Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batch konvertering af RAW
Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 18:19

Hej

Da jeg efterhaanden er ved at loebe godt og grundigt toer for plads er
jeg saa smaadt begyndt at braende alle mine raw-filer ned paa CD'er.
Saa bliver mit problem bare at det goer det hele meget mere besvaerligt
naar man lige skal finde et bestemt billede igen. Nu taenke jeg saa at
det ville vaere en god ide at lave et "arkiv", hvor jeg bare brugte
relativt smaa jpeg billeder til at kunne soege efter billeder og saa i
metadataen tilfoege rigtigt navn og CD-nummer saa det er let at finde
originalen. For at goere dette bare en anelse pladsbesparende ville jeg
lave smaa jpeg udgaver af alle RAW-filer, men jeg kan ikke umidelbart
finde et program til batch-konvertering, hvor man samtidigt kan faa
nedskaleret billederne og beholde EXIF-data. Findes det?

hvis der iovrigt er nogen der har et rigtigt godt billedbrowser program
de kan anbefale til at soege efter billederne i, er jeg da ogsaa meget
interesseret i at hoere om det.

Mvh
Jacob Ask

Fra : HKJ

Dato : 04-01-06 18:23

Jacob Ask wrote:
> [...]
> finde et program til batch-konvertering, hvor man samtidigt kan faa
> nedskaleret billederne og beholde EXIF-data. Findes det?

Nikon view er ret godt til det, det kan tage et directory af gangen. Men
det kræver at det er et Nikon kamera du har

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 18:28

HKJ wrote:
> Nikon view er ret godt til det, det kan tage et directory af gangen. Men
> det kræver at det er et Nikon kamera du har

Kan godt se at jeg maaske skulle have udspecificeret det lidt - jeg har
et Canon 350D

Mvh
Jacob Ask

Fra : HKJ

Dato : 04-01-06 18:55

Jacob Ask wrote:
> Kan godt se at jeg maaske skulle have udspecificeret det lidt - jeg har
> et Canon 350D

Prøv evt. batchfunctionen i http://www.irfanview.com/ måske kan den
klare det og programmet er gratis.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-01-06 18:33

[8<8<8<]

Det burde Pixmantec RawShooter (http://www.pixmantec.com/) kunne klare.

> hvis der iovrigt er nogen der har et rigtigt godt billedbrowser program
> de kan anbefale til at soege efter billederne i, er jeg da ogsaa meget
> interesseret i at hoere om det.

Hvis du bruger MS-Windows XP har Microsoft en plug-in til Explorer
(Stifinder) så du direkte kan se indholdet af en RAW fil fra en lang række
kameraer:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=d48e808e-b10d-4ce4-a141-5866fd4a3286&displaylang=en

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 18:46

Mogens Hansen wrote:
> "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det burde Pixmantec RawShooter (http://www.pixmantec.com/) kunne klare.

Saa maa jeg ikke have kigget ordentligt efter, syntes ikke at kunne se
at man kunne aendre paa stoerelsen af billederne i batch-konverteringen
- maa lige se efter igen.

> Hvis du bruger MS-Windows XP har Microsoft en plug-in til Explorer
> (Stifinder) så du direkte kan se indholdet af en RAW fil fra en lang række
> kameraer:

Jeg tankte mere hen i retningen af noget ala image-browseren i
photoshop (syntes bare at photoshop er lidt voldsomt at skulle starte
op hver gang man skal soege lidt i sine billeder.). Vil meget gerne
have mulighed for baade at soege efter metadate, keywords, rating osv.

> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Ellers tak for hjaelpen.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-01-06 18:54

> [...]
> >

> Saa maa jeg ikke have kigget ordentligt efter, syntes ikke at kunne se
> at man kunne aendre paa stoerelsen af billederne i batch-konverteringen

I RawShooter Premium (som koster penge) kan man på "Batch Convert"
fanebladet sætte billedstørrelsen.

