Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hasselblad 39 Mpix
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 22:38

Hej

Ved ikke om den har været nævn før, men ellers

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3491632/

--
Tom

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-01-06 22:41

> Hej
>
> Ved ikke om den har været nævn før, men ellers
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3491632/

Og, hvad så?

Fra : Erik

Dato : 12-01-06 22:53

> Og, hvad så?

Hold da op. Det er da en kæmpesensation...

39 millioner MEGApixels skriver de. Og billedet fylder alligevel kun 78Mb -
det sgu' dobbelt imponerende!

/ Erik

Fra : HKJ

Dato : 12-01-06 22:59

Erik wrote:

> 39 millioner MEGApixels skriver de. Og billedet fylder alligevel kun 78Mb -
> det sgu' dobbelt imponerende!

Da er da som det skal være: 16 bit per pixel i raw formatet. Men hvis du
konverteret om til tiff med 16 bit per farve, så bliver filen noget større.

Fra : Michael

Dato : 12-01-06 23:14

HKJ wrote:

> Da er da som det skal være: 16 bit per pixel i raw formatet. Men hvis du
> konverteret om til tiff med 16 bit per farve, så bliver filen noget større.

Er det det mig som regner forkert? Er kameraet i følge artikel på 39
bilioner pixel

Mvh. Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-06 23:30

> Er det det mig som regner forkert? Er kameraet i følge artikel på 39
> bilioner pixel

Jo, det må være 39 TP, altså tera-pixels :D!
(39 billioner)

Brian

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-01-06 23:27

On Thu, 12 Jan 2006 22:59:08 +0100, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Da er da som det skal være: 16 bit per pixel i raw formatet. Men hvis du
>konverteret om til tiff med 16 bit per farve, så bliver filen noget større.

Ikke helt. Det passer med 39 megapixel, men ikke med 39 millioner
megapixel.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-01-06 01:13

"Erik" <no_mails@sorry.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Hold da op. Det er da en kæmpesensation...

Ja, der er bare et par stykker, der laver en sådan størrelse på basis af
Kodaks 39mp chip (Phase One har en også). Det er bare gamle nyheder.

Canons 16,7MP 1Ds mkII er nu omkring 1,5år gammelt, så mon ikke næste bliver
på omkring 24MP om et år? Ræset kører videre.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Erik

Dato : 13-01-06 02:36

> [...]
>
> Canons 16,7MP 1Ds mkII er nu omkring 1,5år gammelt, så mon ikke næste
> bliver på omkring 24MP om et år? Ræset kører videre.

Mit indlæg var bare et pinpoint af JP's skrivefejl: 39 MILLIONER
MEGApixels...

/ Erik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-01-06 15:26

"Erik" <no_mails@sorry.dk> skrev i en meddelelse
> Hold da op. Det er da en kæmpesensation...
>
> 39 millioner MEGApixels skriver de. Og billedet fylder alligevel kun
> 78Mb - det sgu' dobbelt imponerende!

Hvor står der 39 millioner MEGApixels henne? Men måske de har fået rettet
det.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Erik

Dato : 13-01-06 21:11

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote in message

> "Erik" <no_mails@sorry.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står der 39 millioner MEGApixels henne? Men måske de har fået rettet
> det.

Ja - de har rettet det nu kan jeg se...

/ Erik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-01-06 12:19

Jørgen Nielsen wrote:
> "Erik" <no_mails@sorry.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står der 39 millioner MEGApixels henne? Men måske de har fået rettet
> det.

Ja, da jeg havde set det her i gruppe, og havde grinet af, sendte jeg en
mail tildem, og forklarede at det var noget vås. Ofte tager journalister
ved lære af det, man fortæller dem

Bo //

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-01-06 20:40

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 22:56

> Og, hvad så?

og så er det stadig Torsdag når dette indlæg skrives

--
Tom

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-01-06 10:53

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> writes:

> "Erik" <no_mails@sorry.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der er bare et par stykker, der laver en sådan størrelse på basis af
> Kodaks 39mp chip (Phase One har en også). Det er bare gamle nyheder.

*Ahem* Phase One == Hasselblad.

Hasselblad (eller rettere det japanske firma bag Hasselblad) har
nemlig købt Phase One.

> Canons 16,7MP 1Ds mkII er nu omkring 1,5år gammelt, så mon ikke næste bliver
> på omkring 24MP om et år? Ræset kører videre.

