Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vandmærke / Beskyt
Fra : Michal

Dato : 04-01-06 21:03

Findes der et lille program som kan sætte en skreven tekst på alle
billleder (f.eks i bunden) som ligger i en mappe?
Så man ikke skal åbne hvert billede.
Eller hvad gør i andre når i vil lave et vandmærke eller noget andet for at
beskytte jeres billeder mod kopiering?

--
Michal GS 500F 2005 www.duerher.dk/mc
http://www.dmcn.dk/listen/dmcnperson.asp?dmcnnr=1173

Fra : HKJ

Dato : 04-01-06 21:09

Michal wrote:
> Findes der et lille program som kan sætte en skreven tekst på alle
> billleder (f.eks i bunden) som ligger i en mappe?
> Så man ikke skal åbne hvert billede.

Det kan gøres med http://www.irfanview.com/, funktionen findes under
batch "Set advanced options" og kaldes "Add overlay text"

Fra : Michal

Dato : 04-01-06 22:03

On Wed, 04 Jan 2006 21:08:54 +0100, HKJ wrote:

> Det kan gøres med http://www.irfanview.com/, funktionen findes under
> batch "Set advanced options" og kaldes "Add overlay text"

Tak for det. Jeg har hentet programmet, og afprøvet det.
Men lige meget hvad jeg ændre x og y til, så kan jeg ikke få min tekst til
at være i midten

Fra : HKJ

Dato : 04-01-06 22:40

Michal wrote:
> Tak for det. Jeg har hentet programmet, og afprøvet det.
> Men lige meget hvad jeg ændre x og y til, så kan jeg ikke få min tekst til
> at være i midten

Du har lagt mærke til feltet "Text alignment" nederst i vinduet?

Fra : Michal

Dato : 04-01-06 22:47

On Wed, 04 Jan 2006 22:39:59 +0100, HKJ wrote:

> Du har lagt mærke til feltet "Text alignment" nederst i vinduet?

Ja. Har også prøvet og vælge Center. Hjælper ikke.

Fra : HKJ

Dato : 04-01-06 22:54

Michal wrote:

> Ja. Har også prøvet og vælge Center. Hjælper ikke.

Prøv med x-coor=0, Width=10000, Left top og center

Fra : Michal

Dato : 04-01-06 23:07

On Wed, 04 Jan 2006 22:54:02 +0100, HKJ wrote:

> Prøv med x-coor=0, Width=10000, Left top og center

Det virker Tak for hjælpen

Fra : emj

Dato : 04-01-06 22:49

Michal skrev:

>Men lige meget hvad jeg ændre x og y til, så kan jeg ikke få min tekst til
>at være i midten

Det ser da rædsomt ud med navn på et foto. Eenhver kan i øvrigt fjerne
det lettere end du kan skrive det på.

Hilsen emj

Fra : Jacob

Dato : 04-01-06 22:52

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Det ser da rædsomt ud med navn på et foto. Eenhver kan i øvrigt fjerne
> det lettere end du kan skrive det på.
>
> Hilsen emj
Da ikke hvis der bruges en "heldækkende" farve

Jacob

Fra : emj

Dato : 04-01-06 23:18

Jacob skrev:

>Da ikke hvis der bruges en "heldækkende" farve

Ok jov. Der er flere muligheder.
Hilsen emj

Fra : Michal

Dato : 04-01-06 22:54

On Wed, 04 Jan 2006 22:49:01 +0100, emj wrote:

> Det ser da rædsomt ud med navn på et foto. Eenhver kan i øvrigt fjerne
> det lettere end du kan skrive det på.
>
> Hilsen emj
Hvordan fjerner man det lige så man ikke kan se der har været noget?

Jeg kan sagtens følge jer i jeres meninger.
Men det bare det jeg gerne vil gøre med mine billeder.

Fra : emj

Dato : 04-01-06 23:20

Michal skrev:

>Hvordan fjerner man det lige så man ikke kan se der har været noget?

Sæt du nu dit navn på, så skal jeg fjerne det for dig bagefter
Hilsen emj

Fra : cr

Dato : 04-01-06 23:30

Michal wrote:

> Hvordan fjerner man det lige så man ikke kan se der har været noget?

Suger nabofarverne med pipette og maler med pensel over dit vandmærke,
Bruger den metode til at fjerne uønskede pletter.

cr

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-01-06 23:28

emj skrev:

>Det ser da rædsomt ud med navn på et foto.

Ja, kønt er det ikke. Det kan gøres mere eller mindre diskret - jeg
mener selv jeg slippper nogenlunde fra det (se evt. sig.), men havde
da været gladere uden.

>Eenhver kan i øvrigt fjerne det lettere end du kan skrive det på.

