Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nu skal MS osse ha' penge fra digitale fot~
Fra : cr

Dato : 11-01-06 19:20

Microsoft vinder patent-sag

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3489144/

Mon de vil opkræve gebyr og licenser med tilbagevirkning!

Måske man lige skulle forsyne sig med lidt piratkopier imorgen?

cr

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-06 20:13

> Microsoft vinder patent-sag
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3489144/
>
> Mon de vil opkræve gebyr og licenser med tilbagevirkning!

Jeg ved ikke med før, men idag har linux sit eget filsystem som vist ikke
har så meget tilfælles med FAT!

Hukommelses kort sælges ofte uformaterede, producenterne kan jo bare lade
helt være med at formatere dem, hvis microsoft endelig skulle komme med et
krav...

> Måske man lige skulle forsyne sig med lidt piratkopier imorgen?

Piratkopier af hvad?

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-01-06 20:34

Brian Lund wrote:

> [...]
> helt være med at formatere dem, hvis microsoft endelig skulle komme med et

-Bare det var sådan.

Men fint nok: Hvis du kan installere Linux på mit kamera slipper jeg da
for den afgift.

Du kan se på de danske afgifter: vi betaler en afgift på blanke medier,
fordi de potentielt kan bruges ulovligt. Vi kommer nok til at betale en
afgift på flash kort til kameraer, fordi de KAN formatteres med FAT.

Det svarer til at man udsteder hastighedsbøder til alle, fordi de ejer
en bil, der kan køre hurtigere end man MÅ på vejene.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-01-06 23:17

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Det svarer til at man udsteder hastighedsbøder til alle, fordi de ejer
> en bil, der kan køre hurtigere end man MÅ på vejene.

Nej, det er forkert.
Afgiften er for at du lovligt kan kopiere musik fra din egen originale CD
over på en kopi.
Man kan ikke lægge afgift på en forventet ulovlig handling. Betaler man
afgift for den ulovlige handling er den jo ikke længere ulovlig, da du har
betalt en afgift for måtte gøre det.

Men kameraproducenterne pålægges nok en afgift for at benytte FAT til deres
kameraer.
Hvilket så gør vore kameraer dyrere

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bruno

Dato : 12-01-06 20:40

Frodo Nifinger wrote:

> Men kameraproducenterne pålægges nok en afgift for at benytte FAT til deres
> kameraer.
> Hvilket så gør vore kameraer dyrere

Ingen panik. Jeg har set licenspriser angivet som 0.25$ per enhed og
max. $250.000 for en flad licens, det er ikke ligefrem beløb som betyder
noget.

Mvh

Bruno

Fra : AS

Dato : 13-01-06 14:16

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
CD
> over på en kopi.

Jeg vil ikke betale afgift for CD'er, fordi jeg aldrig kopiere noget musik.
Det lyder det samme, som blev sagt før. Afgiften er fordi man KAN evt. bruge
CD'er til det.

Fra : Rene Krogh

Dato : 12-01-06 00:49

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-06 13:18

"Rene Krogh" <rk@ikola.denmark> wrote in message

> [...]
> andet format, så der er lidt mere substans dette patent, end i andre
> meget bredt beskrevede patenter der idag findes.

Ja, rigtigt. Men som med alt andet, så er det kun forbrugeren som bliver
straffet. Hvis alle kameraproducenter skal købe/udvikle deres eget
filsystem, så koster det ekstra. Hvis de vælger at købe andet end FAT, så
skal deres også udvikles noget software til windows for at kunne læse
kortene osv osv.

Løber patenter ikke ud på et tidspunkt? FAT er jo en gammel sag.

> mvh
> René

nicolai

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-01-06 14:40

> [...]
> filsystem, så koster det ekstra. Hvis de vælger at købe andet end FAT, så
> skal deres også udvikles noget software til windows for at kunne læse

Der findes altså mange andre filsystemer allerede! Man kunne jo vælge at
bruge Linux' filsystem: EXT2, eller FreeBSD's filsystem. Grunden til at FAT
er valgt er jo nok at det kan bruges uden videre på en windows maskine, som
de fleste bruger i forvejen.