Som forventet. Men hvad kan man som amatør bruge det til - altså ud
over at filerne på harddisken bliver større

Kai, stadig med 6Mpix og holder fast i det en stund endnu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-06 13:39

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Som forventet. Men hvad kan man som amatør bruge det til - altså ud
> over at filerne på harddisken bliver større

Hvad mange glemmer i beruselsen over de mange pixels er at med et givet
chipareal, bliver den enkelte pixel mindre i areal, og så falder
lysfølsomhede. Dermed bliver støj et problem.

-så mange pixels er ikke nødvendigvis en fordel.

Bo //

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-01-06 14:25

> [...]
> lysfølsomhede. Dermed bliver støj et problem.
>
> -så mange pixels er ikke nødvendigvis en fordel.

Men det kan der jo så også gøres noget ved, se f.eks Canon EOS-D30 vs. f.eks
20D, de har (ca?) samme chipstørrelse, men 20D kan levere billeder med
mindre støj, og højere ISO (og længere eksponeringstider).

Martin Kaltoft

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-06 14:44

Martin Kaltoft wrote:

> Men det kan der jo så også gøres noget ved, se f.eks Canon EOS-D30 vs. f.eks
> 20D, de har (ca?) samme chipstørrelse, men 20D kan levere billeder med
> mindre støj, og højere ISO (og længere eksponeringstider).

Til en vis grænse kan man forbedre tingene. Men man kan ikke overtræde
naturlovene.

Bo //

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 13-01-06 13:59

> *Ahem* Phase One == Hasselblad.
>
> Hasselblad (eller rettere det japanske firma bag Hasselblad) har
> nemlig købt Phase One.

Nej det har du altså ikke ret i.

Hasselblad og danske Imacon ( med tidligere PhaseOne ansatte Christian
Poulsen i spidsen) blev sidste år slået sammen (hvem der købte hvem husker
jeg ikke).

Dette firma hedder nu Hasselblad og har Christian Poulsen som direktør.

PhaseOne har intet med dette firma at gøre ud over at P1 bagstykker kan
benyttes på Hasselblads kamerahuse.

/Søren H. Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-06 14:25

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Hasselblad (eller rettere det japanske firma bag Hasselblad) har
> nemlig købt Phase One.

Den er vist ikke helt sand...

Imacon og Hasselblad slog kludene sammen for ca 1.4 år siden.
http://imacon.dk/sw6037.asp

PhaseOne er ejet af medarbejdere og kapitlafirmaer
http://phaseone.com/Content/ContactUs/AboutUs.aspx

Bo //

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-01-06 17:31

"Søren H. Nielsen" <shn@REMOVEphaseone.dk> writes:

> Nej det har du altså ikke ret i.
>
> Hasselblad og danske Imacon ( med tidligere PhaseOne ansatte Christian
> Poulsen i spidsen) blev sidste år slået sammen (hvem der købte hvem husker
> jeg ikke).

Ups - min hjerneblødning.

(det var da fandens så mange små bagstykke-til-hasselblad bikse et
lille land som danmark kan nå at lave).

Kai

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-01-06 12:47

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Ups - min hjerneblødning.

Spøg ikke med den slags.

> (det var da fandens så mange små bagstykke-til-hasselblad bikse et
> lille land som danmark kan nå at lave).

Nå ja, mange tror at de store ting kommer fra "YdLandet", men her har vi
virkelig noget, der er "stort". To firmaer, der har drevet det til noget
seriøst indenfor fotografi. Efaringen siger, at hvis noget bliver en
succes i DK, bliver det solgt til andre. Det er sket for mange
højteknologi firmaer. Jeg har selv for mange år siden arbejdet med
scanner/kamera teknologi her i landet, men opgav fordi der ikke var
"no..er" til at slå igennem. Janteloven har ført til mange problemer.

Vi har set det samme indenfor mobiltelefoni og computernetværk.

Jeg er stolt af at PhaseOne stadig er dansk, og jeg kender et par
stykker i udvilkingsafdelingen. Kompetente og behagelige folk

Bo //

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-01-06 11:32

Bo Bjerre <post@fjernes-sidebanen.dk> writes:

> [...]
> problemer.
>
> Vi har set det samme indenfor mobiltelefoni og computernetværk.

Jeps. Har selv siddet og udviklet Ethernet produkter i en del år. Men
det har været ganske stærkt nedadgående de sidste par år, primært pga
omkostningerne til IC udvikling er skyhøje (~10 mio USD) og
indtægterne ikke stod mål til omkostninger og risiko. Så færre og
færre firmaer tør binde an på IC udvikling. Stort set er der kun
høreapparat trioen, Thrane&Thrane, Zensys og et par opstartsfirmaer
tilbage.

