Foto
IBM760 5420
Teil 3020
fujifilm S9500 og canon 580ex
Fra : Jacob

Dato : 02-01-06 17:45

Jeg har en kolega med en fujifilm S9500. Hverken jeg eller han kan få den
til at skyde en ekstern blitz af. jeg har prøvet med min canon 580ex. det
virker bare ikke.
er der et eller andet sted i kameraets menu man skal aktivere skoen ?
fuji har ikke komunikation mellem kamera og blitz så det er ikke der
problemet ligger.

Jacob

Fra : cr

Dato : 02-01-06 18:13

Jacob wrote:
> [...]
> er der et eller andet sted i kameraets menu man skal aktivere skoen ?
> fuji har ikke komunikation mellem kamera og blitz så det er ikke der

I menuen EXTERNAL FLASH skal sættes on, de anbefaler at det kun bruges
på P S A M

Det virker fint med min METZ MECABLITZ 54 MZ-4.

cr

Fra : cr

Dato : 02-01-06 18:31

cr wrote:

I menuen EXTERNAL FLASH skal sættes on, de anbefaler at det kun bruges
på P S A M

Det virker fint med min METZ MECABLITZ 54 MZ-4, som er dedikeret til
CANON EOS 350D,

METZ anviser den også, så kan den CANON kan den også FUJI S9500.

cr

Fra : Vagn Christiansen

Dato : 02-01-06 19:07

"cr" <spam@oz4dik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> CANON EOS 350D,
>
> METZ anviser den også, så kan den CANON kan den også FUJI S9500.

Prøv at se side 72 i manualen

Vagn Christiansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-01-06 18:19

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der et eller andet sted i kameraets menu man skal aktivere skoen ?
> fuji har ikke komunikation mellem kamera og blitz så det er ikke der

Hej

Stop hellere det der med at forsøge at bruge blitz der ikke er dedikeret til
kameramodellen, det kan begynde at ryge

Jeg kender ikke kamera og blitz, men tag dette som en venlig advarsel indtil
i har læst produkternes manualer.

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/

Fra : Jacob

Dato : 02-01-06 23:17

"Leif Langgaard" <langgaard2@3klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kender ikke kamera og blitz, men tag dette som en venlig advarsel
> indtil i har læst produkternes manualer.

Som jeg skrev er fujien ikke dedikeret til nogle speciel blitz

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-01-06 23:27

> Som jeg skrev er fujien ikke dedikeret til nogle speciel blitz

Hvad så med blitzens små kontaktpunkter, er du sikker på at de ikke kan
kortslutte på det "forkerte" kamera?

Og som jeg skrev, "venlig advarsel", det er nemlig ikke første gang
elektronik dør pga. netop en forkert blitz på et forkert kamera!

Fra : Jacob

Dato : 03-01-06 18:32

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og som jeg skrev, "venlig advarsel", det er nemlig ikke første gang
> elektronik dør pga. netop en forkert blitz på et forkert kamera!

Kameraet har slet ikke en intiligent sko. så den er ligeglad.
du kan kigge her http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-01-06 18:47

> Kameraet har slet ikke en intiligent sko. så den er ligeglad.
> du kan kigge her http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/

Nej, det har jeg set, men pladen i bunden af tilbehørsskoen er ofte af
metal, da den også fungerer som fjeder så blitzen sættes på med en hvis
modstand, dette metal kan, hvis uheldet er ude, kortslutte blitzens små
kontaktpunkter.

Fra : Jacob

Dato : 03-01-06 22:40

> [...]
> metal, da den også fungerer som fjeder så blitzen sættes på med en hvis
> modstand, dette metal kan, hvis uheldet er ude, kortslutte blitzens små

Ok så er jeg med.
Hvilke kameraer har det system ? jeg syntes aldrig jeg har set det ?
hvis blitzen vitterligt blev ødelagt af at blive kors sluttet på de ben vil
jeg påstå at det er meget dårligt design.

Jacob

Fra : cr

Dato : 03-01-06 23:57

Jacob wrote:
> "Leif Langgaard" <langgaard2@3klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

Fujifilm S9500 har en udskæring i metalet og der er lavet slidser i
plastikken til kontaktstifterne, så de ikke bliver trykket, de er
forøvrigt fjedrende på min Metz blitz.

cr

Fra : Jacob

Dato : 04-01-06 20:18

> Fujifilm S9500 har en udskæring i metalet og der er lavet slidser i
> plastikken til kontaktstifterne, så de ikke bliver trykket, de er
> forøvrigt fjedrende på min Metz blitz.
>

> cr

Det er ikke metal det er plastic. benene på min canon blitz er også
fjedrende. og på min old gamle agfa blitz er det enlige ben også fjedrende.