Der er skrevet software som gør det muligt at læse EXT2 filsystemer på
windows, det vil bare være et spørgsmål om at alle kameraproducenterne blev
enige om et format, og brugte det.

Martin Kaltoft

Fra : AS

Dato : 13-01-06 14:52

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> wrote in message

> [...]
FAT
> er valgt er jo nok at det kan bruges uden videre på en windows maskine,

Hvis man er så gammel, at kan huske tid, da M$ Office lige som Vinduer TM
var gratis, når man købte en komplet PC. Når denne ofice blev brugt som
standart i de fleste PC'er, office er ikke gratis længere Bare
analogi...

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-06 11:38

Martin Kaltoft kaltoft@gmail.com skrev i

> Der er skrevet software som gør det muligt at læse EXT2 filsystemer på
> windows, det vil bare være et spørgsmål om at alle
> kameraproducenterne blev enige om et format, og brugte det.

De kan sgu' ikke engang blive enige om standardiseret hukommelseskort,
RAW-filformat og objektivfatning, så enighed om filsystem har nok lange,
lange udsigter.

--
Jens B.

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-01-06 20:06

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> medier, fordi de potentielt kan bruges ulovligt. Vi kommer nok til at
> betale en afgift på flash kort til kameraer, fordi de KAN formatteres

Man betaler allerede afgift på hukommelseskort til kamera - KODA tager nogle
penge, det er vist omkring 3-4 kroner for et 128mb kort.
Personligt mener jeg, at det er tåbeligt at vi skal betale KODA afgift for
hukommelseskort.. total åndsvagt..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-06 13:20

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> helt være med at formatere dem, hvis microsoft endelig skulle komme med et

Som andre er lidt inde på, så handler det slet ikke om kortene, da alle
brugere som har windows kan formatere dem lovligt med FAT. Det er kameraet,
som bruger software der kan læse/skrive i FAT systemet, som er problemet. Og
det kan man ikke lige omgå. Så skal softwaren skiftes på alle kameraer eller
producenten skal betale MS.

> Brian

nicolai

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-06 18:56

> [...]
Og
> det kan man ikke lige omgå. Så skal softwaren skiftes på alle kameraer

Ja selvfølgelig, det tænkte jeg ikke lige på, men medmindre de kommer med et
krav med tilbagevirkende kraft kan jeg ikke se det store problem...

Ja de skal ændre i softwaren, men de kunne så nøjes med at gøre det på
produkter i produktion, og kommende af slagsen :)

Brian

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-06 12:18

> [...]
>
> Ja de skal ændre i softwaren, men de kunne så nøjes med at gøre det på
> produkter i produktion, og kommende af slagsen :)

Jeg tror ikke det er muligt at lave det med tilbagevirkende kraft, på andre
måder end at man anslår antallet af solgte enheder og så skal producenten
efterbetale. Så det kommer nok kun til at gå ud over fremtidige købere.

Omvendt, så synes jeg også bare at producenterne skal slå sig sammen om at
udvikle et fælles filformat, for så vil det ikke være noget problem for
Adobe og andre software programmer, at implementere det. Hellere betale for
et nyt system, end for at bruge MS produkter.

> Brian

nicolai

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-06 11:40

Nicolai news2004@mailme.dk skrev i

> [...]
> problem for Adobe og andre software programmer, at implementere det.
> Hellere betale for et nyt system, end for at bruge MS produkter.

Hvorfor? Er du én af dem, der har et religiøst hadforhold til MS, eller har
du nogle tekniske og/eller økonomiske argumenter for, det skulle være en
speciel god idé?

--
Jens B.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-06 22:23

cr wrote:

> Microsoft vinder patent-sag
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3489144/
> Mon de vil opkræve gebyr og licenser med tilbagevirkning!
> Måske man lige skulle forsyne sig med lidt piratkopier imorgen?

