Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias / Slide dublicator til Digital SLR
Fra : Lars

Dato : 13-01-06 21:00

Jeg har længe ønsket mig en Dias dublicator til mit digitale spejlreflex,
lidt i stil med tidligere tiders kombination af bælg, standardobjektiv og
diasholder.
Jeg har lokaliseret følgende produkter

Bower:
http://www.bugeyedigital.com/product_main/bow-sdd.html
(http://www.bowerusa.com/SP-duplicators.html)

Speciality Photograpic
http://store.yahoo.com/specialtyphotographic/slcounpro.html
(http://specialtyphotographic.com/)

Opteka
http://www.opteka.com/productdetail.asp?productid=4124

Samt et par stykker mere af lignende type på eBay. Bowers ser mest
interessant ud.

De fungerer alle ved at de skrues i filter gevinet på et almindeligt
objektiv (omkring 100 mm). Et makro filter gør at det er muligt at kopiere
et Dias i ca 1:1. At de kan monteres i filtret gør at de også kan bruges på
de nye digitale spejlreflexkameraer. Kvaliteten bliver naturligvis ikke som
på en scanner men når nu det drejer sig om tusinder af slides, så mener jeg
det er acceptabelt.

Mit spørgsmål er om nogle her i gruppen har erfaring med et lignende
produkt, og især om det er muligt at købe det på vores breddegrader. Jeg har
kun set det i postordre butikker eller auktioner i USA.

Jeg er bekendt med at der findes flere lignende løsninger til mindre digital
kameraer, fx. en meget velkendt til Nikon Coolpix, men jeg regner ikke med
at den er alvendelig i denne sammenhæng.
Mit kamera er et Nikon D100, men det er ikke relevant i denne sammenhæng,
alle ovennævnte adaptere passer i et 52 mm filtergevind eller en passende
step-down ring.

Mvh Lars Mouritsen

Fra : waal

Dato : 14-01-06 10:17

"Lars" <larsmouritsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle ovennævnte adaptere passer i et 52 mm filtergevind eller en passende

Simple diaskopiforsatse med indbygget objektiv har man kunne købe de sidste
30-40 år, flertallet med T2 adapter, der må ligge en hel del der samler støv
rundt omkring. Det bør heller ikke været et problem at finde en billig brugt
bælg + normalobjektiv eller endnu bedre, et godt forstørrelsesobjektiv

https://secure.soligor.com/index.php?id=5&backPID=89&L=0&tt_products=318&L=0

For dem der vil have noget fabriksnyt. Køfi i Rødovre har agenturet. De
velhavende kan jo smide lommepengene i et Novoflex bælgudstyr

Nikon laver en simpel kopiforsats (ES-1) til brug direkte på 55mm og 60mm
makroobjektiverne

mvh
Michael

Fra : Lars

Dato : 14-01-06 12:08

Tak for svaret.
Jeg er bekendt med de forskellige dias dublikatorer som kan monteres med en
T2 ring, men her betyder det så alligevel noget hvilket kamera jeg har.
Automatikken i mit Nikon D100 (og D70/D50) fungerer ikke sammen med et
objektiv som dette unden "CPU". Ligeledes skal det så være en zoom udgave
som Soligor diasduplikatoren for at kompensere for forlængelses faktoren på
digitalkameraet, de gamle man kunne få med fast brændvidde duer ikke.
Mit ønske var netop at få en forsats som kunne sættes foran et nyere
objektiv således at lysmåleren kunne hjælpe med eksponeringen.

Mvh Lars Mouritsen

Fra : waal

Dato : 14-01-06 13:46

> [...]
> Mit ønske var netop at få en forsats som kunne sættes foran et nyere
> objektiv således at lysmåleren kunne hjælpe med eksponeringen.

Glem dog lysmålingen, det er da ingen sag at fortage nogle
prøveeksponeringer med et digitalt hus, det har da aldrig været nemmere.

Under alle omstændigheder så er de "billige" kopiforsatse med indbygget
objektiv nødløsninger, de er simpelthen ikke gode nok.

Det eneste der dur er en bælg med et makro eller forstørrrelsesobjektiv. Min
bælg kan gå ned til x0,7 med et 50mm objektiv men man kunne jo bruge et
objektivhoved på 35-40mm i stedet.
Som Nikon ejer er Nikons makronormal + den nævnte Nikon kopiforsats vel et
oplagt valg.

Hvis du er mekanisk orienteret så få fat i et brugt forstørrelsesapp. med
farvehoved (de er svinsk billige nu om stunder) Det skal være et farvehoved
med diffuserboks. Boksen pilles af og lægges omvendt på brættet og kamera
med en billig brugt bælg og forstørrelsesobjektivet monteres i stedet for
lampehovedet, keine hexerei.

Eller du fremstiller en passende holder til dias/negativer, monterer
holderen og kamera på en skinne der passende kan monteres på dit stativ. Du
kan sågar bruge en flash som belysning.

Der eksisterer også reprostativer til kopiering af dias/negativer hvor foden
er en lysboks til samme formål, de kan sikker findes brugt.

Køb en ordenlig skanner, der er og bliver nummer et, men hvis du vil bruge
dit kamera så er det absolut bedste objektiv til formålet et 6 linset
forstørrelsesobjektiv som Rodagon, Componon, el-Nikkor, el-Rokkor m.fl.

mvh
Michael

Fra : Lars

Dato : 15-01-06 13:02

Tak for forslagene.
Jeg er dog ikke selvbygger så jeg håber på at kunne købe en færdig løsning.
Jeg var ikke bekendt med Nikons ES-1, men selvom jeg har en 55 mm Micro
Nikkor, så duer den ifølge Nikon ikke sammen med digital kameraer.
Naturligvis på grund af forlængelses faktoren, men med en mellemring kunne
det måske aligevel lade sig gøre. Det kunne være interessant at prøve, men
jeg har også kun fundet ES-1 på amerikanske e-shops, den laves så vidt jeg
kan se ikke længere.
Jeg ville nu stadigvæk foretrække en løsning hvor min lysmåler kan bruges.
Formålet er ikke at digitalisere enkelte slides i høj kvalitet, jeg har
allerede to slidescannere, som gør dette udmærket. Målet er at finde en
meget hurtig løsning således at jeg kan digitalisere de sidste 20 års
tusindvis af slides uden at skulle bruge 20 år mere på det.

Fra : waal

Dato : 15-01-06 16:26

> [...]
> meget hurtig løsning således at jeg kan digitalisere de sidste 20 års
> tusindvis af slides uden at skulle bruge 20 år mere på det.

ES 1 er i kataloget over nikon tilbehør 2004 (på dansk) så den kan
formentlig skaffes uden problemer. Det eneste problem du måske kan løbe ind
i er at den ikke er lang nok. Af billedet fremgår at det blot er 2
forskydelige rør til indskruning i filtergevindet, med et stykke opalglas i
den anden ende. Du har objektivet som er ganske velegnet (AI-AIs ?) men
mangler blot en forskydelig holder til dine dias. Den kan let laves af en
modlyslænde, et stykke rør, en stump opaliseret plastik og 2 gummibånd til
at fastholde diasrammen. Evt. kan en gammel diasbetragter slagtes til
formålet.

mvh
Michael