linolium
Fra : Rene

Dato : 03-01-06 21:25

hej
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan man limer eller svejser
linolium i en brusekabine så den bliver helt tæt ???

mvh
Rene

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 03-01-06 22:20

"Rene" <Rene@adsl.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan man limer eller svejser
> linolium i en brusekabine så den bliver helt tæt ???

Du kan mig bekendt ikke bruge linoleum i en brusekabine.
I hvert fald ikke som en godkendt løsning, men det er måske
heller ikke tilfældet.
Linoleum er fremstillet af linolie blandet med harpiks, træmel,
kalksten og pigmenter.

Fra : Sten Larsen

Dato : 03-01-06 23:03

> [...]
> heller ikke tilfældet.
> Linoleum er fremstillet af linolie blandet med harpiks, træmel,

Jeg har boet i et Trelleborghus fra 1986, med et fint godkendt badeværelse
med linoleum på gulvet. Jeg så det blev limet sammen, men ved ikke med hvad.
De må et byggemarked kunne fortælle.
/SL

Fra : Max

Dato : 03-01-06 23:26

Hej Sten

> Jeg har boet i et Trelleborghus fra 1986, med et fint godkendt badeværelse
> med linoleum på gulvet. Jeg så det blev limet sammen, men ved ikke med
hvad.

Og du er sikker på at det er linoleum ? Så vidt jeg husker kan det ikke
tåle
langvarig kontakt med vand og tåler ikke almindelige rengøringsmidler.

Mvh Max

Fra : Sten Larsen

Dato : 04-01-06 01:27

> [...]

> tåle
> langvarig kontakt med vand og tåler ikke almindelige rengøringsmidler.

Nej. Ikke mere. For mig lignede det linoleum, men kunne være noget andet (
vinyl ?)
Det er naturligvis ikke det samme, så det er vinyl Rene skal bruge.
/SL

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 03-01-06 23:41

"Sten Larsen" <sl@troppuseciffo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har boet i et Trelleborghus fra 1986, med et fint godkendt badeværelse
> med linoleum på gulvet. Jeg så det blev limet sammen, men ved ikke med
> hvad. De må et byggemarked kunne fortælle.

Der findes svejsetråd til linoleum som man bruger normalt, men om det er
godt nok til vådrum ved jeg ikke.
Er du sikker på det ikke er vinyl der er tale om, det kan ligne til
forveksling.
Forbo har ikke noget linoleum der er godkendt til vådrum :
http://www.forbo.dk/dk/DKsite.nsf/folders/produktnogle

der kan i øvrigt findes alt der er værd at vide næsten.

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-01-06 12:38

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in message

> "Rene" <Rene@adsl.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Du kan mig bekendt ikke bruge linoleum i en brusekabine.
> I hvert fald ikke som en godkendt løsning, men det er måske
> heller ikke tilfældet.

Er det ikke bare at lave en vådrumsmebram og så kan man putte selv
gulvtæppe på hvis man har lyst?

Henvis evt. til hvor der står at linolium ikke må bruges i vådrum.

/Jens Ulrik

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 05-01-06 22:11

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke bare at lave en vådrumsmebram og så kan man putte selv
> gulvtæppe på hvis man har lyst?
>
> Henvis evt. til hvor der står at linolium ikke må bruges i vådrum.

For min skyld må du såmænd lægge gulvtæppe i dit vådrum
hvis du har lyst til det.
Jeg kommenterede bare, at jeg ikke tror linoleum er velegnet
til vådrum og at det ikke er godkendt som vandtætningsmembran.

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-01-06 10:02

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> For min skyld må du såmænd lægge gulvtæppe i dit vådrum
> hvis du har lyst til det.

Tak

> Jeg kommenterede bare, at jeg ikke tror linoleum er velegnet

Nej, det er nok lidt besværligt at holde - men det skulle da nok kunne
lade sig gøre uden store problemer.

> til vådrum og at det ikke er godkendt som vandtætningsmembran.

Du har bare ikke skrevet "vandtætningsmebran" nogen steder, blot at
linoleum ikke var godkendt til vådrum - derfor min kommentar
Hvis ikke der bruges vådrumsmebran er det meget begrænset hvad der må
bruges af materialer... umiddelbart kan jeg kun komme på vinyl (og jeg vil
bare ikke have det ildelugtende stads ind i mit hus) eller de der
fiberplader fra bl.a.danogips - nå jow og så er der vist nogen plader i
noget hardfoam-agtigt noget som også skulle være godkendt som
vådrumsmembran.

....og så fatter jeg i øvrigt (næsten) ikke at folk meget ofte bruger tager
fejl af linolium og vinyl, det er to vidt forskellige materialer - som at
sammenligne et trævindue med et plasticvindue...

/Jens Ulrik

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-01-06 00:49

On Tue, 03 Jan 2006 21:24:41 +0100, Rene wrote:

> Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan man limer eller svejser
> linolium i en brusekabine så den bliver helt tæt ?

Hvis det er vinyl, så svejser man det med en varmluftpistol med
trådfremfører på. Hvis du skal være sikker på at det bliver tæt, så
er det dog noget der kræver en del øvelse.
Personligt ville jeg ikke anbefale det til en uøvet.