Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Capture
Fra : Hanne & Mikael Laurs~

Dato : 18-01-06 18:48

Hej gruppe!
Jeg har et Nikon D70s og bruger Photoshop CS. Vil Nikons egen software Nikon
Capture være en god investering? Kan jeg lave noget med dette program, som
jeg ikke kan i Photoshop, eller er det lettere at arbejde med?

Er der nogen, der har erfaring med dette?

Mikael

Fra : Lars Troels

Dato : 18-01-06 20:17

"Hanne & Mikael Laursen" <mikael@laursen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med?
>
> Er der nogen, der har erfaring med dette?

Det har den bedste konvertering af NEF filer. Når man har vænnet sig til at
bruge det, er det suverænt. Også godt til batch bearbejdning af mange fotos
ad gangen.

Du kan jo starte med at hente en gratis prøveversion.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-01-06 20:37

Lars Troels wrote:

> [...]
> ad gangen.
>
> Du kan jo starte med at hente en gratis prøveversion.

Mit kamera kan fjernstyres over USB porten, og det bruger jeg meget når
jeg laver macro optagelser i laboratoriet. Jeg vil tro at D70 også kan
det, men check manualen.

Bo //

Fra : Peter Rongsted

Dato : 18-01-06 23:18

On Wed, 18 Jan 2006 20:37:17 +0100, Bo Bjerre
<post@fjernes-sidebanen.dk> wrote:

>Mit kamera kan fjernstyres over USB porten, og det bruger jeg meget når
>jeg laver macro optagelser i laboratoriet. Jeg vil tro at D70 også kan
>det, men check manualen.

Det kan det. NC finder kameraet og indstiller sig efter hvilken model,
der er tilsluttet.

Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-06 09:55

Bo Bjerre wrote:

> Mit kamera kan fjernstyres over USB porten, og det bruger jeg meget
> når jeg laver macro optagelser i laboratoriet. Jeg vil tro at D70
> også kan det, men check manualen.

Det kan det og hvad der er lige så fedt: Man skyder direkte ind på PCen i
stedet for på CFkortet, hvilket gør bedømmelser af billederne til en leg, da
man kan se dem i fuld skala umiddelbart efter man har taget det.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-06 15:46

Lars Troels skrev:

> [...]
> ad gangen.
>
> Du kan jo starte med at hente en gratis prøveversion.

Det er da muligt at NC er bedst til NEF filer. Blot har jeg ikke set
troværdig dokumentation for at det forholder sig således. Og så tvivler
jeg på, at man uden pixel peeping kan SE væsensforskelle.
Desuden er de versioner, jeg har prøvet ( indtil 4.3 vist nok ) så
afsindigt langsomme at det nærmer sig det absurde (på en 1,8 Ghz m.
512+256 Mb)
Og så synes jeg at GUI er væsentligt bedre på C1.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-06 16:08

Ole Larsen wrote:

> Det er da muligt at NC er bedst til NEF filer. Blot har jeg ikke set
> troværdig dokumentation for at det forholder sig således.

Kunne du lette lidt på låget for, hvordan man dokumenterer dette?

> Og så
> tvivler jeg på, at man uden pixel peeping kan SE væsensforskelle.

Hvis man nu kunne, er det så dokumentation. For det kan jeg da sagtens.
Jeg smed for meget længe siden nogle RAWfiler afsted som en udfordring.
Og ingen var i stand til med andre værktøjer at lave en konvertering der var
'bedre' med alt hvad det nu indebærer.
Og jeg vil da gerne stadigvæk lade udfordringen stå åben.

Det er ikke en dokumentation i en videnskabelig forstand - men det er det
bedste jeg kan byde på.

> Desuden er de versioner, jeg har prøvet ( indtil 4.3 vist nok ) så
> afsindigt langsomme at det nærmer sig det absurde (på en 1,8 Ghz m.
> 512+256 Mb)

Hmmm - jeg er godt nok på 4.4 - og den er i hvert fald lige så hurtig at
arbejde med som Photoshop. Og jeg vil faktisk sige, at når det handler om
arbejdet inde i programmet, så går det rigtig hurtigt. Til gengæld lider
photoshop IMO af, at man ikke kan bevæge sig "baglæns" forbi
konverteringspunktet. Uanset hvad jeg laver i C4, kan jeg skrue på alle
knapper ifht. udgangspunktet og dermed ændre selve konverteringen.