Tid til at kigge efter en ny branche? :-/

> Jeg er stolt af at PhaseOne stadig er dansk, og jeg kender et par
> stykker i udvilkingsafdelingen. Kompetente og behagelige folk

Jeg har sjældent hørt om folk som forlader et firma pga dårlige
kolleger - men jeg har hørt om masser af tilfælde, hvor det skyldes
dårlig ledelse/chefer.

(Hmmm - det her blev vist ganske offtopic ift foto)

Kai

Fra : Holst

Dato : 12-01-06 22:49

Tom wrote:

> Ved ikke om den har været nævn før, men ellers
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3491632/

Ja, det er ikke småting. Folk med mere interesse for det end jeg kan
læse mere her:

http://www.hasselblad.se/news/newsItem.asp?secId=224&itemId=3855&ref=m

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-01-06 23:09

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er ikke småting. Folk med mere interesse for det end jeg kan læse
> mere her:
>
> http://www.hasselblad.se/news/newsItem.asp?secId=224&itemId=3855&ref=m

Og den helt store nyhed i.f.h.t. deres (og andres) gamle Megapix-bagstykker
til mellem- og storformat er at din bærbare skal være hurtigere og ha en
større hd end tidligere.....ellers har du ikke meget mere end 1 skud pr.
feriedag at gøre godt med
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-01-06 23:14

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3491632/

De omgås letsindigt med sandheden, når de siger at Hasselblad H2D-39 er det
første 39M pixel DSLR kamera.
PhaseOne annoncerede
http://www.phaseone.com/Content/p1digitalbacks/P%2045.aspx
den 18. juli 2005 og har leveret dem siden 13. december 2005.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-01-06 23:25

On Thu, 12 Jan 2006 22:38:02 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Hej
>
>Ved ikke om den har været nævn før, men ellers
>
>http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3491632/

Jeg mener, at PhaseOne startede leveringen af deres 39Mpix bagstykke
(P45) i december- Det bruger sandsybligvis samme sensor.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-01-06 01:14

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener, at PhaseOne startede leveringen af deres 39Mpix bagstykke
> (P45) i december- Det bruger sandsybligvis samme sensor.

Ja, det er Kodaks sensor.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-01-06 09:49

> "Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er Kodaks sensor.
>
> --
> Kind Regards/Med venlig hilsen,
> Hans Kruse
> http://www.hanskruse.com/
>Hasselblad ej jo 6x6 - hvordan er det lige med de 39Mpix. Er det pr.
>kvadrattomme.?
Hvor stor er sensoren o.s.v.

Venlig hilsen
Analoge Ole

Fra : P. Rongsted

Dato : 13-01-06 10:41

On Fri, 13 Jan 2006 09:49:01 +0100, "Ole Christiansen"
<ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk> wrote:

> [...]

Nej det er total.

>Hvor stor er sensoren o.s.v.

Sensoren er 49,1mm x 36,8mm. Selvom de kalder den full frame er den
ikke helt oppe på 645 størrelse.

Datasheet på Phase One P45: http://www.phaseone.dk/upload/p_45_us.pdf

Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-06 13:48

Ole Christiansen wrote:

> Hvor stor er sensoren o.s.v.

Du kan da godt få en henvisning til selve chip'en:
http://www.kodak.com/global/en/digital/ccd/products/fullframe/KAF-39000/specifications.jhtml?id=0.1.4.8.4.15.4&lc=en

og et datablad for elektronikere:
http://www.kodak.com/global/plugins/acrobat/en/digital/ccd/products/fullframe/KAF-39000LongSpec.pdf

Den er ikke egetn til scation kameraer, da det tager et lille sekundt
at hive billedet ud af chip'en.

Bo //

Fra : Per

Dato : 13-01-06 22:51

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> Hej
>
> Ved ikke om den har været nævn før, men ellers

> [...]

Hvsi du syntes det er imponerende, så tjek gigapixel kameraet
http://www.gigapxl.org/gallery.htm

Se billedet "San Diego by night"

Fra : Peter Rongsted

Dato : 14-01-06 09:16

On Fri, 13 Jan 2006 22:50:34 +0100, "Per" <no@tak.dk> wrote:

>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

>Hvis du syntes det er imponerende, så tjek gigapixel kameraet
>http://www.gigapxl.org/gallery.htm
>
>Se billedet "San Diego by night"

Gigapxl er bare ikke et digitalkamera, men gammeldags storformat
analog kamera. De bruger dog em film på 9" x 18" normalt er det
største format 8" x 10". Det er først efter filmoptagelsen, at de
digitaliserer billedet.

Peter

Fra : cr

Dato : 16-01-06 03:55

Tom wrote:
> Hej
>
> Ved ikke om den har været nævn før, men ellers
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3491632/
>
> --
> Tom

Osse på udenby'sk