Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kalibrering
Fra :

Dato : 16-01-06 20:48

Jeg skal til at ha noget udstyr til at kalibrere min skærm og printer, er
der noget der kan begge dele, eller skal jeg finde det hver for sig? Evt.
ColorPlus til skærmen. Det behøver ikke koste en bondegård <4000
Har i nogen erfaringer?
Hilsen Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-06 23:36

In article <43cbf84f$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, HØ wrote:
> [...]
> der noget der kan begge dele, eller skal jeg finde det hver for sig? Evt.
> ColorPlus til skærmen. Det behøver ikke koste en bondegård <4000

Den er vist udgået. Pantone og Gretag-Macbeth er gået sammen.
Her er afløseren:
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1528

Fra : Kenneth

Dato : 17-01-06 15:30

Yeps, har købt ColorPlus for nyelig.
Det virker rigtigt fint og kan godt anbefales til "hjemmebrugere" - og så er
den nedsat i øjeblikket .-)
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1090&xSec=1

/Kenneth

Fra : Thomas

Dato : 17-01-06 21:02

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> Yeps, har købt ColorPlus for nyelig.
> Det virker rigtigt fint og kan godt anbefales til "hjemmebrugere" - og så
> er den nedsat i øjeblikket .-)
> http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1090&xSec=1

Vil du fortælle lidt om, hvordan den bruges i praksis?
Hjemmesiden er ikke videre informativ.

Mvh.
Thomas

Fra : Kenneth

Dato : 17-01-06 21:45

"Thomas" <thasas@sdsd.dk> skrev i en meddelelse
> "Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
>>

> Vil du fortælle lidt om, hvordan den bruges i praksis?
> [...]

Ja da det vil jeg gerne
I pakken er der lidt software og en optisk hardware enhed med tre sugekopper
(Den er magen til spyder 2 som du kan finde billeder af på nettet (og når
driverne er installeret genkender pc'en den også som spyder2)).

Når du første gang starter softwaren skal du skrue helt op for din skærms
kontrast, herefter får du et prøvebillede med 4 mørke (fra grå til sort)
felter. Nu justerer du lige lystyrken til du netop kan skeldne dem fra
hinenden.
Herefter monteres hardwaren med sugekopperne på skærmen (softwaren viser dig
hvor) og softwaren måler lyssyurken. Du skal så justere lyset til en bestemt
styrke (måles via hardwaren og udlæses via softwaren). Når lysstyrken er på
plads går softwaren i gang med at lave nogle felter (forskellige farver og
forskellige intensiter) på skærmen, inden bag hardwarens fotometer, som så
måles af hardwaren. Data opsamles og i løbet af et par minutter er testen
frtig og softwaren genererer en .icc farveprofil for den testede monitor.
Farveprofilen bliver automatisk lagt ind i windows som default profil,
således at skærmen herefter benytter denne "konverteringstabel".
Det hele er overstået på under 5 minutter og meget meget let at gå til.

naturligvis skal alle andre "skærmkalibrerings programmer" som adobe gamma
etc. fjernes fra startup menuen, således at det er colorplus som bestemmer.
Hver gang maskinen rebootes starter colorplus softwaren den genererede
farveprifil op så skærmen er kalibreret.

Jeg forsøgte et par gange før jeg lige fik skudt mig ind på et godt
skærmbillede (noget med kontrast var ikke ok i første forsøg). Jeg har to
pc'er tilsluttet den samme skærm så jeg kørte naturligvis softwaren igen på
pc nr. 2 - uden problemer. Jeg har kalibreret en 3. maskine i rummet også og
alle tre maskiner giver nu billeder der ser ens ud

Der står lidt snak om at gamma bør være 2.2, men der er den allerede i
windows som default.
På min skærm kunne jeg justere farve temperaturen til 6500k - herefter blev
den "lidt mere gul" end normalt da jeg tidligere havde indstillet en
farvetemp på 9000k. Nu er skærmen lidt bedre for øjnene synes jeg.

/Kenneth

Fra : Thomas

Dato : 17-01-06 21:54

> Ja da det vil jeg gerne

Tak for svaret. Det vil altså sige, at den udelukkende kan bruges til
skærmen og ikke til printeren?

Jeg har temmelig stor tiltro til min skærm, hvorimod min Canon IP5000
trænger alvorligt til at blive kalibreret. Desværre er printerdriveren
umulig at bruge til en kalibrering, hvorfor jeg kigger efter et stykke
software eller hardware, der kan hjælpe mig.

Mvh.
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-06 07:12

In article <43cd596c$0$145$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> umulig at bruge til en kalibrering, hvorfor jeg kigger efter et stykke
> software eller hardware, der kan hjælpe mig.

Så skal du udover printeren bruge en scanner, et IT-8 target, og så
noget software som ProfilePrism. Bruger det selv til at få bedre print
ud af min egen printer end man får online.

Fra : Kenneth

Dato : 18-01-06 11:48

> "Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message

> Tak for svaret. Det vil altså sige, at den udelukkende kan bruges til
> skærmen og ikke til printeren?

Ja, den er udelukkende til skærmen
Jeg mener at flere af de dyrere modeller har et komplet kit til både skærm
og printer, med farvekort og små håndscannere til dine udprint af
testbilleder

/Kenneth

Fra : Esben

Dato : 18-01-06 07:02

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hver gang maskinen rebootes starter colorplus softwaren den genererede
> farveprifil op så skærmen er kalibreret.

Windows i sig selv og programmer der ikke er farvestyrede (fx Internet
Explorer) bruger ikke skærmprofilen og evt. profil i billeder til noget, og
er baseret på at alt hardwaren matcher sRGB-farverummet (hvilket sjældent er
tilfældet). Det er rigtigt at gammaloaderen sender noget af icc-profilen
videre til grafikkortet (gammaværdien og hvidpunktsindstillingen), men alle
RGB-koordinaterne (konverteringstabellen) i profilen bliver kun anvendt af
programmer der er farvestyrede. Åbner du det samme billede i IE og
Photoshop, vil IE blot sende de rå RGB-værdier videre til skærmen uden
korrektion, mens PS vil korrigere værdierne efter icc-profilen der er valgt
i skærmindstillingerne.

Windows Billed- og Faxfremviser ser dog ud til at kunne læse billeder med
egen farveprofil nogenlunde rigtigt - men den konverterer det nok blot til
sRGB og ikke til den profil der er valgt for skærmen.

> På min skærm kunne jeg justere farve temperaturen til 6500k - herefter
> blev den "lidt mere gul" end normalt da jeg tidligere havde indstillet en
> farvetemp på 9000k. Nu er skærmen lidt bedre for øjnene synes jeg.

Ja, efter et par dage med 6500k, så skærer alle 9300K skærme i øjnene.

--
Esben

Fra : Kenneth

Dato : 18-01-06 11:53

Hej Espen, du har fuldstændig ret i dine kommentarer
Det bekymrer dog ikke mig at eksempelvis internet explorer ikke arbejder
kalibreret, da jeg ikke bruger nettet til korrektion af mine billeder

kender du iøvrigt nogle netsteder hvor man kan få sine foto printet ud, med
den farveprofil der er vedhæftet?
Jeg har brugt billedebutikken et par gange - fine resultater, men priserne
er måske lidt i overkanten

/Kenneth