Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diasscanner fra Aldi - Er den noget værd?
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-01-06 11:01

Hej NG,

Aldi har igen en "billig" dias og film scanner på tilbud i næste uge.

Den ligner en Plustek Optic Film 7200 til forveksling - Se evt linket:
http://www.filmscanner.info/PlustekOpticFilm7200.html

Er den værd at investere i eller bør jeg kigge efter en bedre og nok
også dyrere scanner for at få scannet nogle af de knap 10.000
diabilleder og negativer der befinder sig i min familie?

/Lars

Fra : John Larsson

Dato : 18-01-06 12:51

Det kommer an på dine krav. Du skal ikke lade dig forblænde af den angivne
opløsning. Det betyder meget mere at skanneren kan "se" i de mørke og lyse
områder. Kig på værden for "scan density range" (på tysk: "Scan-Dichte").
Den her har 3,3. Minolta Dimage Scan Dual IV har værdien 4,8 - altså
væsentlig mere for en pris der ikke engang er dobbelt så høj.

John

Fra : AS

Dato : 18-01-06 18:19

Som John har sagt, DMax værdi er vigtig.
Den anden ting er batch/unattended scanning samt hastighed af scanning. Hvis
der er 10k frames, så skal det tage mange måneder. Hvis hastighed er kun
halvdelen af nogen anden scanner, det hele bliver dobelt længere. AFAIK den
hurtigste og med en af de bedste Dmax værdi er Nikon LS-5000 (jeg arbejder
ikke hos dem , men sagen er om du vil invetere så meget. Den har også
mulighed at arbejde med slide adapter til 50 st. ad gangen, eller non stop,
hvis man lægger supplerende dias manuelt. Alternativt kan være en af de
seneste Minoltas modeller. Billigere, kvalitet er ca. den samme, men
langsomere.
ICE er tredje ting. De ovennænvte begge har den, men lidt forskelig
implementering, Nikons er lid bedre.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-01-06 19:01

AS wrote:
> [...]
> langsomere.
> ICE er tredje ting. De ovennænvte begge har den, men lidt forskelig

Halløj! - Nu skrev jeg udtrykkeligt at det kun er "nogle af de billeder
der er i familien" der skal scannes. Det må også gerne tage år at nå
igennem mængden for tanken er at scanne udvalgte billeder lidt over langs.

Imellemtiden har jeg fået læst artiklen i linket ordentligt og
forfatteren er ikke begejstret over testresultatet.

Til gengæld værdsætter jeg de input jeg får igennem dette forum, så tak
allesammen der bidrager :)

/Lars

Fra : waal

Dato : 18-01-06 23:09

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:43ce8253$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> er ikke begejstret over testresultatet.
>
> Til gengæld værdsætter jeg de input jeg får igennem dette forum, så tak

Hvis du hopper på en Minolta så få en skudsikker aftale om returnering og
pengene igen hvis du ikke er tilfreds.

mvh
Michael

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-01-06 00:58

> Aldi har igen en "billig" dias og film scanner på tilbud i næste uge.

Jeg købte for ca. 3 år siden en "Epson Perfection 1670 Photo" scanner i
kvickly til 500,- og den fungerer ganske udmærket, og giver
tilfredsstillende billeder. Der er en filmholder med, så man kan scanne
35mm. film og dias.

Jeg så den i en Merlin for nogle uger siden til 500,-

Martin Kaltoft

Fra : AS

Dato : 19-01-06 06:43

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kvickly til 500,- og den fungerer ganske udmærket, og giver
> tilfredsstillende billeder. Der er en filmholder med, så man kan scanne

35mm? Muligvis til skærmopløsning, hvis film er perfekt eksponeret under
ideal forhold.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-01-06 13:23

> 35mm? Muligvis til skærmopløsning, hvis film er perfekt eksponeret under
> ideal forhold.

Tja, men scanneren kan levere 3mpix filer uden interpolering, så jeg mener
nu det er ok til prisen...

Martin Kaltoft

Fra : AS

Dato : 20-01-06 13:15

> Tja, men scanneren kan levere 3mpix filer uden interpolering, så jeg mener
> nu det er ok til prisen...

Det er en anden sag