> Og så synes jeg at GUI er væsentligt bedre på C1.
Kender ikke C1.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-06 16:22

Jan Bøgh skrev:

> Kunne du lette lidt på låget for, hvordan man dokumenterer dette?

Det kunne jeg vel, men hvorfor skulle jeg - jeg udtaler mig ikke om
muligheden for eller eksistensen af....

> [...]
> Og jeg vil da gerne stadigvæk lade udfordringen stå åben.
>
> Det er ikke en dokumentation i en videnskabelig forstand - men det er det

Jeg husker situationen - den blev vist ikke gjort færdig ?

> [...]
> konverteringspunktet. Uanset hvad jeg laver i C4, kan jeg skrue på alle
> knapper ifht. udgangspunktet og dermed ændre selve konverteringen.

ACR til CS (uden 2) er heller ikke min favorit, så det kan vi ikke blive
uenige om.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-06 18:32

Ole Larsen wrote:

> ACR til CS (uden 2) er heller ikke min favorit, så det kan vi ikke
> blive uenige om.

Ahaah. Vil det sige at jeg kan forvente mig at CS2 er bedre end CS til
konvertering af NEF's?

<Surt opstød - spring bare over>
Jeg har nemlig for et par år siden betalt for en up-grade til min CS - og
ser frem til at l.rtefirmaet Adobe bliver i stand til at levere mig den CS2,
jeg har betalt for. (I parantets bemærket: Er det ikke til at dø af grin af,
at dokumenthåndteringseksperterne hos Adobe ikke er i stand til at modtage
et udfyldt PDF-dokument, men er nødt til at bede om at man udfylder det på
skærmen, skriver det ud og /snailmailer/ det til dem.
<Surt opstød ovre>

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-06 19:33

Jan Bøgh skrev:

> Ahaah. Vil det sige at jeg kan forvente mig at CS2 er bedre end CS til
> konvertering af NEF's?

Aner det ikke da jeg ikke har den ;-(

> [...]
> et udfyldt PDF-dokument, men er nødt til at bede om at man udfylder det på
> skærmen, skriver det ud og /snailmailer/ det til dem.

En rigtig bøvs, ja

Fra : Lars Troels

Dato : 19-01-06 21:33

> Ahaah. Vil det sige at jeg kan forvente mig at CS2 er bedre end CS til
> konvertering af NEF's?

Ja. Det er lidt bedre. Men frem for alt for den lidt utrænede RAW fotograf,
tror jeg det vil opleves som en hel del bedre.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-06 11:28

Lars Troels wrote:

> Ja. Det er lidt bedre. Men frem for alt for den lidt utrænede RAW
> fotograf, tror jeg det vil opleves som en hel del bedre.

Dvs. at faktisk har CS2 og alligevel stadigvæk bruger Capture4?
Af hensyn til workflow havde jeg jo gerne set, at CS2 kunne overtage
Capture4 helt og aldeles.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-01-06 18:18

Ole Larsen wrote:

> Desuden er de versioner, jeg har prøvet ( indtil 4.3 vist nok ) så
> afsindigt langsomme at det nærmer sig det absurde (på en 1,8 Ghz m.
> 512+256 Mb)

Vi skal ikke fraråde den på grund af hastighed. 4.3 er afløst af 4.4, og
den kører lige så hurtigt som andre.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-06 13:22

Hanne & Mikael Laursen wrote:
> Hej gruppe!
> Jeg har et Nikon D70s og bruger Photoshop CS. Vil Nikons egen
> software Nikon Capture være en god investering?

Det er svært at svare på for andre. Men jeg kan sige, at for mig var det en
OK investering.

> Kan jeg lave noget
> med dette program, som jeg ikke kan i Photoshop,

Næppe - bortset fra at det er min oplevelse at Capture4 konverterer flottere
end PS CS.

> eller er det lettere
> at arbejde med?

Hvis du ikke vil manipulere - fjerne elementer og tilføje nye, afmaske,
oprette perspektiv mv, så er det fremragende og ganske hurtigt at benytte.
Men skal du manipulere med indholdet kan du bringe det konverterede billede
over i Photoshop (som TIF) med den irriterende detalje, at det oprindelige
filnavn og metadata ikke følger med. Men ser man bort fra dette, så er det
IMO en bedre RAWkonverter end ACR (Rawkonverteren til Photoshop CS).

Min konklusion: Vil ikke undvære Capture4, men bruger af dovenskab mest PS
CS - bortset fra, når jeg skal lave noget jeg gerne vil have det optimale ud
af.

mvh
jan

--