Ståltag med kondens
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 26-12-05 17:13

Hej til alle kloge hoveder.

Jeg skal til at renovere mit badeværelse og skal i den forbindelse udvide i
en del af min garage.
I garagen er der ståltag uden undertag. Problemet er kondens, og jeg mener
virkelig meget kondens.
Kan jeg på nogen måde undgå at rive hele taget op for at lægge undertag ?

Jeg havde forestilt mig at isolere, dampspærre og et til to lag gipsplader.
Tror I at det vil holde kondensen væk, eller skal jeg rive hele L.... ned ?

Håber I har nogle gode erfaringer som i vil dele med mig.

Med venlig hilsen

Carsten Pedersen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-12-05 17:28

Carsten Pedersen wrote:
> Hej til alle kloge hoveder.

Det er vist mest for amatører ...

> [...]
> Tror I at det vil holde kondensen væk, eller skal jeg rive hele L.... ned ?

jeg kan svare med et modspørgsmål:
Hvilken forskel forventer du der vil være om du isolerer osv., som du
foreslår, eller laver noget helt nyt.?

Vil resultatet ikke være det samme.? Et tag der er isoleret, så kondens
undgås.
Hvad vil du lave forskelligt for at få et bedre resultat med nyt.?

Kort sagt: jeg mener at du kan isolere dig ud af problemet.

Og iøvrigt:
Jo flere informationer der gives, jo bedre svar kan forventes.
(Og gå udfra at du får svar fra amtører)

Kig i gamle indlæg i gruppen. Tilsvarende spørgsmål har været diskuteret
før.

mvh. Jørgen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-12-05 17:59

"Carsten Pedersen" <carsten@REMOVETHISnudechicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig meget kondens.
> Kan jeg på nogen måde undgå at rive hele taget op for at lægge undertag ?

Undertag er beregnet på at modvirke udefrakommende væde.

> Jeg havde forestilt mig at isolere, dampspærre og et til to lag
> gipsplader.
> Tror I at det vil holde kondensen væk, eller skal jeg rive hele L.... ned
> ?

Der er mange lokale forhold der spiller ind, men som du anfører og med
lidt ventileret mellemrum mellem tag og isolering vil der gode chancer for
det går godt. Det vil nok kræv aflukning af mellemummet ift. resten af
garagen og lave separat ventilation af dette rum, hvilket gør at der ikke
burde opstå store temperaturforskelle som er årsag til kondensen.
Der kan fås anti-kondens behandlede stålplader alt. kan der lægges
ny type tagbeklædning på nu eller senere.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 28-12-05 00:31

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ny type tagbeklædning på nu eller senere.

> Nu har jeg snakket med 2 tømrer, som hver kommer med modstridende
Har dog i mellemtiden fundet et firma som forhandler et produkt som hedder
Eco Therm. - se evt.: http://www.tmcoating.dk/page20.aspx
Det koster ca. en plovmand for maling til ca. 10 m2. og de påstår hårdnakket
at det fjerner det meste kondens.

Regner også med at isolere med 200 mm rockwool, en solid dampspærre og så
burde den være hjemme..

Som du skriver vil det måske også være en god idé at skifte
tagbeklædningen - Engang når jeg vinder i lotto..!!!