Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedserier taget med højhastigheds kamer~
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-01-06 20:15

Til tider har jeg set billedserier af fx et projektils brydning af en
glasplade. Jeg ved det er taget med et kamera med flere tusind billeder pr
sekund. På arbejde kunne vi være interesseret i at få taget en sådan
billedserie. Konkret drejer det sig om en hærdet glasplade, som vi vil
gennemtvinge et brud på. Vi ville være interesseret i at se hvordan
brudmønstret sker.

Kender nogen af jer til firmaer, der laver den slags. Alternativt kender I
så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg har prøvet at
søge på højhastighed, men uden det store held.

Lars

Fra : HKJ

Dato : 24-01-06 20:22

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> Til tider har jeg set billedserier af fx et projektils brydning af en
> glasplade. Jeg ved det er taget med et kamera med flere tusind billeder pr
> sekund.

Det behøver ikke at være taget med et højhastigheds kamera.

En anden mulighed er et mørkt rum, hvor en flash trigges af lyd.
Kameraet står så åbent hele tiden.

Men den metode er ikke praktisk, hvis du gerne vil have en sekvens,
eller ikke har råd til at lave flere forsøg, for at få afstanden til
mikrofonen korrekt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-06 20:38

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Kender nogen af jer til firmaer, der laver den slags. Alternativt kender I
> så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg har prøvet at
> søge på højhastighed, men uden det store held.

Nå det handler om fotografi, så kaldes det "High Speed Photography", se
feks. flg. links:
http://www.rit.edu/~andpph/exhibit-3.html
http://www.woodselec.com/

Jeg har ikke tjek på, hvad det hedder når det handler om film...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-06 20:52

> [...]
> http://www.rit.edu/~andpph/exhibit-3.html
> http://www.woodselec.com/
>
> Jeg har ikke tjek på, hvad det hedder når det handler om film...

I "gamle dage" taltes der om "tids-lup", når der var tale om high-speed
filmoptagelse.
Enkelte fjederoptrukne filmkameraer kunne præstere en endog meget høj
billedfrekvens.
Men jeg tror, at ved skudoptagelser, brugte man specialkameraer.

MVH
Egon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-06 21:16

Egon Stich wrote:

> Enkelte fjederoptrukne filmkameraer kunne præstere en endog meget høj
> billedfrekvens.
> Men jeg tror, at ved skudoptagelser, brugte man specialkameraer.

Næh... et ganske alm. kamera analog og digital kan lave High Speed
Photography, for det styres med en hurtig blitz.

På flg. site http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/fpaper.html er der
diagrammer til gør det selv elektronik, der kan trigge blitz'en.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-06 21:42

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> På flg. site http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/fpaper.html er der
> diagrammer til gør det selv elektronik, der kan trigge blitz'en.

Forskellen er at med blitz får man kun EET billede, og jeg fornemmer at
Lars i emnelinjen har brugt ordet "serie"

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-06 21:47

In article <43d690fc$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> Forskellen er at med blitz får man kun EET billede, og jeg fornemmer at
> Lars i emnelinjen har brugt ordet "serie"

Så er man ovre i ret dyrt udstyr. Flash metoden med flere forsøg med
øget forsinkelse er en mulighed.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-06 22:06

Bo Bjerre wrote:

> Forskellen er at med blitz får man kun EET billede, og jeg fornemmer at
> Lars i emnelinjen har brugt ordet "serie"

En serie er er jo bare filmoptagelse, hvor man klipper de enkelte frames ud.

Så vidt jeg ved, så er 8 billder i sekundet det hurtigste kan få i høj
opløsning med et digitalt kamera.

Et af mine kameraer kan til gengæld lave video med 30 billeder pr.
sekundt, problemet er bare, at formatet kun er 640x480 pixel, der er ikke
vildt mange detaljer på billeder i den størrelse.

Med proff. film- og videokameraer er der også mulighed for at lave
slow-motion optagelser.

Der findes også specielle hi-speed film- og videokameraer, men de er
hundedyre, så det smarteste er nok, at købe en eller ander der har sådan
et kamera til at lave optagelsen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Nicolai

Dato : 24-01-06 22:45

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
>
> Der findes også specielle hi-speed film- og videokameraer, men de er
> hundedyre, så det smarteste er nok, at købe en eller ander der har sådan

Er det ikke også det han i sit indlæg efterlyser erfaringer om?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-06 22:57

Nicolai wrote:

> Er det ikke også det han i sit indlæg efterlyser erfaringer om?

Hmm... jeg gik ud fra, at når spørgmålet blev postet i en fotogruppe, så
var det for at høre, hvad der er af fotografiske mulighedder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-06 13:59

> [...]
>
> På flg. site http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/fpaper.html er der
> diagrammer til gør det selv elektronik, der kan trigge blitz'en.

Rigtigt.
Men det er da "sjovere" med en filmsekvens.

