Olie/Mw
Fra : bos

Dato : 27-12-05 23:41

Hej
Jeg har fjernvarme og bruger ca 20 MW om året.!!
Hvor meget er det omregnet til olie.??

Bo

Fra : Thomas Christensen

Dato : 28-12-05 19:50

bos wrote:
> Hej
> Jeg har fjernvarme og bruger ca 20 MW om året.!!
> Hvor meget er det omregnet til olie.??
>
> Bo

1000 l fyringsolie har et enegiindhold (brændværdi) på 36 GJ
10 MWh = 36 GJ
Altså svarer dine 20 MWh til et omtrentligt olieforbrug på 2000 l.

Thomas

Fra : Max

Dato : 28-12-05 20:03

Hej Thomas

> 1000 l fyringsolie har et enegiindhold (brændværdi) på 36 GJ
> 10 MWh = 36 GJ
> Altså svarer dine 20 MWh til et omtrentligt olieforbrug på 2000 l.

Kan man omregne det sådan direkte ? Jeg tænker på om noget
af energiindholdet i olien ikke ryger op gennem skorsstenen ?

Mvh Max

Fra : Bo Velschow

Dato : 28-12-05 20:55

> Hej Thomas

> Kan man omregne det sådan direkte ? Jeg tænker på om noget
> af energiindholdet i olien ikke ryger op gennem skorsstenen ?

Nej, det kan ikke omregnes direkte. Det reelle olieforbrug vil være lig
energimængden divideret med oliefyrets virkningsgrad. Såfremt oliefyret har
en virkningsgrad på 80% (0.8), vil man skulle futte 2000 l / 0.8 = 2500 l
olie af for at få en nytte-energi på 72 GJ = 20 MWh til opvarmning af hus +
brugsvand. Den resterende energimængde (svarende til 500 l olie(!)) har kun
gråspurvene glæde af...

Jeg vil tro, at fjernvarme-værket beregner den energimængde, de har
"afleveret" til forbrugeren - dvs. det, man betaler for, er (stort set) den
mængde energi, man kan drage nytte af i sin bolig (dvs. gråspurvene må
flytte hen til fjernvarmeværkets skorsten for at få varmet fusserne ).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : bos

Dato : 29-12-05 00:07

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Bo