Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
colour profiles og online fremkaldelser og~
Fra : michael bs

Dato : 07-01-06 13:26

Jeg er ved at uploade over 1200 billeder til Pixum.com med Adobe RGB (1998)
farveprofil tilknyttet. Det fremgår ikke af deres hjemmeside om de kan
operere med denne profil. Hvis de ændrer til sRGB eller hvad de nu bruger,
vil jeg da få billeder tilsendt med en mækbart anden farve karerkteristik
eller er det gamut, der blot er blevet lidt mindre?

Når jeg selv printer billeder ud på min canon ip 4200, så bliver billederne
lidt mere gullige og lyse end på skærmen. Jeg har indstillet driversoftwaren
til printeren til Adobe RGB (1998). Er Jeres råd nu, at jeg indstiller
skærmen, så den ligner det trykte billede mere, eller at jeg går ind i
printerdriveren og indstiller de enkelt patroner indtil det ligner det jeg
har på skærmen, som (tror jeg) er rimeligt velkalibreret.?

Nogen der har et link til et nogenlunde fatteligt site til besvrelse af
spørgsmålene? De bøger jeg har, hvor der er kapitler om color management er
så nørdede, at jeg står af...de kræver det store ingeniør kørekort at læse.

Eller skulle man een gang for alle købe noget værktøj, som det der er testet
her: http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=64240 (det er
GretagMacbeth Eye-One ) ??

mvh Michael

Fra : emj

Dato : 07-01-06 14:45

michael bs skrev:

>Jeg er ved at uploade over 1200 billeder til Pixum.com med Adobe RGB (1998)
>farveprofil tilknyttet. Det fremgår ikke af deres hjemmeside om de kan
>operere med denne profil.

Du er saftsusme modig
Hvorfor sender du ikke bare 20 billder og får en prøve først?
Hilsen emj

Fra : michael bs

Dato : 07-01-06 15:02

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Du er saftsusme modig
> Hvorfor sender du ikke bare 20 billder og får en prøve først?
> Hilsen emj

Jeg har brugt Pixum mange gange og været godt tilfreds. Bilederne lignede
mine skærmbilleder meget. Problemet er at jeg har fået ny computer og jeg
har rodet med den gamle PC utallige gange mht farveprofiler og
kalibrering...desværre kan jeg overhovedet ikke huske hvad jeg havde gjort.
Derfor spørger jeg om disse ting.

mvh Michael

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-01-06 15:28

> [...]
> kalibrering...desværre kan jeg overhovedet ikke huske hvad jeg havde
> gjort. Derfor spørger jeg om disse ting.

Hvis du kalibrerer din skærm som før, og i øvrigt benytter samme
farveprofil, burde du få nogenlunde de samme resultater.

Jeg turde nu heller ikke aflevere 1200 billeder uden at teste først...

Prøv i øvrigt at tag et kig på Vagn Ebbe Kiers hjemmeside: www.kier.dk

Johan Gadegaard

Fra : Kjeld

Dato : 07-02-06 03:12

Det værste er dog at de billeder de leverer varierer fra gang til gang. Har
selv prøvet med de samme filer flere gange og og fået store forskelligheder
tilbage. Deres udstyr er ikke kalibreret godt nok. Køb en god printer !
/Kjeld