Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fatninger på analoge kontra digitale ni
Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-01-06 11:41

Hejsa,

Jeg påtænker at købe et nyt Nikon digitalkamera som erstatning for mit
lidt ældre Canon Powershot G2, jeg har i forvejen et Nikon F70 med et
par objektiver til, og nu er jeg lige interesseret i at høre om de vil
passe på f.eks. D50 eller D70 også?

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://gorilla.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 10-01-06 12:13

Det skulle de kunne uden problemer, da Nikon har kørt videre med F fatningen
på sin D serie.

Claus Smith

Fra : Jakob

Dato : 10-01-06 12:15

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message
> [...]
> lidt ældre Canon Powershot G2, jeg har i forvejen et Nikon F70 med et
> par objektiver til, og nu er jeg lige interesseret i at høre om de vil

Ja det vil du kunne.

Fra : HKJ

Dato : 10-01-06 23:04

Nezar Nielsen wrote:
> [...]
> lidt ældre Canon Powershot G2, jeg har i forvejen et Nikon F70 med et
> par objektiver til, og nu er jeg lige interesseret i at høre om de vil

Så lang tid det er AF objektiver, hvis de er ældre skal du have et D200
for at kunne måle lys.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-01-06 23:23

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt ældre Canon Powershot G2, jeg har i forvejen et Nikon F70 med et
> par objektiver til, og nu er jeg lige interesseret i at høre om de vil

Alle objektiver med F-mount passer på D70 (på nær et par enkelte
special-objektiver, der er listet i manualen). Men har du AF-objektiver, så
kan de bruges på Nikons D-serie også. AI og AI-s objektiverne mister dog
lysmålingen med D70 og D50, men kan stadig bruges i manuel mode.

MVH
Thomas

Fra : waal

Dato : 10-01-06 23:59

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan de bruges på Nikons D-serie også. AI og AI-s objektiverne mister dog
> lysmålingen med D70 og D50, men kan stadig bruges i manuel mode.

Før AI objektiver kan efter sigende slet ikke monteres med mindre de er
bygget om

mvh
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-01-06 00:11

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Før AI objektiver kan efter sigende slet ikke monteres med mindre de er
> bygget om

Oki, var jeg ikke klar over, hvad er grunden til at de ikke kan monteres?

MVH
Thomas

Fra : waal

Dato : 11-01-06 09:43

> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Oki, var jeg ikke klar over, hvad er grunden til at de ikke kan monteres?

Den pal der overfører oplysningen om indstillet blænde fra obj. til hus. Den
oprindelige F bajonet har kun den udvendige klo men mangler koblingen til AI
tappen på nyere huse, og på nogle er der ikke plads.

se f.eks. http://www.aiconversions.com/history.html

mvh
Michael

Fra : waal

Dato : 11-01-06 10:05

> [...]
> Den oprindelige F bajonet har kun den udvendige klo men mangler koblingen
> til AI tappen på nyere huse, og på nogle er der ikke plads.

Gør det selv ombygning m.v.
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/fmount.htm