Du kunne også overveje en større harddisk - det er ikke voldsom dyrt

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : emj

Dato : 04-01-06 18:49

Jacob Ask skrev:

> [...]
>originalen. For at goere dette bare en anelse pladsbesparende ville jeg
>lave smaa jpeg udgaver af alle RAW-filer, men jeg kan ikke umidelbart

Det er lige noget for PhotoshopElements4s Organisizer. Du slipper dog
for selv at lave et arkiv af små jpgbilleder, for det klarer
programmet for dig, således at der automatisk gemmes en lille kopi
efter størrelse i eget valg på din PC, når du katalogiserer billeder,
som er gemt på CD elle DVD.. Programmet holder også styr på, hvilken
cd, originalen kan findes på. Jeg bruger kopier på 640x480 som
arkivstørrelse.

>til batch-konvertering, hvor man samtidigt kan faa
>nedskaleret billederne og beholde EXIF-data. Findes det?

Arkivbillederne indeholder EXIFdata

>hvis der iovrigt er nogen der har et rigtigt godt billedbrowser program
>de kan anbefale til at soege efter billederne i, er jeg da ogsaa meget
>interesseret i at hoere om det.

Stadig er det et job for PhotoshopElements4 Organisizer og programmet
er billigt at anskaffe.
Organisizer er imtegreret i Photoshop Elements 4, som er et
fremragende billedbehandlingsprogram, som også klare at redigere RAW.

Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-06 18:55

"Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvis der iovrigt er nogen der har et rigtigt godt billedbrowser program
> de kan anbefale til at soege efter billederne i, er jeg da ogsaa meget

Jeg er netop holdt op med at brænde CD'ere! I stedet har jeg to USB HD, hver
på 250GB. Pt. er alle mine raw foldere, incl. konverterede JPG, som ligger
inde i raw folderne på ialt ca. 95GB. Det er billeder fra starten af 2002
til nu (taget med Canon G2, 10D og 20D). Jeg gemmer til gengæld ikke alle
billeder jeg tager, hvad jeg dog gjorde i starten. De to USB HD bliver så
med visse mellemrum "spejlet", hvis jeg opdaterer med nye billeder. De to
USB HD kostede tilsammen 2600kr. Så længe jeg kan have alt på én 250GB HD,
så er det temmelig let at finde min billeder, da jeg navngiver foldere efter
tid og emne, f.eks. 2005.04 Hornborga. I en sådan folder er der så alle raw
billeder, jeg ønsker at gemme, samt de eventuelle PSD filer, som er
editerede versioner (men uden resizing/sharpening). Jeg lægger så indeni
resizede og sharpened jpg filer i min skærmopløsning, dvs. 1050 pixels i
højden, samt hvilke billeder jeg har lagt på min pbase folder i 800 pixel
højde (billedet redigeret til print bliver også lagret her for dem, der
printes). Mine arbejdsfoldere med nye billeder ligger på HD'en på min
stationære PC og der laver jeg så normal backup af min profil to én af de to
USB HD'er, samt med visse mellemrum til en ekstra PC, som også har en ekstra
250GB HD installeret (koster ca. 600kr). Med nyere kameramodeller har
størrelsen af raw filer vokset, så snittet er på lidt over 7MB. Jeg har gemt
5858 raw filer fra min Canon 20D fra oktober 2004 til nu. 10D'eren blev 4541
fra oktober 2003 til oktober 2004, så hvis jeg regner med ca. 400
billeder/måned, så bliver behovet ca. 2,8GB/måned eller ialt ca. 7 år inden
diskene er fyldte. Hvis jeg nu falder for fristelsen til at udskifte mit
kamera bliver raw billeder større, men stadig kan jeg have en del år på et
sæt USB HD inden jeg skal anskaffe et nyt sæt. Den ene USB HD kan så
placeres fysisk et andet sted aht. brand etc.

For to kopier af raw filer koster det så ca. 8øre/billede. En CD skive til
7kr kan lagre mindre end 100 billeder, så det blive ca. halv pris for HD
løsningen, hvis der skal brændes to kopier. Jeg brugte guldbelagte CD'ere
til ca. en euro stykket købt fra Tyskland. DVD skiver viller være billigere,
men stadig være lidt af et mareridt at holde styr på.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 19:27

Hej Stefan
Dette indlæg er måske interessant for dig!

