Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nybegynder
Fra : oz3jbp

Dato : 03-01-06 03:58

Jeg er nybegynder ang. digital fotografering med spejlreflekskamera.

Hvis jeg vil tage et billede, og vil blænde evt. et trin op eller et trin
ned,
så ændres lukketiden også, er det normal.
for hvis jeg synes/tror at motivet vil blive for lyst eller for mørkt,
ville jeg tro at det kun var blænde der skal ændres og ikke også
lukketiden for så vil ellers det blive det samme. ?

Jørgen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-01-06 08:28

oz3jbp skrev:

> Hvis jeg vil tage et billede, og vil blænde evt. et trin op eller et
> trin ned, så ændres lukketiden også, er det normal.

Ja, det er korrekt, hvis kameraet er indstillet
på automatik. Det vil, i ngivet fald, prøve at bibeholde den samme
lysmængde der rammer "filmen".
Halverer du lysgennemstrømningen, og det er det du
gør når du blænder et trin ned, så vil kameraet
kompensere ved at fordoble eksponeringstiden.

--
---

Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 03-01-06 12:37

"oz3jbp" <oz3jbpx@privat.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville jeg tro at det kun var blænde der skal ændres og ikke også
> lukketiden for så vil ellers det blive det samme. ?

Hej

Du har forstået det rigtigt, men stil kameraet på M = Manuel, så følges
blænde og tid ikke af mere.

Velkommen forresten.

--
Leif Langgaard