Godt råd søges i f.m. maling af gammelt tr~
Fra : Gaby

Dato : 26-12-05 17:29

Hej :0)

Jeg har overtaget et gammelt hus og i den forbindelse skal jeg have malet.

Mit spørgsmål drejer sig om et gammelt træloft, som nu er meget mørkt og
skjoldet. Det skal gerne ende op med at være helt hvidt.

Loftet er, så vidt jeg kan se, mørkbejset og er vel mindst 30 - 35 år
gammelt. Det sidder i et åbent køkken/allrum, så det er med garanti fyldt
med mad-os og røg. Det har været et rygerhus i flere år. De enkelt brædder
sidder med ca 1 cm. mellemrum. Ovenover er der en form for tagpap/underpap.

Hvordan behandler jeg bedst loftet for at få et godt resultat?
Jeg håber meget på jeres hjælp.

Mange varme hilsner og ønsker om et godt nytår til alle.

Nienna

Fra : Leonard

Dato : 26-12-05 17:51

"Gaby" <heksemutter@(FJERNDETTE)mail.dk> wrote:

>Hvordan behandler jeg bedst loftet for at få et godt resultat?

Hvad vil du gerne opnå?
- et helt glat, hvidt loft kan du få ved at skrue gipsplader op under
det eksisterende og spartle og male det. Så skal du lige have en
elektriker til at flytte lampesteder med ned.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Gaby

Dato : 26-12-05 17:57

Hejsa

Jeg glemte at skrive at der hænger nogle overskabe, der kun lige kan åbnes.
De er sat for højt, så de skraber imod loftet. Derfor kan gips desværre ikke
bruges - men det ville have været en god løsning.
Jeg bliver desværre nødt til at male.
Men tusind tak for det hurtige svar.

Mange hilsner
Nienna

Fra : Holst

Dato : 26-12-05 18:00

Gaby wrote:

> [...]
> De er sat for højt, så de skraber imod loftet. Derfor kan gips desværre ikke
> bruges - men det ville have været en god løsning.

Hvis de allerede skraber mod loftet, så bliver det jo næppe pænt, hvis
de vedbliver med at skrabe mod loftet efter maling af loftet.

Fra : Anette

Dato : 26-12-05 18:30

Gaby wrote:
> Hvordan behandler jeg bedst loftet for at få et godt resultat?
> Jeg håber meget på jeres hjælp.

Hej Nienna

Belært at bitre erfaring, kan jeg kun give et råd - skift loftet.
Vi havde et loft som dit, i hele stuen ( > 40m2). Gik glad og fro i gang med
at vaske ned med sæbevand med salmiak spiritus - vandet blev sort selv efter
3 nedvaskning. Grundrens -okay bedre. VI ville have det ludbehandlet ( lud
med hvidt pigment i ...øøøh hvad er det lige det hedder?)
Det fik to omgange, så fantastisk ud - men ak da det tørrede kom der flere
store gule skjolder ( som om katten havde tisset på loftet - Om igen ,
vaske ned, igen igen igen og male igen - det tørre stadig op i gult. - der
tabte vi så tålmodigheden og købte profilbrædder.
Mit gæt er at når du ahr vasket det ned med grundrens et par gange, du skal
"lukke" loftet med en omgang lak ( shellak), inden du kan maler, så du ikke
risikerer at gammel fedt og nikotin trænger igennem din nye maling.

/ Anette

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-12-05 18:11

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter 3 nedvaskning. Grundrens -okay bedre. VI ville have det
> ludbehandlet ( lud med hvidt pigment i ...øøøh hvad er det lige det

Lud er kun en kemisk behandling og lukker ikke af og dækker noget som helst,
så jeres resultat var meget forventelig.

> [...]
> vaske ned, igen igen igen og male igen - det tørre stadig op i gult. - der
> tabte vi så tålmodigheden og købte profilbrædder.

stadig meget forventelig

> [...]
> skal "lukke" loftet med en omgang lak ( shellak), inden du kan maler, så
> du ikke risikerer at gammel fedt og nikotin trænger igennem din nye

shellak bruges til knasterne.
En alkyd-maling beregnet til formålet skal nok gøre det med nogle lag.
Der kan evt. males med en acryl-maling som afslutning.
Da loftet må formodes at være sundt og tørt er det kun et spørgsmål om at
få dækket det eksisterende tilfredsstillende.
Det færdige resultat vil self. være et helt dækket loft uden synlig
årestruktur.

