Motorsav saver skævt
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 07-01-06 04:21

Hej

Er der nogle der har en forklaring på hvorfor min motorsav saver skæve eller
nærmere i en bue. Det er en Partner 351 som har nogle år på bagen, men har
kørt upåklageligt, indtil det her begyndte, med formodning om det var
sværdet der var slidt, blev det og kæde skiftet, men problemet er der
stadigt.

Stef

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-01-06 14:27

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørt upåklageligt, indtil det her begyndte, med formodning om det var
> sværdet der var slidt, blev det og kæde skiftet, men problemet er der

Når både sværd og kæde er skiftet, kan den kun skære skævt hvis kæden er for
slap, eller kæde og sværd ikke passer sammen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 07-01-06 05:33

> Når både sværd og kæde er skiftet, kan den kun skære skævt hvis kæden er
> for
> slap, eller kæde og sværd ikke passer sammen.
> --

Kæden er strammet op så den lige nøjagtigt ikke slipper (som jeg altid har
gjort) og sværd og kæde er det samme som den altid har kørt med. Den savede
jo også skævt inden det blev skiftet. Jeg tror bare jeg konstaterer den har
gjort det stykke arbejde den skulle og køber en anden, den har trodsalt kørt
i snart 8 år og adskillige hundrede meter træ.

Stef

Fra : Dal

Dato : 07-01-06 16:17

Når en sav skærer i en "bue" er det fordi tænderne til den ene side er
kortere end de andre, dvs der skal files mere af den ene side. Saven skærer
til den side hvor der er mest tand, eller måske er vinklen ikke helt
optimal.. du skriver kæden er ny !! så skulle der ikke være problemer,, er
det træ med søm og andre dårlige ting du skærer i

/Henrik

Fra : Stefan

Dato : 07-01-06 20:42

"Dal" <fup@fidus.com> wrote in message
> [...]
> helt optimal.. du skriver kæden er ny !! så skulle der ikke være
> problemer,, er det træ med søm og andre dårlige ting du skærer i

Tænderne har samme længde, altid samme antal strøg pr. tand! I det her
tilfælde var de 8x8'ere der skulle i fyret men ellers har det været alm træ.

Stef

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 01:45

> [...]
> kørt upåklageligt, indtil det her begyndte, med formodning om det var
> sværdet der var slidt, blev det og kæde skiftet, men problemet er der

Det foresvæver mig lige, at de styr der er mellem tænderne (ikke dem der
løber i sværdet) kan være for høje?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-01-06 11:48

> Det foresvæver mig lige, at de styr der er mellem tænderne (ikke dem der
> løber i sværdet) kan være for høje?
> --

Rytterne får altid et strøg, med den flade fil hver 3. gang, kæden slibes,
så det er ikke derfor, men jeg har fundet fejlen, se svaret i nedenstående
indlæg..

Stef

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-01-06 10:44

Stefan Jacobsen skrev:
> [...]
> kørt upåklageligt, indtil det her begyndte, med formodning om det var
> sværdet der var slidt, blev det og kæde skiftet, men problemet er der

Hvis det ikke er kæden og ikke sværet så må skævheden ligge der hvor
sværet sidder. Har du også skiftet det tandhjul som trækker kæden?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-01-06 11:46

> Hvis det ikke er kæden og ikke sværet så må skævheden ligge der hvor
> sværet sidder. Har du også skiftet det tandhjul som trækker kæden?

Nej, men jeg har fundet problemet, bespændingen til sværd og skjold er ved
at blive trukket ud gennem plasten på indersiden, så er der sgu ikke noget
at sige til den kører ringe. Ny sav er næsten købt en Stihl 180, så det er
ikke så ringe.

Stef