Bygge trappe selv...??
Fra : MF

Dato : 08-01-06 21:05

Hej NG

Jeg skal til at lave en ny trappe til mit hus fra 1899. Altså indendørs op
til første salen.

Den nuværende trappe er meget stejl og kun 70cm bred. Det er meningen at den
nye trappe skal være lidt bredere, og mere sænket. Så det ikke bliver som at
bestige et bjerg, hver gang man skal ovenpå. Mit spørgsmål er, om jeg bare
må lave den som det passer mig bedst, eller om jeg skal følge nogle
specielle standart mål? Mht. til bredden og trappetrin osv.. Man kan jo lige
så godt lave det rigtigt fra starten. Lidt mål til gelænder kunne jeg også
godt bruge lidt info om. Samt tykkelse på træet til selve trappen og
trinene.

For at komme med lidt mere info om trappen, er det en kvartsvingstrappe. Det
første stykke skal der ikke ændres på, da bredden og stigningen er ok der.
Men så er der stadig 175cm op til gulvet. Nogen der kan hjælpe her?

V.h

Martin

Fra : tb

Dato : 08-01-06 21:15

Der findes nogle formler til at beregne en "god" trappe, men i vores
tilfælde ville det betyde en trappe der var for stor, så vi lavede blot en
45 graders med 27 cm trin og 2½cm overlap af trinnene. Det fungerer perfekt

Den er lavet af 5x2 regler der er livet sammen, således at vanger er 25cm.
Heri er fræset plads til trinnene der ligeledes er limet af opskårne fyr
regler. Jeg synes det ser ganske fint ud, og det har kostet os 500kr.
Kræver dog lidt værktøj (afretter, rundsav og overfræser eller en god rutine
med stemmejern)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-01-06 22:12

"MF" <Filuma@tele2adsl.DanmarK> skrev i en meddelelse news:xfewf.124$yP4.82@news.get2net.dk...
> [...]
> stigningen er ok der. Men så er der stadig 175cm op til gulvet. Nogen der kan hjælpe her?

Fra Nordjyske Landsbibliotek (www.njl.dk):
69.35
Trapper. - 3. udgave. - Odense : Erhvervsskolernes Forlag, 1999. - 106
sider : ill. ; 30 cm. - (Konstruktionslære for træfagene)

Tidligere udgave i.e. 2. udgave Tømrerfagets lærebogsudvalg . 1995.
Ca. 120 sider.
ISBN 87-7881-141-4 : hf. : kr. 190,75.

Den kan anbefales og måske har de den også på dit lokale bib.

/Jakob

Fra : jones_net

Dato : 09-01-06 09:10

"MF" <Filuma@tele2adsl.DanmarK> wrote in message
> [...]
> der. Men så er der stadig 175cm op til gulvet. Nogen der kan hjælpe her?

For at få så god en trappe som muligt skal du kigge på forholdet mellem
grund og stigning.
Læs f.eks. her:
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/12/050690-12/teksten.htm
Og brug ellers Google til at finde gode forhold mellem grund og stigning...

Hvis du skal i gang selv, og du ikke har alt værktøjet, så skal du måske
overveje om det kan betale sig at indkøbe en masse værktøj, frem for at købe
en færdig trappe for under 8.000,-
Læs her: http://www.bv-trappen.dk/standard.html

Bredden sige man vist normalt skal være mindst 80 cm for at få en god
bredde, men vores er 90, og jeg ville helst ikke have den smallere! Men det
er jo en smagssag, og det skal jo også lige passe med huset uden om trappen
osv.

/J