Hmm - for passende værdier af 'enhver'. Det er måske ikke eksperter i
billedbehandling der 'stjæler' andres fotos. Hvis jeg ser bort fra
engangsarbejdet på måske ½ time, tager det få sekunder at tilføje på
et foto. 'Tyven' skal enten beskære eller klone og dertil
genkomprimere med kvalitetsforringelse til følge.

Men beskyttelsen er selvfølgelig ikke rigtig effektiv. Det findes
næppe.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning

Dato : 05-01-06 05:07

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> et foto. 'Tyven' skal enten beskære eller klone og dertil
> genkomprimere med kvalitetsforringelse til følge.

Har du virkelig ondt et vist sted hvis f.els. en skoleelev i en opgave vil
vise huset hvor han bor?

Småligt

Er det professionelle er der lovgivningen.

mvh Henning

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-01-06 10:31

Henning skrev:

>"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

>Har du virkelig ondt et vist sted hvis f.els. en skoleelev i en opgave vil
>vise huset hvor han bor?

Nej. Hvorfor tror du det? Men hvis en virksomhed eller organisation
vil bruge mine fotos i deres markedsføring, skal de betale et
beskedent beløb.

>Småligt

Nej
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Max

Dato : 04-01-06 22:17

Hej

> Eller hvad gør i andre når i vil lave et vandmærke eller noget andet for
at
> beskytte jeres billeder mod kopiering?

Hvorfor vil du beskytte dem mod kopiering ?

Mvh Max

Fra : Michal

Dato : 04-01-06 22:18

On Wed, 4 Jan 2006 22:16:38 +0100, Max wrote:

> Hej

> at
>
> Hvorfor vil du beskytte dem mod kopiering ?
>
> Mvh Max

Af samme grund som så mange andre tror jeg. Hvis man har et virkelig godt
billede, så vil det da være trist og se det et eller andet sted hvor der er
en person som tager æren for det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-06 22:22

"Michal" <"mc(fjern)"@duerher.dk> skrev i en meddelelse

> Af samme grund som så mange andre tror jeg.

Hvem andre er det?

> Hvis man har et virkelig
> godt billede, så vil det da være trist og se det et eller andet sted
> hvor der er en person som tager æren for det.

Lever du af at sælge dine billeder?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Michal

Dato : 04-01-06 22:31

On Wed, 4 Jan 2006 22:22:27 +0100, Jens Bruun wrote:

> "Michal" <"mc(fjern)"@duerher.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem andre er det?
Når man kigger rundt på nettet, så ser man det mange steder.

> Lever du af at sælge dine billeder?
Nej det gør jeg ikke. Det er jeg slet ikke god nok til.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-06 22:36

> Nej det gør jeg ikke. Det er jeg slet ikke god nok til.

I dit sted ville jeg så blot være stolt, hvis nogen interesserer sig så
meget for dine billeder, at de ligefrem gider lade som om, det er dem, der
har taget dem.

Brug lidt mere energi på at blive en bedre fotograf og lidt mindre på at
plastre dine billeder til med vandmærker.

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-01-06 23:22

Jens Bruun skrev:

> [...]

>meget for dine billeder, at de ligefrem gider lade som om, det er dem, der

Den holdning er så flot at jeg ikke kan dele den. Det sker af og til
at nogen bruger billeder fra mit site (se sig.) uden tilladelse, uden
kildeangivelse og uden at betale. Det irriterer mig og får mig til at
kræve lidt penge, i reglen med succes.

Ikke fordi jeg lever af det. Ikke fordi jeg mener mine fotos er kunst.
Men fordi der bag hvert foto ligger et stykke arbejde, ofte ikke
ubetydeligt.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-06 23:55

> Ikke fordi jeg lever af det. Ikke fordi jeg mener mine fotos er kunst.
> Men fordi der bag hvert foto ligger et stykke arbejde, ofte ikke
> ubetydeligt.

Jamen sådan har vi det så forskelligt. Jeg vil dog medgive, at andre ikke
skal tjene penge på dit, mit eller Michaels arbejde. Er dét tilfældet, vil
også jeg reagere. Men at gå op i, at andre pynter sig lidt med lånte fjer
uden økonomiske motiver, kan ikke bringe mit p*s i kog.

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-01-06 10:33

Jens Bruun skrev:

>"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

>Jamen sådan har vi det så forskelligt.

Jeg har vist formuleret mig uklart - se min præcisering i svar til
Henning.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning

Dato : 05-01-06 05:03

> [...]
>
> Ikke fordi jeg lever af det. Ikke fordi jeg mener mine fotos er kunst.
> Men fordi der bag hvert foto ligger et stykke arbejde, ofte ikke

Skulle en forsmaste sig på dine billeder, er de jo beskyttet af lovgivningen
og muligheden for passende afregning er klar.

mvh Henning

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-01-06 11:10

"Peter Loumann"

> [...]
> ubetydeligt.
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Et vandmærke (diskret) i form af en email* adresse er altid
en god ide - just in case vedkomne vil være flink og spørge
om lov til at låne og vedkomne tilfældigvis er whisky grossist,
jeg syns helt klart vandmærker er en glimrende ide... )-max-
* opret en dedikeret hotmail ea adresse med godt spam filter til
formålet..

