Spørgsmål om el-værktøj
Fra : HKN

Dato : 27-12-05 19:05

Hej,

Hvordan er det lige med el-værktøj - i dette tilfælde en batteridrevet
boremaskine....

Har kig på en 12v prof. maskine 2,4 Ah (DeWalt), og alternativt en 18v 1,5
Ah B&D Firestorm.

Jeg har hidtil haft en 14,4 B&D, som har holdt i næsten 7 år og ombygget det
meste af et hus + lidt til, men batteriet døde til sidst, og prismæssigt kan
det næsten ikke svare sig at købe et nyt.

Lad nu være med at gå i selvsving om hvilket mærke der er det bedste og lign
subjektive indlæg. Kolde facts - hvilken maskine giver mest saft og kraft?

Mvh
Henrik

Fra : Max

Dato : 27-12-05 20:22

Hej

> Lad nu være med at gå i selvsving om hvilket mærke der er det bedste og
lign
> subjektive indlæg. Kolde facts - hvilken maskine giver mest saft og kraft?

Der kan være mange grunde til at vælge et bestemt mærke, f.eks. hvis
man gerne vil bruge det samme batteri til flere forskellige slags maskiner,
men min erfaring siger mig at det der betyder allermest er hvad der står
på prisskiltet. Dyre maskiner er bedre.

Mvh Max

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-05 20:40

Max wrote:
> [...]
> men min erfaring siger mig at det der betyder allermest er hvad der står

Der er hvert fald en hvis sammenhæng mellem pris og kvalitet, men man
kan selvfølgelig også betale for meget for det mærke der står på den.
Specielt har jeg hørt lidt om at DeWalt er et af dem hvor man betaler
for selve mærket og ikke alene for kvaliteten.

Det der er vigtigt er faktisk ikke kun hvor meget strøm der er på
batteriet, men i høj grad hvor meget strøm man kan hive fra batteriet
når behovet er der. Her er der mange af de billige maskiner der må give
op, og derfor ikke magter at skrue større opgaver fornuftigt. Der burde
også angives hvor meget moment du kan trække evt. sammenholdt med hvor
meget du kan trække over tid... men dette er vist ikke noget der
reklameres for direkte. Det er buzzord der sælger og her er det spænding
og batterikapacitet der sælger, desværre er de to ting kun en del af
ligningen. Jeg har fx. en billig silvan model (12V) som bliver totalt
outperformed af en Borsch 9.6V på trods af at 12V'en er bedst på papiret
kunne den kun skrue 4 skruer i et trapeztag (overdækket teresse).

Thomas

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 27-12-05 21:08

HKN wrote:
> Lad nu være med at gå i selvsving om hvilket mærke der er det bedste og lign
> subjektive indlæg. Kolde facts - hvilken maskine giver mest saft og kraft?

Kig på "Nm"-angivelsen.

GSR-serien fra Bosch er efter mit kendskab nogle af de hårdeste drenge
... der er lige nu en 24-volt version til salg på QXL:
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=22232194.

Den trækker 85nm når det går bedst, så der ryger manden med rundt når
skruen ikke vil længere

Har selv en 14V-udgave, og har ikke set noget andet mærke jeg ville
bytte den for endnu (den er på 70nm).

Eneste ulempe er vægt/størrelse - når det bliver prof bliver det lidt
tungere. Har du nemt ved at overbelaste led osv kan det være en grund
til at gå efter en af de mindre (24V-udgaven ligger på ca. 3 kg incl.
batteri).

Bosch har i øvrigt et udmærket site med alle detaljer om maskinerne,
hvis du har lyst til at sammenligne data på modellerne med andre
maskiner du måtte falde over.

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;division=gw&language=da-DK&ccat_id=18551&prod_id=7489

// Steffen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-12-05 23:12

On Tue, 27 Dec 2005 21:08:07 +0100, Steffen Poulsen
<steffen@[RemoveThis]forskernet.dk> wrote:

> Kig på "Nm"-angivelsen.

Man skal nok tage de opgivne tal med sund skepsis. Det er trods alt
producenten som oplyser dem. Og nogle vælger at opgive spidt belastning
andre kontinuerlig træk. Derfor er de ikke direkte til at sammenligne, kun
de forskellige mærker indbyrdes.
Genneralt kan man sige at hvis producenten opgiver Nm så er det som regl
fordi det er et godt produkt. Du ser det aldrig opgivet på "super duper"
værktøj.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : HKN

Dato : 30-12-05 00:16

"Steffen Poulsen" <steffen@[RemoveThis]forskernet.dk> skrev i en meddelelse

> Kig på "Nm"-angivelsen.

Ja, nu kan jeg se at B&D'en kun giver 29Nm, hvor Dewalt'en giver 45Nm ved
max belastning. Jeg må dog også sige at Dewalten virker noget mere lækker i
udførelsen, og har 3 udvekslinger mod 2 på B&D.