Hmm... det ville nok være mere fornuftigt, hvis du og andre overvejede,
at hver gang I køber en windåse og et stykke M$-software, så forøger I
gale bill's magt.

Og der findes alternativer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-06 22:42

> Hmm... det ville nok være mere fornuftigt, hvis du og andre overvejede,
> at hver gang I køber en windåse og et stykke M$-software, så forøger I
> gale bill's magt.
>
> Og der findes alternativer...

Opdagede lige at amerikanerne holder 'twelfth day' den 6.januar. Hvorfor
skulle deres softwareudviklere så ikke være lidt sjove oveni knolden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : waal

Dato : 11-01-06 23:36

> [...]
> hver gang I køber en windåse og et stykke M$-software, så forøger I gale

Ligesom der findes alternativer til digitale spejlreflekser, plastificerede
zoomfiduser og Arla

mvh
Michael

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-06 13:26

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> hver gang I køber en windåse og et stykke M$-software, så forøger I gale

Både og. Når vi snakker om reelle alternativer, så skal man have noget som
på samme måde, er let at installere og lige så kompatibelt som MS, både på
softwaresiden og hardwaresiden. Så er der rent faktisk ingen reelle
alternativer til den alm. private pc bruger.

Jeg har prøvet en del af de linux distributioner som skulle klare
installationen helt selv, og selvom de er kommet langt, så er de langt fra
lige så nemme som windows. Så er drivere slet ikke lige så supporteret og
installeringen er ikke lige så automatisk.

Hvis du mener at vi alle skal købe mac, så har mac jo tabt "krigen". Hvis
alle skiftede til mac, så ja. Men lige nu bliver der altså ikke produceret
nær så mange ting til mac, plus at mac er et produkt som er noget dyrere.

Så ja, der er alternativer, men er der nogle reelle for den alm. private
bruger?

nicolai

Fra : Søren A Christensen

Dato : 12-01-06 17:59

Nicolai wrote:
> [...]
>
> Så ja, der er alternativer, men er der nogle reelle for den alm. private

Der er masser af alternativer, som ikke kræver at man udskifter sin
Windows med andet - det er bare ikke sikkert at de er så "fleksible" som
at anvende et filsystem-format som windows forstår.

Løsningen er - i al sin simpelhed - at kamara-leverandøren vælger et
andet filsystem end fat, og leverer et overførselsprogram der kan
kopiere fra kameraret til pc'en - keine hexerei, nur behaendigheit. Det
er der faktisk allerede en del mp3-player leverandøre der benytter sig af.

Det er selvfølgelig ski.. irriterende at man ikke bare kan plugge sin
dims i computeren og kopiere via stifinderen, men det virker.

/Søren

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-06 12:36

"Søren A Christensen" <sac@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er selvfølgelig ski.. irriterende at man ikke bare kan plugge sin dims
> i computeren og kopiere via stifinderen, men det virker.

Ja, det er rigtigt. Men min første mp3, sony network memory stick et eller
andet, det er en del år siden nu, den skulle nemlig bruge speciel software
for at overføre musik og det var altså noget skidt. Og så har hver producent
deres egen osv.

Men ja, som jeg skriver et andet sted, hvis alle producenterne lavede et
fælles filsystem, så ville det være fint. Hellere betale til det, end til
MS.

> /Søren

nicolai

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-01-06 18:48

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... det ville nok være mere fornuftigt, hvis du og andre
> overvejede, at hver gang I køber en windåse og et stykke M$-software,
> så forøger I gale bill's magt.
> Og der findes alternativer...

Øhh...ja?

Ud over at mit job forhindrer mig i at bruge en Mac, så har jeg lidt svært
ved at forestille mig, at mit d70 skulle skrive på kortet i et andet format
blot fordi jeg fik mig noget mak-værk.

vh
Jan

--