spørgsmål om vådrum
Fra : jenny og søren

Dato : 01-01-06 13:06

Hej Ng

jeg har været ved at renovere mit hus fra 1923 og nu er tiden kommet til
færdiggørelse af 1´ste salen hvor der er et badeværelse...men hvad er
reglerne for etablering af det ?? vi har tænkt os at lægge fliser deroppe
men der er ikke mulighed for støbt gulv, så det bliver et eller andet med at
skrue vandfaste krydsfiner plader oven på det eksisterende gulv og så smøre
noget vådrumsmebran oven på også til sidst fliser. men er det lovligt og
hvor kan jeg læse de nøjagtige regler for det ???

en anden mulighed vil evt. være at få svejset vinyl ovenpå fineren er det
bedre ???

mvh

Søren Brix

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 01-01-06 16:30

http://www.alfix.dk/dk/dk_regleranvisninger/re_byogbyg200.htm

Fra : Anders Majland

Dato : 02-01-06 11:16

> http://www.alfix.dk/dk/dk_regleranvisninger/re_byogbyg200.htm

Ja det er en lovlig konstruktion når belastningsklassen ikke er for høj - så
på biblioteket efter den anvisning som Hans gav dig et link til.

Vi er igang med det samme men stoler ikke på at en konstruktions med
smøremembran vil holde sig tæt over tid da vores badeværelse på første sal
ligger midt over en bærende væg. Havde den ligget mellem 2 så måske ... Når
det rigtigt stormer kan man høre at konstruktionen arbejder og det vil
overgange mellem gulv og væg i badeværelset også.

Derfor har vi valgt at få vinyl på gulvet og i brusenichen. Det er ikke så
kønt som fliser men jeg stoler på mere arbejdet fra en certificeret
vinylsvejser end på egne evner med smørremembran og fliser.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 02-01-06 23:39

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43b9036e$1$47074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Derfor har vi valgt at få vinyl på gulvet og i brusenichen. Det er ikke så
> kønt som fliser men jeg stoler på mere arbejdet fra en certificeret
> vinylsvejser end på egne evner med smørremembran og fliser.

Det ville jeg nok også vælge.
Der er kommet en ny type plade på markedet med påført membran
og godkendt. Pladerne er meget lette, forholdsvis tynde og stive som
beton.
Jeg kan prøve om jeg kan finde navnet til i morgen, jeg var selv ret
imponeret efter at have set prøve af dem.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 01-01-06 23:04

Hej Søren

> [...]
> lovligt og hvor kan jeg læse de nøjagtige regler for det ???
>
> en anden mulighed vil evt. være at få svejset vinyl ovenpå fineren er det

Prøv engang at kigge på det her www.litex.dk. Skal selv igang med samme
projekt i et hus fra 1930, og har tænkt mig at bruge dette. Jeg har forhørt
mig hos familie i VVS-branchen og de siger god for det.

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist

Fra : jones_net

Dato : 02-01-06 10:51

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> projekt i et hus fra 1930, og har tænkt mig at bruge dette. Jeg har
> forhørt mig hos familie i VVS-branchen og de siger god for det.

Bare lige husk at overveje prisen - 310,- per kvm plade, og oveni kommer så
det du skal samle pladerne med! Det er efter min mening dyrt, og så er
spørgsmålet, om det ikke kan betale sig at bruge vådrumsgips og membran...

/J