-Henrik

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-12-05 00:43

HKN wrote:
> Ja, nu kan jeg se at B&D'en kun giver 29Nm, hvor Dewalt'en giver 45Nm ved
> max belastning. Jeg må dog også sige at Dewalten virker noget mere lækker i
> udførelsen, og har 3 udvekslinger mod 2 på B&D.

Det lyder som om der er et valg der nærmer sig et endeligt

Husk at få værktøjet i hænderne om muligt, og benyt dig evt. af returret
- hvis du køber pr. postordre er der 14 dages ubetinget returret.

"Super-duper"-værktøjet som Thomas nævner ligger ofte og roder på
5-10Nm, selv for høj-volt-udgaver (når man kommer derned kan man
simpelthen bremse boremaskinen med hænderne) - så helt dumme tal for de
to maskiner er det bestemt ikke.

* Kraften (Nm) afgør om du kan få skruen ud / i eller ej
* Omdrejningerne bestemmer hvor hurtigt du får skruen ud / i
* Batteriet (Ah*V = Wh) afgør hvor lang tid du kan bruge den
* Størrelse/vægt afgør dens anvendelighed mindre tilgængelige steder, og
hvor tung den vil føles at arbejde med i dagligdagen.

// Steffen

Fra : HKN

Dato : 02-01-06 12:06

> [...]
> * Størrelse/vægt afgør dens anvendelighed mindre tilgængelige steder, og
> hvor tung den vil føles at arbejde med i dagligdagen.

Ja, som total lægmand på dette område, har jeg aldrig tænkt på Nm i denne
forbindelse - men det er jo klart som glas at det er vigtigt.

Har set at Dewalt også laver "billig" udgaver - men den aktuelle maskine er
en absolut håndværker udgave, hvor der er taget hensyn til ergonomi m.m.

Så det bliver den, og så et nyt batteri til den gamle B&D - tak til TH for
linket til eBay shoppen (har nu ellers siddet og kigget på eBay!).

Tak for de mange brugbare svar - og et godt nytår til jer alle!

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-12-05 23:07

On Tue, 27 Dec 2005 19:04:59 +0100, HKN <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> lign
> subjektive indlæg. Kolde facts - hvilken maskine giver mest saft og

Hej
Der er ikke den store forskel på de dyre mærker som f.eks. blå bosch,
Makita, Festool og Dewalt. Det kommer mere an på hvad man har i forvejen
eller har planer om at købe af andet værktøj som kan køre på samme
batteri. Eller om man kan finde et godt tilbud eller få en god rabat.
Men jeg vil give Steffen ret i at blå bosch er lækkert, men det er de
andre jeg har nævnt også. Du skal bare huske at prutte om prisen hvis de
køber en at de dyre maskiner. Der er meget stor avance på dem så du kan
sagtens regne med 15-20% rabat. 10% giver de inden du overhovedet åbner
munden.

Men hvis din Black and decker maskine ikke er slidt op skulle du overveje
at købe nogle nye batterier til den.
Jeg har selv købt nye til min BD 12v firestorm og forlænget dens liv
betydeligt.
Jeg hørte først i min lokale trælast, de skulle have 700kr for et batteri
Men jeg fandt en butik på ebay som sælger batterier fra england, mget
billigt
http://stores.ebay.co.uk/Battery-Pro-Inc_Power-Tools-Battery_W0QQcolZ4QQdirZ1QQftidZ2QQtZkm
Jeg fandt ud af at min maskine kunne passe sammen med Dewalt 3.0a
batterier, så nu er der virkelig smæk på den gamle BD maskine
Jeg fik 2 stk 12v 3.0A til BD og et 18v 3A til min Dewalt for 1200kr
inklusiv porto. I dk koster dewalt batteriet alene 1200.-

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-12-05 20:38

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lad nu være med at gå i selvsving om hvilket mærke der er det bedste og
> lign subjektive indlæg. Kolde facts - hvilken maskine giver mest saft og

Jeg har selv den lille 12V DeWalt, og jeg foretrækker den fremfor mine andre
skruemaskiner. Men det kommer an på hvad du skal bruge den til. Jeg har en
lille Skill, og den vejer næsten ingenting så den er god til småopgaver. Jeg
har testet min 12v DeWalt mod en 14,4V Metabo. DeWalten holdt længere og
arbejdede hurtigere. Samtidig er den faktisk strækere end min Metabo 550W /
220V boremaskine når det kommer til at skrue betonskruer i, og svagere til
boreopgaver Men det er vist heller ikke en helt fair sammenligning...
Men uanset hvad du køber vil jeg anbefale dig at få en med 2 batterier, det
er dejligt at man ikke _skal_ stoppe arbejdet bare fordi maskinen løber tør
for strøm.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005