr på en arkitekt til
> at beregne, hvordan det skal gøres. SÅ stort er ønsket trods alt heller

formoder at det er den vandrette del, nede i bunden af spærret du vil
fjerne.
Den primære funktion for det er at sørge for at spærret ikke begynder at
skræve mere end huset er bred.
dvs. der er mest trækkraft i det, og ikke nogen bærende over det.
ved at gøre som du selv foreslår, tvivler jeg på der vil ske noget ved det,
men du kan dog for en sikkerhedsskyld købe nogen trækbånd af metal i dit
byggemarkede, som du fæster ude i yderenderne af det spær du saver over, og
så sætter på tværs over til de nærmeste hele spær ved siden af det
oversavede, så det danner en trekant.
vil ikke lægge hovedet på blokken på det er efter arkitektens tegninger, men
vil dog blive meget overrasket hvis der skulle ske noget ved det.
træ er uhyre svært at forlænge ved at trække i det

Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-06 19:19

> vil ikke lægge hovedet på blokken på det er efter arkitektens tegninger,
> men vil dog blive meget overrasket hvis der skulle ske noget ved det.
> træ er uhyre svært at forlænge ved at trække i det

Du kunne jo komme her og se hvordan den tidligere ejer havde lavet samme
nummer - faktisk havde han endda kun savet over og så samlet med et par
brædder på hver side og lidt på kryds til at holde. Det sank ganske nydeligt
5 cm ned og loftet under lignede noget, der var løgn.

Mvh Maria

Fra : SB

Dato : 15-01-06 10:17

> [...]
> brædder på hver side og lidt på kryds til at holde. Det sank ganske
> nydeligt 5 cm ned og loftet under lignede noget, der var løgn.

Nu forstod jeg det sådan at han ville lægge en bjælke på tværs mellem de to
spær der er på hver side af det han vil save over og fastgøre denne med
vinkelbeslag.
Sådan har jeg gjort det i det forrige hus vi havde uden der skete noget.
Den tværgående bjælke hviler jo også på de vægge der er på hver side af
gangen, så bliver det lavet rigtig så burde det kunne holde.
Er jo samme princip man bruger når man skal sætte et vindue i taget, der
saver man også et spær over, og sætter en tværbjælke ind, og kan det holde
til et helt tag, burde det også kunne holde til et loft.
Men klart nok, sætter man bare nogen brædder på tværs oven over
loftbjælkerne, så så synker det nok, men en bjælke i samme størrelse som
spærret, på højkant, det hold for mig.

Søren

Fra : Glenn

Dato : 15-01-06 11:01

> [...]
> Men klart nok, sætter man bare nogen brædder på tværs oven over
> loftbjælkerne, så så synker det nok, men en bjælke i samme størrelse som

Hvis tværbjælken er tyk nok, så sker der ikke noget.
Men det er et træk som skal kanaliseres over i de 2 bjælker der ligger ved
siden af. (og et tryk nedad, hvis det er et sakse-spær)
Jeg plejer at sammenligne med en is-pind, tager man fat i hver ende og
trækker, så trækker man den ikke lige fra hinanden, men ligger man trækket
på tværs, så er den ikke svær at knække.

Det kommer også an på hvad det er for et tag, der ligger der. Hvis det er
tegl så vejer det jo helt sindssygt meget, og derved vil trækket være meget
større.
F.eks. har mine forældre lige udvidet deres garage og i den forbindelse kom
der et nyt tag på. Garagen er vel 9x5meter, og der smed vi 4,5 tons tegl op.
Det synes jeg er meget, og der er nok kræfter på spil, man ikke umiddelbart
tænker over.

I det her tilfælde vil jeg nok finde et par moppedrenge og ligge på tværs,
og så skrue træk-bånd på, på skrå i træk-retningen, mellem spærene. Man kan
evt. kanalisere trækket videre til spær 3 med trækbånd, hvis man mener at
der er brug for det.

Glenn

Fra : SB

Dato : 15-01-06 11:58

> [...]
> kan evt. kanalisere trækket videre til spær 3 med trækbånd, hvis man mener

he he også lige det jeg mente, du forklarer dig nok bare lidt bedre end mig

Søren

Fra : Tony Petersen

Dato : 14-01-06 20:52

> [...]
> Det skal siges, at jeg nødigt vil skulle bruge 1000 kr på en arkitekt til
> at beregne, hvordan det skal gøres. SÅ stort er ønsket trods alt heller

En anden mulighed er denne loftstige fra harald-nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3445&n=10&KundeID=vR0Tj2IUeYKBXOYs92AVT1nc1OpY8ID

Du skal godt nok selv lave en lem, og du skal frigøre stigen med stangen som
du også åbner lemmen med

Fra : Knud L R

Dato : 14-01-06 22:58

- hvis det ikke så meget er hullet størrelse, der er problemet, men at de
rmangler en nem mulighed/stige, så er løsningen med fastmonteret alu-stige
anbefalelsesværdig. Jeg har brugt den i 2 huse. Nemt at have med at gøre.
Godt produkt.

Knud

Fra : Thomas

Dato : 14-01-06 19:27

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal siges, at jeg nødigt vil skulle bruge 1000 kr på en arkitekt til
> at beregne, hvordan det skal gøres. SÅ stort er ønsket trods alt heller

Hej

Har samme problem men har fundet løsningen. Når jeg til sommer skal skifte
træbeklædningen i mine gavle, laver jeg i den ene ende to låger så jeg får
en åbning på BxH 100x120 cm. Jeg skal nemlig have et
varmegenindvindingsanlæg op på loftet, og det er ikke ret nemt gennem en
loftslem, når anlægget vejer 80 kg. Ulempen er at man så skal have fat i en
stige, men det skal du jo alligevel som det er nu.

Fra : lu_do

Dato : 15-01-06 17:14

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Det skal siges, at jeg nødigt vil skulle bruge 1000 kr på en arkitekt til
> at beregne, hvordan det skal gøres. SÅ stort er ønsket trods alt heller

Hej Stefan,

Jeg havde et lignende problem og løste det via denne lofttrappe:
http://www.dolle.dk/dansk/produktpresentation.asp?id=7&type=1

Ved ikke om det vil virke for dig?

Mvh
/Claus

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-01-06 19:50

> [...]
> loftsbjælkerne/spærene, som har 75 cm imellem. Der er derfor ingen chance
> for at få en 120x70 cm lem op, som vel nærmest er standard iflg

Der er mange standarder og den du nævner er nok den mest almindelige.
Du kan sagtens få en der er beregnet til at vende "på tværs" af spærfoden
og den kan skaffes gennem Timberman som sælger Dolle lofttrapper.
Trappen hedder vist Mini
http://www.dolle.dk/dansk/produktpresentation.asp?id=7&type=1

Fra : Stefan

Dato : 16-01-06 17:30

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan sagtens få en der er beregnet til at vende "på tværs" af spærfoden
> og den kan skaffes gennem Timberman som sælger Dolle lofttrapper.

Tak for alle svarene.
Jeg vil nok give jer ret i, at en tilpasset trappe til det eksisterende hul
synes som den nemmeste løsning, men så vidt jeg kan se ikke den billigste
(og den jeg bliver mest glad for i længden)
Jeg tror jeg vil satse på et forstørret hul.

Stefan