Skabe i kælder
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-12-05 10:51

Hvordan er det med afgivelse af fugt fra et kældergulv? Skal reoler stables
op på nogle støtter, eller kan de anbringes direkte på gulvet uden at det
giver fugtproblemer under reolerne?

Kælderen har ingen grundvandspumpe.

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 25-12-05 14:37

> Hvordan er det med afgivelse af fugt fra et kældergulv? Skal reoler
> stables op på nogle støtter, eller kan de anbringes direkte på gulvet uden
> at det giver fugtproblemer under reolerne?

Det kommer nok fuldstændig an på gulvets konstruktion mht.
fugtspærre og fugtproblemer generelt.
Selv gulve af beton der ellers virker til og ser ud til at være sunde
uden fugt kan godt afgive det men den fordamper i samme takt.
En aflukning med et skab kan forhindre denne luftcirkulation og
udtørring.
Er det en nyere gulvkonstruktion bør det ikke være noget problem.

Fra : Aksel

Dato : 25-12-05 21:46

> [...]
> stables op på nogle støtter, eller kan de anbringes direkte på gulvet uden
> at det giver fugtproblemer under reolerne?

Prøv at dække en kvadratmeter af gulvet med plastfolie, tapet langs
kanterne, hvis der ikke samler sig fugt under folien er gulvet helt tørt.

Jeg ville under alle omstændigheder hæve skabene mindst 25 mm, og også sørge
for afstand til ydervægge.

Hilsen Aksel