TA radiatorventil
Fra : Michael Kristensen

Dato : 31-12-05 14:40

Hej

Jeg har et to-strengs varmeanlæg samt en Vaillant VC 136/2 E gaskedel.
Anlægget er udført med Danfoss radiatorventiler monteret i fremløbet og
ingen returventiler. Ventilerne giver en irriterende flow-støj, så jeg
overvejer at udskifte Danfoss ventilerne med TA ventiler. Det har ikke
hjulpet på støjen at udskifte differenstrykregulatoren i gaskedlen.

Jeg er lidt i tvivl om hvilken ventil jeg skal vælge:

Til radiatorerne er fremført 15mm kobberrør med 1/2" forskruning.
Ventilen skal have integreret forindstilling hvilket giver valget mellem
TRV-2 og TRV-2 S. Forskellen er Kv værdien, hvor sidstnævnte ventil er
til "små flow".

Hvordan beregner jeg, om der er tale om "små flow" eller ej?

Mvh.
Michael Kristensen

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-01-06 09:35

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> jeg overvejer at udskifte Danfoss ventilerne med TA ventiler. Det har
> ikke hjulpet på støjen at udskifte differenstrykregulatoren i
lyder mere som om der er lidt luft i systemet. Kan også være hastigheden på
din cirkulationspumpe
--
*** Calle ***

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-01-06 23:46

*** Calle *** wrote:

> lyder mere som om der er lidt luft i systemet. Kan også være hastigheden på
> din cirkulationspumpe

Det var også mit umiddelbare bud, men systemet er fuldstændig udluftet
og cirkulationspumpen kører på "automatisk reguleret" hastighed.
Konfigureres pumpen til at køre på laveste trin, kan stadig høres støj
fra ventilerne.
Støjen udmærker sig ved at være en susen som bliver kraftigere jo mere
ventilen åbnes.

Kan der konkluderes andet end at gaskedlen pumper vandet rundt med
unødvendigt højt flow?
Installatøren af kedlen påstår at det er Danfoss-ventilerne der er
årsagen til støjen, er det almindeligt at skylden bliver kastet på disse?

/Michael

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-01-06 23:50

Michael Kristensen wrote:

> [...]
> Installatøren af kedlen påstår at det er Danfoss-ventilerne der er
> årsagen til støjen, er det almindeligt at skylden bliver kastet på
Ved jeg ikke, syntes da ikke jeg kan høre mine, eller andres for den sags
skyld.
Med mindre din fremløbstemp. er lidt for lav i forhold til ønsket
temperatur, så den aldrig kan lukke helt, så vil den jo stå med en lille
spalte, som så vil suse. Prøv at øge fremløbstemperaturen lidt
--
*** Calle ***

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-01-06 21:26

<cut>
<cut>
> Med mindre din fremløbstemp. er lidt for lav i forhold til ønsket
> temperatur, så den aldrig kan lukke helt, så vil den jo stå med en lille
> spalte, som så vil suse. Prøv at øge fremløbstemperaturen lidt

Men har fremløbstemperaturen noget at sige når der åbnes helt for
ventilen og der stadig er støj?

Et helt vildt skud: betyder kalkindholdet i vandet noget?

Michael

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-01-06 22:21

Michael Kristensen wrote:
> <cut>
> <cut>
>
> Men har fremløbstemperaturen noget at sige når der åbnes helt for
> ventilen og der stadig er støj?

Nej, det burde det ikke, er du sikker på ventilen vender rigtigt (der er en
pil indstøbt)

--
*** Calle ***

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-01-06 12:00

*** Calle *** wrote:

> Nej, det burde det ikke, er du sikker på ventilen vender rigtigt (der er en
> pil indstøbt)

Jep, den koniske omløber vender mod radiatoren.
Alle ventilerne er iø. af typen RA-FN 1/2".

Jeg har netop undersøgt problemet lidt nærmere:

En typisk situation er, at alle termostater er lukket pånær en (i
kælderen). Ventilen, som er få måneder gammel, hvæser når termostaten
står på '3'. Cirkulationspumpen bliver i dette tilfælde reguleret ned
til 43% som er minimum. Skrues op for termostaten, ændres støjen fra
ventilen over i retning af "man kan høre der løber en masse vand igennem".

En sådan situation udelukker muligheden for at montere noget
flowbegrænsning centralt ved kedlen?

Spørgsmålet er, om der er nogen ide i at gøre forsøget med TA-ventilen
(jeg kan jo starte med at skifte en ventil)?

Michael