MVH
Egon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-01-06 18:37

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Næh... et ganske alm. kamera analog og digital kan lave High Speed
> Photography, for det styres med en hurtig blitz.

Men så kan man vel ikke se, hvordan bruddene udvikler sig - kun det samlede
resultat.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 24-01-06 20:57

Hej Lars

> Kender nogen af jer til firmaer, der laver den slags. Alternativt
> kender I så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg
> har prøvet at søge på højhastighed, men uden det store held.

Jeg tror at løsningen idag ville være noget High Speed Video, det
bruges til mange ting, bl.a. til opgaver det ligner din og noget så
specielt som til at analysere afsættet på olympiske tårnspringere.

Prøv at kontakte http://www2.olympus.dk/corporate/22_80.htm

Mvh Max

Fra : cr

Dato : 24-01-06 20:58

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg har prøvet at
> søge på højhastighed, men uden det store held.

http://www.rit.edu/~andpph/text-ichspp_xx_paper.html

http://www.fen-net.de/walter.preiss/e/slomo.html

En af de dyre flash der kan stroboscoplys, kan det være et forsøg at prøve.

cr

Fra : cr

Dato : 24-01-06 21:00

cr wrote:

> http://www.rit.edu/~andpph/text-ichspp_xx_paper.html
>
> http://www.fen-net.de/walter.preiss/e/slomo.html
>
> En af de dyre flash der kan stroboscoplys, kan det være et forsøg at prøve.
>

> cr

http://www.woodselec.com/strobe.htm

Der er en mere.

cr

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-06 21:05

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg har prøvet at
> søge på højhastighed, men uden det store held.

Der er enn eller anden, der har startet et firma (i DK-land) som laver
crashtest. De råder med stor sikkerhed over den slags grej. Jeg kender
ikke firmaet's telefonnummer eller navn

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-06 21:44

Bo Bjerre wrote:

> Der er enn eller anden, der har startet et firma (i DK-land) som laver
> crashtest. De råder med stor sikkerhed over den slags grej. Jeg kender
> ikke firmaet's telefonnummer eller navn

Atter lidt hjælp fra google:

Dahl Engineering
Løvevej 3
7700 Thisted
Tlf. 96 18 00 77

Bo //

Fra : Peter Rongsted

Dato : 25-01-06 14:35

On Tue, 24 Jan 2006 20:14:47 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
>så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg har prøvet at
>søge på højhastighed, men uden det store held.

Prøv denne streng i google: "High Speed Video" site:dk

Så får du referencer til danske sites hvor der står "High Speed
Video"

Peter

Fra : Thassman

Dato : 25-01-06 20:21

> Kender nogen af jer til firmaer, der laver den slags. Alternativt kender I
> så den mere teknikse betegnelse for denne type billeder. Jeg har prøvet at
> søge på højhastighed, men uden det store held.

Som det er sagt, så hedder det high-speed photography. Jeg har selv
eksperimenteret en del med det, dog er det enkelt billeder og ikke serier af
billeder jeg har arbejdet med.
Du kan se eksempler på det jeg har lavet her:
http://www.thfoto.dk/galleri/2005-06-01%20High-Speed/index.html

Hvis du vil vide mere om teknikken, så bare spørg løs.

Men er det en billede serie/ film du søger, så er teknikken og prisen en
ganske anden.

/Tommy

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-01-06 20:32

> Du kan se eksempler på det jeg har lavet her:
> http://www.thfoto.dk/galleri/2005-06-01%20High-Speed/index.html

Flotte billeder må jeg sige.

> Men er det en billede serie/ film du søger, så er teknikken og prisen en
> ganske anden.

Det er en serie/film jeg er ude efter. Jeg vil dog takke for de mange
spændende indlæg med gode links som der har været omkring emnet. Jeg har set
nærmere på langt de fleste og også taget kontakt til et firma, men har endnu
ikke fundet noget brugbart. Jeg vil lave en opfølgning på
dk.edb.videoredigering.

Lars

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-02-06 16:08

> Det er en serie/film jeg er ude efter.

Et af rådene i denne tråd gav faktisk bonus. Olympus laver nemlig
den slags udstyr og man kan købe et kamera, der tager 1000
billeder pr sekund. Opløsningen er 800x600 pixels og der kan
tages ialt 4,3 sekunder i en serie. Når den så vises i "normal"
hastighed (25 billeder pr sek(?)), ja så bliver 1 sekunds
optagelse til 40 sekunders visning. Vi lurer meget på at gøre
brug af tilbuddet, men vil lige overveje om der er andet vi skal
have filmet ved samme lejlighed først, så jeg har ingen er
faringer. Dog kan I se optagede film på dette link:
http://tinyurl.com/8g9cq

Pris for kamera: 200.000 kr

Pris for leje pr dag omkring 2.000 kr

Priser ex moms