Amarylis
Fra : Mogens

Dato : 26-12-05 19:19

Er der nogen som ved hvordan man får en Amarylis til at blomstre igen, da
det endnu ikke er lykkedes for mig, men jeg har fået nogle meget store
flotte grønne blade.

Mvh Mogens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-05 20:41

Mogens skrev:

> Er der nogen som ved hvordan man får en Amarylis til at blomstre
> igen, da det endnu ikke er lykkedes for mig, men jeg har fået
> nogle meget store flotte grønne blade.

Amaryllis har grønne blade forår og sommer. Hen på efteråret begynder
bladene at gulne og visne bort - på dette tidspunkt holder man op med
at vande planten. Når bladene er helt væk, sættes potten med løget i
et skab el.lign., og står der indtil midt på vinteren når blomster-
stænglen skyder op. Når planten er afblomstret og bladene begynder at
skyde, genoptager man vandingen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Mogens

Dato : 26-12-05 23:16

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et skab el.lign., og står der indtil midt på vinteren når blomster-
> stænglen skyder op. Når planten er afblomstret og bladene begynder at

Mange tak for hjælpen, så vil jeg håbe det lykkes for mig denne gang.

Mvh Mogens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-05 23:44

Mogens skrev:

> Mange tak for hjælpen, så vil jeg håbe det lykkes for mig denne gang.

Se evt. <http://www.lowes.com/lowes/lkn?action=howTo&p=LawnGarden/forceBulb.html#7>
for en lignende forklaring (55°F ~ 13°C).

Jeg har i øvrigt sået Vedbend-Torskemund¹ (Cymbalaria muralis) i mine
potter med Amaryllis. Mens Amaryllis står med grønne blade, blomster
Cymbalaria på livet løs, og hænger ud over potten i kaskader. Når man
ophører med at vande visner begge planter, men forinden har Cymbalaria
lagt sine frø² i jorden. Når Amaryllis afblomstrer og man begynder at
vande igen, spirer Cymbalaria og cyklus begynder forfra.

Mvh,

// Klaus

¹) <http://www.kristvi.com/flora/M/murtorskemunn.htm>
<http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/plants/magnoliophyta/magnoliophytina/magnoliopsida/scrophulariaceae/cymbalaria/muralis-1a.jpg>
²) <http://www.fungoceva.it/erbe_ceb/image_erbe/cymbalaria_muralisSEME.jpg>
--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 27-12-05 10:33

Mogens wrote:
> Mange tak for hjælpen, så vil jeg håbe det lykkes for mig denne gang.

Hvis du har en have, kan du plante den ud, når det bliver lunt i
vejret. Plante ud vil sige: ud af potten, ned i jorden. Den skal helst
stå i læ, så bladene ikke blæser i stykker. Man tager den så op om
efteråret, lader løget ligge tørt og køligt til omkring juletid og
planter den så igen i en potte.

Poul Erik J.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-05 12:14

Poul Erik Jørgensen skrev:

> Hvis du har en have, kan du plante den ud, når det bliver lunt
> i vejret. Plante ud vil sige: ud af potten, ned i jorden.

Det går snildt at have den stående i potten, udendøre, i sommer-
halvåret.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-12-05 16:42

On Tue, 27 Dec 2005 11:13:39 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Det går snildt at have den stående i potten, udendøre, i sommer-
>halvåret.

Fordelen ved at plante den ud er at man ikke i samme omfang behøver at
bekymre sig om vand og gødning.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-05 17:18

Mads Lie Jensen skrev:

> Fordelen ved at plante den ud er at man ikke i samme omfang behøver
> at bekymre sig om vand og gødning.

Korrekt. Til gengæld kommer man måske lettere til at skade de kødfulde
rødder. Der er fordele og ulemper ved begge metoder.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-12-05 09:59

On Tue, 27 Dec 2005 16:17:33 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Korrekt. Til gengæld kommer man måske lettere til at skade de kødfulde
>rødder. Der er fordele og ulemper ved begge metoder.

(Klaus: Beklager du fik denne som email, det var ikke meningen)

Enig - og det er nok også et temperamentsspørgsmål hvad man bedst kan
li' - jeg ville klart vælge at plante dem ud. Andre ville måske glemme
dem hvis de plantes ud, og derfor hellere have dem i potte/krukke.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 28-12-05 00:11

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Korrekt. Til gengæld kommer man måske lettere til at skade de kødfulde
> rødder. Der er fordele og ulemper ved begge metoder.

Min erfaring er, at det ikke er noget problem. Man vipper den op med en
greb og ryster forsigtigt jorden af røddere. Løg med rødder kommer i
en papirspose, og det hele lægges køligt.

Poul Erik J.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-12-05 00:33

Poul Erik Jørgensen skrev:

> Min erfaring er, at det ikke er noget problem. Man vipper den
> op med en greb og ryster forsigtigt jorden af røddere. Løg med
> rødder kommer i en papirspose, og det hele lægges køligt.

Vi taler om hvordan planten kommer gennem væxtperioden, ikke om
hvorledes man opbevarer løget om vinteren.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/