pris på et brusebad
Fra : Finn

Dato : 27-12-05 10:19

nogen der har en ide om hvad det koster i gas og vand at tage et brusebad ?
det med vandet er jo rimeligt nemt, det er at måle hvor mange liter der
render igennem i minuttet, men hvad koster det at varme det op til f.eks 38
eller 40 grader ?

bare sådan en ca pris

mvh

Finn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-12-05 12:05

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det med vandet er jo rimeligt nemt, det er at måle hvor mange liter der
> render igennem i minuttet, men hvad koster det at varme det op til f.eks

Det koster helt præcist en brøkdel af et karbad. Alt efter temperament,
mellem en femtedel og en tiendedel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn

Dato : 27-12-05 12:24

> ?
> 38

> Det koster helt præcist en brøkdel af et karbad. Alt efter temperament,
> mellem en femtedel og en tiendedel.
> --

jo jo - men det var mere sådan noget med kr og øre, og gerne pr minut eller
pr liter vand... har teenagebørn, med ambitioner om at varmtvandsbeholderen
skal tømmes hver gang man går i bad

Finn

Fra : tb

Dato : 27-12-05 13:28

næh ikke med gas, men med olie: min kone bruger 72l a 43kr/1000l = 3 kr

Når hun har været i bad, tænder fyret og kører ca 20min = godt 1,2l = ca.
10kr.

Så alt i alt 13 kr.

Jeg bruger til sammenligning 12l vand når jeg går i bad, og der tænder fyret
ikke, men det er desværre ikke et diskusionsemne herhjemme

Fra : hanzen

Dato : 27-12-05 15:18

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg bruger til sammenligning 12l vand når jeg går i bad, og der tænder
> fyret ikke, men det er desværre ikke et diskusionsemne herhjemme

Jeg kan anbefale at du efter badet sætter dig og drikker 3 øl. Når konen så
spørger hvad du har gang i fortæller du bare at du er ved at drikke det op
du har sparet på dit bad i forhold til hendes.
Så skal emnet nok komme til diskussion.
--
hilzen
hanzen

Min kone er så barnlig. Når jeg er i bad kommer hun ind og sænker mine
skibe.

Fra : TGJ

Dato : 27-12-05 16:40

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse news:43b14d26$0$67264>
> [...]
> hilzen
> hanzen
>
> Min kone er så barnlig. Når jeg er i bad kommer hun ind og sænker mine

LOL :)

Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-12-05 20:57

> [...]
> så spørger hvad du har gang i fortæller du bare at du er ved at drikke det
> op du har sparet på dit bad i forhold til hendes.

Ikke nødvendigvis. Mine bade er også af lang og varm varighed, men jeg
mener - så vidt jeg husker - at min løn i rigeligt omfang bidrager til
varmeforbruget, så det går nok.

Mvh Maria

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-12-05 23:47

> Ikke nødvendigvis. Mine bade er også af lang og varm varighed, men jeg
> mener - så vidt jeg husker - at min løn i rigeligt omfang bidrager til
> varmeforbruget, så det går nok.

Det kan vel heller ikke betyde noget hvis du vil give kr. 500.000 for et
tag til hvad jeg formoder er et parcelhus.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 28-12-05 02:13

> [...]
> det med vandet er jo rimeligt nemt, det er at måle hvor mange liter der
> render igennem i minuttet, men hvad koster det at varme det op til f.eks

Den har været oppe før så nu laver jeg lige et regne stykke med en
el-vandvarmer.

Forudsætninger:
koldt vand er 8 grader celsius.
varmt vand er 70 grader celsius.
badevandet er 39 grader celsius.
badet bruger 30 liter varmt vand (en lille varmtvands beholder).
Vands varmefylde er ca 4.19 (Joule x gram x sek)
1 Joule er 1 watt i et sekund.
en kwh koster 1.50kr.

For at få vandet fra 8 til 70 grader skal der bruges 62x4,19 = 260 Joule pr
gram.
Omregnet til Kwh er det 0,072 Kwh pr Liter
Og 2.17 Kwh for hele beholderen. selvf. uden varme tab i rør og isolering
osv.
Det giver så en beholder pris på ca 3,25 Kr.

Hvis man så tager man 30 liter varmt vand og blander 30 liter koldt i så får
man lige nøjagtigt 60 liter til et 39 grader varmt bad.
Hvor længe det kan vare afhænger af bruse hovedet.

Selve vandprisen er meget forskellig men ligger vel på 1-4 øre pr liter.
måske 2,00 kr ved ovenstående eksempel.

Opmålingen af vand mængden kan nemt foretages med et liter mål og
tidstagning.
Der er så nogle som vil opdage at de faktisk bruger mere vand i lange varme
bruse bade end de ville have gjort i et kar.
iøvrigt samme modforhold som dem der skræller kartofler under en rindende
hane, frem for en balje.

Og så skal der nok nogen fra dk.teknik.energi til at regne ud hvad en Joule
koster fra et olie fyr.

Mvh Peter

Fra : Torben

Dato : 30-12-05 11:39

"Peter A. Jensen" <peterDURIKKE@danmark.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hane, frem for en balje.
>
> Og så skal der nok nogen fra dk.teknik.energi til at regne ud hvad en

Du skal huke afskrivningen og vedligehold af installation pr. bade time,
endvidere må et længere bad give større belastning på overflader, armaturer
mm. Så det bliver snart en kompleks udregning.

Godt nytår - Torben

Fra : Max

Dato : 30-12-05 12:24

Hej

> [...]
armaturer
> mm. Så det bliver snart en kompleks udregning.

Opvarmningen og fremførelsen af vandet til bruseren bidrager nok
også til den almindelige opvarmning af huset og selve badet
giver vel også en vis varme fra sig. Men der skal sikker også
fratrækkes det varmetab der opstår i forbindelse med udluftning
efter badet.

Et lille karbad koster her i huset vel omkring en daler, så alle
kan få lov til at vaske sig så længe og så ofte de vil.

Mvh Max