Brændeovn ?
Fra : P Kaasing

Dato : 05-01-06 18:04

Hej

Vi skal have skiftet vores gamle ABC bræneovn ud med en ny. Af mærker er vi
blevet lidt forelskede i Lotus Prio 2, og HWAM Monet. Men gennem en bekendt
kan vi købe Scan billigt, men hvordan er kvalitetn af disse, i forhold til
HWAM og Lotus?

Hvad kan i iøvrigt anbefale af gode pejse og brændeovns butikker i Århus
området? Vi har været i Horsens "ild og pejs" hvor der var fin betjening,
desværre havde de ikke Scan ovne. Og måske er der jo noget helt tredje vi
skal kigge på istedet.

/Poul

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-01-06 18:14

"P Kaasing" <kaasing@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> desværre havde de ikke Scan ovne. Og måske er der jo noget helt tredje vi

Havde en fin lille Lotus før og har nu en Scan Andersen 8, og den er også
rigtig glad for. Købte den ved Pejseenergi i Kjellderup, men de har også en
butik i Århus.

Hasle Ny Pejseenergi A/S . Viborgvej 203 . 8210 Århus V. Tlf. 86 75 00 99 .
Fax. 86 75 04 94

Eller check deres hjemmeside http://www.pejseenergi.dk/,

Med venlig hilsen

BJarne K.

Fra : P Kaasing

Dato : 05-01-06 21:37

"Bjarne K." skrev i en meddelelse

> [...]
> en butik i Århus.
>
> Hasle Ny Pejseenergi A/S . Viborgvej 203 . 8210 Århus V. Tlf. 86 75 00 99

Ja, der var vi ude igår, de har desværre bare ferie lige for tiden, til den
9. januar

/Poul

Fra : P Kaasing

Dato : 06-01-06 16:36

Vi har været ude at kigge på brændeovne de sidste par dage, og er vist fast
besluttet på at det bliver en Hwam Mozart. Monet'en var for klodsest efter
min smag. Spørgsmålet er så bare om Mozarten er stor nok. Vores hus er på
160kvm, fra 1974, rimeligt godt isoleret. Stuen, hvor brændeovenen skal stå,
er en vinkelstue på 55kvm. Brændeovnen skal stå i hjørnet, længst væk fra
resten af huset. Det er mest til hygge, og ikke for at varme hele huset op,
men er den stor nok?

/Poul

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-01-06 18:11

> [...]
> længst væk fra resten af huset. Det er mest til hygge, og ikke for at
> varme hele huset op, men er den stor nok?

Jeg vil lige begynde med at sige, at jeg ikke har noget som helst at gøre
med føromtalte brændeovnsforhandler, andet end at jeg har købt en brændeovn
der.

Men da jeg købte min A8, var det efter en rådslagning med forretningen. De
spurgte om forskellige ting ala, højde til loft, antal rum der skulle
opvarmes og hvor stor stuen var, hvor bændeovnen skulle stå. De foreslog
derefter 2-3 forskellige modeller, og vi blev så efterfølgende enige hvilken
model det skulle være.
Dette skete over telefonen inden jeg overhoved havde besøgt butikken. Så
prøv eventuelt at ringe til den eller en anden butik og spørg om hvilken
model de kan foreslå.

For mig var det vigtigst at få en brændeovn, som var til at være i stue med,
altså at den ikke blev for varm til min forholdsvis lille stue, men hvis i
har en 55m2 stue vil jeg tro at i kan tage en med mange kw. Men hellere for
lille end for stor.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Lotte

Dato : 06-01-06 21:55

Hej Poul

Har i overvejet en Rais ovn?

Vi har en Rais Malta, som vi er rigtig gade for.

Udover den virker fortræffeligt er designet også super.

Hilsen Lotte

Fra : P Kaasing

Dato : 07-01-06 22:16

"Lotte" <lottejul@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Poul
>
> Har i overvejet en Rais ovn?
>
> Vi har en Rais Malta, som vi er rigtig gade for.
>
> Udover den virker fortræffeligt er designet også super.
>

> Hilsen Lotte

Tak, den kigger vi lige på. Men er ellers ret besluttet på Hwam Mozart, den
er ret fix, og automatisk styring af luft indtag, samt et fornuftigt design.

/Poul

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-01-06 19:02

> [...]
>
> Tak, den kigger vi lige på. Men er ellers ret besluttet på Hwam Mozart,
> den er ret fix, og automatisk styring af luft indtag, samt et fornuftigt

Automatikken på Hvam ovne bliver man rigtig rigtig glad for.

mvh
Bendt

Fra : Pollepop

Dato : 21-01-06 21:24

Jeg har læst om automatikken men,

Virker den så godt som de siger. Kan der fortælles lidt mere praktisk om
andvendelsen og hvorledes det reelt er?
Udnytter den brænden så meget bedre som de påstår?
Der siges at automatikken er meget sårbar overfor at man varmer ovnen op for
hurtigt da jernpladerne er tynde, hvad kan der siges til det?

/polle

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 29-01-06 23:05

"Pollepop" <xyz@mone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der siges at automatikken er meget sårbar overfor at man varmer ovnen op
> for hurtigt da jernpladerne er tynde, hvad kan der siges til det?

Den virker så godt som vi siger

Man tænder op, og fylder brænde på, når den er klar til mere brænde.
Det er stort set, hvad der skal passes på den ovn.

Hvis det er for koldt eller for varmt, skruer man op/ned på "termostaten".

Hvis man fylder nyt brænde i for tidligt i forbrændings-forløbet, kan den
godt drille lidt, fordi der så er for lidt luft-tilførsel, men ellers er der
absolut ingen problemer.

mvh
Bendt

Fra : Finn Hybjerg Hansen