Valdemar

On Wed, 4 Jan 2006 18:55:25 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>til ca. en euro stykket købt fra Tyskland. DVD skiver viller være billigere,
>men stadig være lidt af et mareridt at holde styr på.
have a nice day
--- sk ---

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 19:00

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> fanebladet sætte billedstørrelsen.
>
> Du kunne også overveje en større harddisk - det er ikke voldsom dyrt

ok - tak for det. Med hensyn til harddisken - saa er det da blevet
overvejet. Men da jeg ofte sidder paa en ret sloev computer (mobile
750MHz pIII) saa er det ogsaa noget hurtigere at browse rundt i smaa
JPEG end i RAW. Men som der er blevet naevt laengere nede i traaden
kunne den image organizer der foelger med elements4 vaare et andet bud.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 19:02

emj wrote:

> [...]
> Organisizer er imtegreret i Photoshop Elements 4, som er et
> fremragende billedbehandlingsprogram, som også klare at redigere RAW.

Det maa jeg hellere faa set lidt naermere paa - ved du om CS's
image-browser goer det samme (jeg bruger paa nuvaerende tidspunkt CS
til redigering alligevel, og er paa mange omraader faktsik ogsaa ret
glad for image-browseren)

hilsen
Jacob Ask

Fra : emj

Dato : 04-01-06 21:41

Jacob Ask skrev:

> [...]
>image-browser goer det samme (jeg bruger paa nuvaerende tidspunkt CS
>til redigering alligevel, og er paa mange omraader faktsik ogsaa ret

Nej, jeg kender for lidt til PS CS, hvor det vel er bridgefunktionen,
der kan benyttes til den slags.

Hilsen emj

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 19:09

Det lyder umidelbart som om at det burde vaere den vogn jeg skal hoppe
paa (dog skal jeg sikres med speejling af HD'ene da jeg har oplevet for
mange der er staaet af...). Stadigt villle det dog vaere rart med en
form for database med "thumbnails" da jeg maaske stadigt paa nuvaerende
tidspunkt stadigt ofte for taget mange relativt ukategoriserbare
billeder (som oftest vil falde ind under mere end 1 katagori). En
opdeling af den type du naevner benytter jeg allerede til de billeder
der er taget paa rene fototure. Jeg har naesten altid mit kamera med
uanset hvor jeg gaar rundt, og dette giver mange billeder der ikke bare
kan smides ind under en katagori - disse kunne saa nemmere genfindes
hvis jeg kan tildele flere keywords til hvert billede.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-06 19:15

> Det lyder umidelbart som om at det burde vaere den vogn jeg skal hoppe
> paa (dog skal jeg sikres med speejling af HD'ene da jeg har oplevet for
> mange der er staaet af...).

Jeg bruger ikke direkte spejling i OS, men manuel "spejling", da jeg altid
har mere en én kopi af billederne, så den metode kan ikke gå galt med mindre
jeg har en dobbelt fejl, som jeg indtil videre har valgt at leve med.

> [...]
> kan smides ind under en katagori - disse kunne saa nemmere genfindes
> hvis jeg kan tildele flere keywords til hvert billede.

For billeder af den art du nævne bruger jeg blot år.måned, f.eks. 2005.06,
men det giver ikke nogen indeksering, hvis jeg ikke kan huske nogenlunde
hvornår et billede er taget.
Se iøvrigt
http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/asset-management.shtml,
som er en glimrende artikkel om emnet.

Fra : Jakob

Dato : 04-01-06 21:21

In article <1136398132.033556.209530@g49g2000cwa.googlegroups.com>,
jacobask@gmail.com says...

> uanset hvor jeg gaar rundt, og dette giver mange billeder der ikke bare
> kan smides ind under en katagori - disse kunne saa nemmere genfindes
> hvis jeg kan tildele flere keywords til hvert billede.

Det er nok lidt primitivt men du kan jo have keywords i titlen på
billedet og bruge google desktop til at søge i mappen med.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob Ask