Fra : Max

Dato : 04-01-06 22:32

Hej Michael

> [...]
> billede, så vil det da være trist og se det et eller andet sted hvor der

Der er da ingen der kan tage æren for dine billeder uanset om
du vandmærker dem eller ej.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-06 23:16

Michal wrote:

> Af samme grund som så mange andre tror jeg. Hvis man har et virkelig godt
> billede, så vil det da være trist og se det et eller andet sted hvor der er
> en person som tager æren for det.

Hmm... der er ikke nogen der gidder se på billeder, der er ødelagt med et
stort grimt vandmærke, tværs hen over motivet, hvis du vil mærke dine
billeder, så gør det diskret med dit navn i et hjørne.

Hvis du gemmer alle dine RAW-filer på CD'er eller DVD'er, og undlader at
lægge billeder i højste opløsning på nettet, så kan du altid bevise at
det er dit billede.

Jeg lægger aldrig billeder på nettet der er større end 650 pixel på den
breddeste/højeste led, på den måde begrænser man mulighedderne for tyveri.

Og hvis nogen skulle forgribe sig, på et af dine billeder, så er det bare
at sende dem en regning for brugen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 05-01-06 06:56

> [...]
> Så man ikke skal åbne hvert billede.
> Eller hvad gør i andre når i vil lave et vandmærke eller noget andet for

Det her kan gøre det:
http://www.photowatermark.com/

Fra : Nygaard

Dato : 05-01-06 09:00

> Eller hvad gør i andre når i vil lave et vandmærke eller noget andet for
at
> beskytte jeres billeder mod kopiering?

Hvor findes dine billeder?
Hvis det er på nettet du har dem til at ligge, så kan du lade webserveren
placere en maske ovenpå dit billede, inden de sendes til browseren.
Fordelene frem for at konvertere billederne er:
1) Du skal ikke ændre noget på dine billeder.
2) Du kan nemt ændre masken, så der kommer til at stå noget andet.
3) Masken kan være dynamisk, så dens udseende er afhængig af f.eks. om
gæsten er logget ind på din hjemmeside.

Det skulle undre mig meget, om man ikke kan downloade nogle procedure til
ens hjemmeside, der kan gøre det for dig. Ellers, hvis du har kendskab til
php, så prøv at kigge på det der hedder GDLib.

/Nygaard

Fra : Michal

Dato : 05-01-06 17:07

On Thu, 5 Jan 2006 09:00:10 +0100, Nygaard wrote:

> [...]
> ens hjemmeside, der kan gøre det for dig. Ellers, hvis du har kendskab til
> php, så prøv at kigge på det der hedder GDLib.

Ja mine billeder kommer til at ligge på nettet.
Og det lyder meget interresant det der GDLib. Det vil jeg da lige
undersøge.

Og til Pdr(2770)
>Det her kan gøre det:
>http://www.photowatermark.com/

Tak jeg kigger på det senere i aften.

Fra : emj

Dato : 05-01-06 17:42

Michal skrev:

>Ja mine billeder kommer til at ligge på nettet.

Det må være nogle meget interessante billeder, siden det er så
omstændeligt at få dem vist frem

Hilsen emj

Fra : Michal

Dato : 05-01-06 21:09

On Thu, 05 Jan 2006 17:42:03 +0100, emj wrote:

> Det må være nogle meget interessante billeder, siden det er så
> omstændeligt at få dem vist frem
>
> Hilsen emj

Nej nej det er de skam ikke. Det er bare private billeder som så mange
andre herinde har på nettet.
Men bare rolig jeg skal nok sige til, når den nye side hvor billederne
skal ligge kommer op og køre. Så kan i komme med ris og ris og måske lidt
ros
For der er nok en del her som kan komme med gode råd, til hvordan man får
taget nogle gode billeder.

Jeg håber da man kan få lidt råd og vejledning af jer.

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-01-06 12:07

"Michal" <"mc(fjern)"@duerher.dk> wrote in message

> Jeg håber da man kan få lidt råd og vejledning af jer.

Så er spørgsmålet om dem du får råd og vejledning af også lige skal have
deres navn med i dine famøse vandmærker på billedet et sted

/Jens Ulrik

Fra : Michal

Dato : 06-01-06 15:47

On Fri, 6 Jan 2006 12:07:28 +0100, Jens U. K. wrote:

> [...]
>
> Så er spørgsmålet om dem du får råd og vejledning af også lige skal have
> deres navn med i dine famøse vandmærker på billedet et sted

Ja det er jo lige det

Fra : oz3jbp

Dato : 06-01-06 18:46

Kan han ikke indsætte en HTML kode på side hvor billede vises ?

Jørgen