Jacob

Fra : cr

Dato : 04-01-06 22:23

Jacob wrote:
> [...]
>>

> Det er ikke metal det er plastic. benene på min canon blitz er også
> fjedrende. og på min old gamle agfa blitz er det enlige ben også fjedrende.

Har lagt billeder på www.c-reich.dk/photo hvor der tydeligt, ses den
udskæring i metalskoen, jeg nævnte, samt slidserne på S9500.
Metz blitsens fjedrende stifter passer fint i slidserne, uden at berøre
metalet.

http://www.letsgodigital.org/en/camera/specification/compare/921-1006-949-551.html

viser at kameraerne har "Hot Shoe" til fælles.

Jeg har ingen problemer med at sætte blitzen på S9500 ud over at skal
selv indstille den.

Metz angiver også på deres webside at den kan bruges, Da blitzen er
dedikeret til Canon, må Canons tilsvarende blitz også kunne bruges på S9500.

cr

Fra : Jacob

Dato : 04-01-06 23:02

> [...]
>
> Metz angiver også på deres webside at den kan bruges, Da blitzen er
> dedikeret til Canon, må Canons tilsvarende blitz også kunne bruges på

Jeg vil stadig mene at det er plastic det som der er skåret riller i.
problemet var ikke at sætte blitzen på. men få den til at skyde. hvilket
skyldtes at skoen ikke var blevet aktiveret inde i menuen.

Jacob

Fra : cr

Dato : 04-01-06 23:27

Jacob wrote:
> [...]
> problemet var ikke at sætte blitzen på. men få den til at skyde. hvilket
> skyldtes at skoen ikke var blevet aktiveret inde i menuen.

Rillerne er i plastikken, men der er en udskæring i metalskoen, hvor
rillerne/kontakterne er.
I mit første indlæg, gjorde jeg opmærksom på opsætningen i menuen.
Senere blev der advaret mod at benytte Canon blitz på S9500, hvilket jeg
blot opponerede imod.
Mangler blot batterigrebet til Canon, så kan begge kamera benytte samme
blitz, batterier, CFkort og forsats linser (58 mm), men ikke objektiver.

cr

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 04-01-06 13:06

> Ok så er jeg med.

Godt!

> Hvilke kameraer har det system ?

Systemet med metalpladen i bunden af blitzskoen er brugt i stort set alle
kameraer, to flige/strimler i siderne af metallet er bukket op og virker som
fjeder for at holde blitzen på plads, nogle blitz er også forsynet med en
ekstra lås.

> jeg syntes aldrig jeg har set det ?

Prøv at se efter!

> hvis blitzen vitterligt blev ødelagt af at blive kors sluttet på de ben
> vil jeg påstå at det er meget dårligt design.

Det kan vi være enige om, men hvis man holder sig til at bruge de blitz der
er beregnet til de forskellige kameramærker, så er der heller ingen
problemer.
Men problemer er jo klart størst når en blitz får kontaktpunkterne filtret
ind i et fremmed kameramærkes kontakter, som måske har andre funktioner på
de forskellige poler.
Fabrikkerne har dog forsøgt at sætte punkterne forskellige steder i skoen,
men alligevel kan det gå galt.

Fra : Jacob

Dato : 04-01-06 20:20

> [...]
> som fjeder for at holde blitzen på plads, nogle blitz er også forsynet med

Det jeg kan se er de fjedre inde under bøjlerne i siden. jeg har aldrig set
disse fjedre monteret på midten.

Jacob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 04-01-06 23:36

> Det jeg kan se er de fjedre inde under bøjlerne i siden. jeg har aldrig
> set disse fjedre monteret på midten.

Den metalplade der er i bunden af blitzskoen kan i uheldige tilfælde
kortslutte og ødelægge en blitz der ikke er dedikeret til kameraet.
Hvis der ikke er en advarsel i kameraets manual, så er der i blitzens.

Jeg har heller ikke set nogen fjeder i midten, eller skrevet at der skal
være en.