Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolpix 5900: lodrette linier er i~
Fra : xxx

Dato : 31-12-05 12:25

Hej
Jeg har et Nikon Coolpix 5900 som jeg er ganske udmærket tilfreds med,
undtagen når jeg f.eks. skal tage et billede af en bog, blad eller lignende
for så er alle linier buede som "parenteser". Jeg har prøvet med forskellige
afstande etc. etc. uden at det blev bedre af den grund.
Kan nogen sige mig hvorfor jeg ikke får lige linier samt hvad jeg gør for
at få det?
Mvh
Mfj

Fra : cr

Dato : 31-12-05 12:39

xxx wrote:
> [...]
> afstande etc. etc. uden at det blev bedre af den grund.
> Kan nogen sige mig hvorfor jeg ikke får lige linier samt hvad jeg gør for

Havde det været firkantede linser, ville du ikke have styrtende linier,
men sikkert en masse andet grimt.

Kan rettes i et passende fotoprogram. Photoshop, Irfanview m.fl.

cr

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-12-05 12:48

In article <e40de$43b66c9a$3e3d8c4f$5591@news.arrownet.dk>,
cr <spam@oz4dik.dk> wrote:

> Havde det været firkantede linser, ville du ikke have styrtende linier,
> men sikkert en masse andet grimt.
>
> Kan rettes i et passende fotoprogram. Photoshop, Irfanview m.fl.
>
> cr

Det du ser kaldes "barrel distortion". Kan du ikke vælge en anden grad
af zoom for at minimere det eller findes det gennem hele zoom-området?

Fra : xxx

Dato : 31-12-05 12:54

Tilsyneladende er det i hele zoom-området og nej, det kan ikke ændres i
Photoshop/Photopaint eller andre prgr. for linierne på en side er fortsat
være buede.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-05 13:16

xxx wrote:

> Tilsyneladende er det i hele zoom-området og nej, det kan ikke ændres i
> Photoshop/Photopaint eller andre prgr. for linierne på en side er fortsat
> være buede.

Så hent denne plug-in til PhotoShop, den kan ihvertfald rette
fortegningen, som kaldes barrel distortion - på dansk kaldes det
tønde-fortegning.

http://epaperpress.com/ptlens/index.html

Det pågældne plug-in kan også korrigere for pude-fortegning.

Til Windows findes der også andre plug-in's og selvstændige programmer,
som kan udføre den samme opgave, du kan selv søge efter dem på Google...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-12-05 13:22

xxx wrote:
> Tilsyneladende er det i hele zoom-området og nej, det kan ikke ændres
> i Photoshop/Photopaint eller andre prgr. for linierne på en side er
> fortsat være buede.

Vist kan det så - du skal bare vide hvordan.
http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm
eller/og måske:
http://epaperpress.com/ptlens/

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : xxx

Dato : 31-12-05 15:35

Problemet er løst - tak til Niels Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-12-05 17:21

xxx wrote:
> Problemet er løst - tak til Niels Ebbesen

Jamen det var da dejligt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-01-06 19:36

Jan Bøgh wrote:

> Vist kan det så - du skal bare vide hvordan.
> http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm

Hmm... ældre versioner af PhotoShop har ikke indbygget mulighed for
korrektion af tønde- og pudefortegning, men det kan tilføjes med det
plug-in som jeg har linket til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : xxx

Dato : 01-01-06 20:58

Problemet er bare det, at når jeg korrigerer så får jeg i nogle tilfælde
det modsatte resultat - hvordan klarer jeg det?
Mvh Mogens

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-01-06 21:31

xxx wrote:

> Problemet er bare det, at når jeg korrigerer så får jeg i nogle tilfælde
> det modsatte resultat - hvordan klarer jeg det?

Jeg er Mac-bruger, så jeg har desværre ikke nogen mulighed for at teste
PC-versionen af det pågældne Plug-In, og forklare hvordan den virker,
måske der er en anden som kan hjælpe med et hint...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-01-06 17:13

"xxx" <pl_uto@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Problemet er bare det, at når jeg korrigerer så får jeg i nogle tilfælde
> det modsatte resultat - hvordan klarer jeg det?
> Mvh Mogens

Er der ikke et sted hvor du kan skrive et minus foran tallet?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-12-05 13:49

"cr" <spam@oz4dik.dk> skrev i en meddelelse
> Havde det været firkantede linser, ville du ikke have styrtende linier,
> men sikkert en masse andet grimt.
[KLIP]
Det kaldes vel ikke styrtende linie når de er buede.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-12-05 15:36

cr wrote:

> Havde det været firkantede linser, ville du ikke have styrtende linier,

Den må du godt lige udlægge i lidt finere detaljer, gerne med eksempler.

Bo //