Luft i centralanlæg
Fra : tb

Dato : 27-12-05 13:46

Fik for 2 år siden en førstesal + lukket ekspansionsbeholder + ny
luft-udlufter på
Har siden dog haft et par radiatorer ned for at tapeserer.

Problemet er, at der kommer luft i anlæget, og trykket falder. Falder fra
2->1atm i løbet af en vinter, så det er ikke voldsomt, men alligevel?

Kan ikke finde tegn på vand nogle steder og 1. salen er pex, så der bør kun
være vand i enderne. Vil nu prøve at lukke hanerne til 1. salen, da vi
alligevel ikke bruger radatiorerne deroppe overhovedet (det klarer
brændeovnen)

Meeen dels er min mistanke på den luft udlufter. Den sidder jo ikke øverst
på kæden mere som den gjorde før, så luften kan vel komme på afveje?

Og hvad med den der røde ekspansionsbeholder. Hældte op til 2½atm vand på
for et par måneder siden. Så stod det pludseligt ud med vand indtil den
faldt til 2. 2 er min på skalaen, så den burde da kunne tage mere? Og hvad
med den balon der er i? Hvad tryk skal den ha, der er en
luftpåfyldningshane på.

Fra : Heino Strauss

Dato : 30-12-05 21:45

hvilken cirkulationspumpe har du ?

mange køber nemlig bare den billigste... og den løfter max. 4 meter, efter
min opfattelse kan sådan en kun bruges i étplan huse.

Fra : tb

Dato : 30-12-05 22:37

min vvs'er monterede en eller anden std. grundfoss pumpe, som jeg har
kørende på laveste blus

Vi har som sagt aldrig haft varme på på 1. salen (men det er testet at det
virker), så det er vel ikke her problemet er ?

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 31-12-05 00:58

> [...]
>
> mange køber nemlig bare den billigste... og den løfter max. 4 meter, efter
> min opfattelse kan sådan en kun bruges i étplan huse.

Hvis der er tale om et lukket tryk-kredsløb kan man så tale om at "løfte"
Mængden der skal "ned" er jo ligefrem proportional med den mængde
der skal op hvilket efter mine begreber må opveje hinanden a la´ princippet
med kontravægt ?