Fra : Anette

Dato : 28-12-05 02:09

Hans M. Pedersen wrote:

> Lud er kun en kemisk behandling og lukker ikke af og dækker noget som
> helst, så jeres resultat var meget forventelig.

Måske for dig, men det var det absolut ikke for os. Vi havde forventet at vi
kunne vaske loftet helt rent, så der ikke trak mere snavs igennem. Vi har
NU lært at det kan man ikke. Det er jo ligesom en erfaring man er nødt til
enten at lære selv på den hårde måde, eller lære af andre - hvilket vi ikke
gjorde, inden vi gik igang. Jeg svarede Nienna for at advare hende mod at
lave med Hel.... masse arbejde der bare ikke dur.

> stadig meget forventelig

Iih hvor er det rart og hyggeligt at få så "venlige" svar hele to gange ---
jubiii

> shellak bruges til knasterne.

I know, men det kunne vel i en håndevendig bruges på et helt, mindre område,
så man kan spare sig for at købe flere laktyper?

> [...]
> om at få dækket det eksisterende tilfredsstillende.
> Det færdige resultat vil self. være et helt dækket loft uden synlig

Hvorfor nøjedes du ikke med at sende denne del af svaret, som jo er absolut
brugbart for Nienna?

/ Anette

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 28-12-05 18:00

> Hans M. Pedersen wrote:

Hvis du absolut kun skal være negativ hvorfor nøjes du så ikke med
at bruge mudderkastningsgruppen ! Så slipper vi nemlig for dig.
Du giver råd på nogle uheldige oplevelser og dårlig eller ingen vejledning
som du har haft og tror at det er sådan verden hænger sammen, men du
bliver forhåbentlig klogere.
I øvrigt svarer jeg hvad der passer mig, så hvis det ikke passer dig så
kig videre i gruppen eller find noget andet at brokke dig over.

Fra : Torben

Dato : 30-12-05 11:48

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I øvrigt svarer jeg hvad der passer mig, så hvis det ikke passer dig så
> kig videre i gruppen eller find noget andet at brokke dig over.

Negativ, jeg syntes nu det var humoristisk sarkasme, det er dig der virker
negativ - på mig altså.

-Torben

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 31-12-05 01:09

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Negativ, jeg syntes nu det var humoristisk sarkasme, det er dig der virker
> negativ - på mig altså.
>
> -Torben

OK sådan er vi jo forskellige .. det har jeg nu svært ved at oversætte det
til
med min skolegang og tolkning af det danske sprog.

Fra : jpo

Dato : 27-12-05 14:02

"Gaby" <heksemutter@(FJERNDETTE)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg håber meget på jeres hjælp.
>
> Mange varme hilsner og ønsker om et godt nytår til alle.

Har lige malet et loft med finerplader, og vi fulgte farvehandlerens råd.

Afvask med salmiak spiritus.

2-3 gange loftgrunder på oliebasis.
(farvehandleren havde en opstilling som viste resultaterne mellem de
forskellige lag)

2 gange med den farve du vælger.

Vores blev flot hvidt - og er det stadig.

/jpo

Fra : Gaby

Dato : 28-12-05 01:05

Hej alle

Jeg vil gerne sige jer alle sammen tusind tak. Jeg har nu bestemt noget at
arbejde videre med - nu har jeg et overblik. Tak fordi I var villige til at
dele jeres erfaringer med mig. Må Gud velsigne jer for jeres hjælpsomhed

Stort knus fra Nienna

Fra : John Vedsegaard

Dato : 30-12-05 12:47

> [...]
> Jeg håber meget på jeres hjælp.
>
> Mange varme hilsner og ønsker om et godt nytår til alle.

1 Vask med grundrengøring renvask med rent vand.
2 2 til 3 gange Sigma Isotop

´Resultat helt hvidt loft uden skjolder og helt dækket.

John