Erfaringer med jordvarme?
Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 29-12-05 11:02

Vi bor i en gammel skole fra 1892. Som opvarmning bruger vi ca. 3000 l
olie/år + ca. 8 m3 brænde til en centraltplaceret kamin. Vi overvejer at
installere et jordvarmeanlæg. Anlæg + installation beløber sig til ca.
120.000 Kr. forventet årlig eludgift 12.000 kr.(kun til at erstatte olien).
Er der her i gruppen nogen, der har erfaringer med jordvarme? I så fald
hører vi gerne om jeres erfaringerbåde positive og negative.

På forhånd tak

Jens Ole Jensen

Fra : TEST

Dato : 29-12-05 11:48

Hej

> Er der her i gruppen nogen, der har erfaringer med jordvarme? I så fald
> hører vi gerne om jeres erfaringerbåde positive og negative.

Prøv eventuelt at spørge i dk.teknik.energi

MVH
Asbjørn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-12-05 17:02

> [...]
> Er der her i gruppen nogen, der har erfaringer med jordvarme? I så fald
> hører vi gerne om jeres erfaringerbåde positive og negative.

3000 l olie a 7 kr = 21000 om året - de 12.000 til varmepumpen giver så
9.000 til forrentning og afdrag af 120.000 kr. Det giver en rigtig lang
tilbagebetalingstid.

Mvh Maria

Fra : TGJ

Dato : 29-12-05 21:17

> 3000 l olie a 7 kr = 21000 om året - de 12.000 til varmepumpen giver så
> 9.000 til forrentning og afdrag af 120.000 kr. Det giver en rigtig lang
> tilbagebetalingstid.

Kommer vel an på hvordan olieprisen og elprisen udvikler sig?

Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-12-05 22:42

> Kommer vel an på hvordan olieprisen og elprisen udvikler sig?

Ikke hvis de bibeholder samme forhold.

Stigende oliepris og faldende elpris vil dog bedre regnestykket, men der
skal virkelig store ændringer til før det batter noget.

Mvh Maria

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-12-05 19:57

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> wrote in message
> [...]
> Er der her i gruppen nogen, der har erfaringer med jordvarme? I så fald
> hører vi gerne om jeres erfaringerbåde positive og negative.

Har du overvejet et par luft/luft varmepumper, de kan fås for ca. kr. 15.000
stykket inkl.. montering.

mvh
Preben

Fra : TGJ

Dato : 30-12-05 15:12

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i en meddelelse
> hører vi gerne om jeres erfaringerbåde positive og negative.

Har ikke selv erfaring men har du søgt på nettet?

F.eks:
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Varmepumper/312312124787ggg312312.htm

http://www.vp-ordning.dk/forside.asp

http://www.nrgi.dk/sw8956.asp

Thomas

Fra : Aksel Petersen

Dato : 01-01-06 00:06

> [...]
> Er der her i gruppen nogen, der har erfaringer med jordvarme? I så fald hører
> vi gerne om jeres erfaringerbåde positive og negative.

Vi har haft jordvarme i 25 år og er meget tilfredse med det. Jeg synes, at din
beregnede varmeudgift lyder lidt højt. Men den er afhængig af jordens
beskaffenhed. Tør sandjord er ikke velegnet. Jo mere fugtighed desto bedre.
Fugtig mosejord er meget velegnet. Varmepumpens effektivitet er også afhængig
af, hvor mange meter jordslange man har. Der kan ikke på forhånd opstilles
sikre prognoser for rentabiliteten i et jordvarmeanlæg. Men, når man først har
fået et godt anlæg installeret, kører det bare derudaf.
Venlig hilsen
Aksel