Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Moerkekammer vs digital sort/hvid
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 29-12-05 01:15

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-12-05 07:47

Michael Sig Birkmose <michael@gisp.dk> wrote:

> [...]
> papir, og tonet i selenium er yderst tilfredsstillende.
>
> Jeg synes virkelig at der kommer nogle paenere billeder ud af det, i
> forhold til hvad jeg kunne producere digitalt med mit eos 20d, og digitale
> fremkaldelser.
>
> Men jeg kan ikke lade vaere med at taenke paa om det ikke er den forkerte
> retning jeg bevaeger mig i? Det digitale og photoshop er bare saa langt
> mere praktisk. Men jeg synes bare ikke at jeg kan faa de samme resultater
> paa prints, som det analoge.
>
> Jeg er meget interesserede i inputs til dette - isaer hvordan jeg kommer

Jeg er også spændt på eventuelle svar. Det var en trist dag, da jeg
måtte nedlægge mit mørkekammer fordi vi flyttede til en mindre
lejlighed. Computer/printer kan ikke hamle op med et godt stykke
fotopapir.
Jeg har prøvet med negativscanning (Canon scanner) af 35 mm film - og
jeg bilder mig ind at det scannede billede er en anelse bedre end det,
jeg får fra fotopusheren. Nu skal jeg for første gang eksperimentere med
nogle nye optagelser på 6x6 (Mamiya) - glæder mig til at prøve.
Mvh
Erling

Fra : KNL DtP

Dato : 29-12-05 12:45

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg maa indroemme at de resultater jeg opnaar i moerke kammeret med
> forstoerrelser i sort/hvid fra et medium format kammera paa fiber baseret
> papir, og tonet i selenium er yderst tilfredsstillende.

Den kombination af udstyr og et godt håndværk i mørkekammeret giver jo også
noget virkelig gennemført flotte billeder. Du kan jo lave virkelig støre
forstørrelse i meget god kvalitet, hvis du bruger kvalitetsoptik og et 6 x 6
cm negativ.

> Det digitale og photoshop er bare saa langt
> mere praktisk.

Ja, det er utrolig nemt at lave fem udgaver af det samme billede med
forskellig toning og efterkopiering, end at fremstille det via kemi og lys i
mørkekammeret - omend dette er langt mere chamerende :)

> Jeg er meget interesserede i inputs til dette - isaer hvordan jeg kommer
> videre med det digitale sort/hvid.

Jeg går ud fra, at du har al det fototekniske på plads, sådan at optagelsen er
i kassen.

Skyd i RAW-format. Du får mange flere informationer at arbejde med, sådan at
du kan hive detaljer ud af skyggen og rede lidt udbrændte højlys.

Du kan enten vælge at "fremkalde" RAW-filen direkte som sort/hvid:
http://www.outbackphoto.com/artofraw/raw_08/essay.html

.... eller fremkalde til farve som normal, og så efterfølgende konvertere til
sort/hvid. Hvis du bruger Photoshop's egen Grayscale-funktion får du flade og
kedelige billeder.

Derfor har jeg lavet et par actions, som bruger Channel Mixer-funktionen til
at gå fra farve til sort/hvid, og som forsøger at efterligne karakteristika
fra velkendte film:
www.knl-dtp.dk/sorthvid.htm

Hvis du skal forstørre billederne op i mere end 20 x 30 cm, vil jeg anbefale
at du interpolerer dine digitale filer fremfor at lade fotohandleren gøre det.
Jeg bruger med tilfredshed denne:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_60/essay.html

Har for nyligt fået fremkaldt et 6,5 MegaPixels-billede i størrelsen 50 x 75
cm. Upsamplede den til 52 MegaPixels (!) før den blev sendt til print.
Resultatet er forbavsende godt!

Desuden kan du arbejde med at tone billederne ved at bruge Duotone-funktionen,
så du bruger f.eks. sort og en anden farve. Du kan styre hvilke toner, der
skal have hvilke nuancer. Giver også et flot resultat, hvis du vil efterligne
mørkekammerarbejdet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 29-12-05 15:33

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-12-05 17:27

> [...]
> så du bruger f.eks. sort og en anden farve. Du kan styre hvilke toner, der
> skal have hvilke nuancer. Giver også et flot resultat, hvis du vil

Hej igen,

Jeg skyder altid i raw, of bruger meget tid i photoshop på at konvertere
til sort/hvid, dogde/brænde ind osv - ligesom i mørkekammeret.

Og har efterhånden fået fremkaldt hos en del fotohandlere - også
ukorrigeret. Men jeg synes bare ikke at det er det samme.

Men måske man skulle prøve at kigge på at printe selv, således at man kan
få adgang til alverdens papirer...

Har du forresten prøvet at bruge fredmiranda's B&W-action?
http://www.fredmiranda.com/shopping/BW
Jeg ved, at Michael Bothager er meget glad for dette plugin, og han laver
nogen satans flotte B&W's
Jeg overvejer selv at spendere de 30 dollars.
Ellers har en eller anden kreeret en lille video om B&W-konvertion via
layers med saturation. Jeg har den liggende på min harddisk, men den findes
også her som html:
http://raymondshay.com/tutorials/ColorToBW/

Der er altså mange måde at angribe B&W konvertionen på. Så det er bare at
prøve sig frem.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jacob

Dato : 29-12-05 18:14

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://raymondshay.com/tutorials/ColorToBW/
>
> Der er altså mange måde at angribe B&W konvertionen på. Så det er bare at

Er Har du fået fotopusheren til at lave dine billeder på rigtigt S/H papir ?
Jeg mener at have læst at illford laver noget specielt S/H papir til digital
fremkaldelse.
Men det skulle stå i gruppen her det er under ½ år gammelt (mange poster)

Jacob

Fra : Michael Birkmose

Dato : 29-12-05 18:42

> [...]
> digital fremkaldelse.
> Men det skulle stå i gruppen her det er under ½ år gammelt (mange poster)

Hej Jacob - nej det har været på farve papir.

Hvor finder man en fotopusher som kan fremkalde på rigtigt s/h papir?

Mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 29-12-05 21:50

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jacob - nej det har været på farve papir.
>
> Hvor finder man en fotopusher som kan fremkalde på rigtigt s/h papir?
>
> Mvh
> Michael

Ja godt spørgsmål. Jeg kan ikke huske navnet. Den jeg tænker på er en srørre
en.
Men søg her i gruppen eller på google.

Fra : Kristian Amby

Dato : 29-12-05 23:07

Nu når Kristian Nørby Larsen ikke selv reklamerer for sin aktion, han
holder måske juleferie, hvad ved jeg? vil jeg da gerne gøre det.

http://knl-dtp.dk/index.asp

Gå ind på portfolio og PS aktions. Her har han 5 aktions (samlet i én)
der hedder konvertering til sort/hvid. Især den sidste af de fem kan
have en ganske overraskende effekt, der er værd at studere videre.

http://www.epaperpress.com/psphoto/index.html har mange gode actions,
deriblandt mindst 10 til sort/hvid og andre monochrome effekter. Men
det er en side man roligt kan bruge resten af året til at studere.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 30-12-05 00:27

On Thu, 29 Dec 2005 23:06:56 +0100, Kristian Amby wrote:

> [...]
> deriblandt mindst 10 til sort/hvid og andre monochrome effekter. Men
> det er en side man roligt kan bruge resten af året til at studere.

Denne måde at lave en S/H konvertering på er vist ikke nævnt endnu
http://www.photoshopuser.com/landscape.htm

Men hvad du kan se ud af tråden findes der mange måder at lave et S/H
billede på og jeg synes man skal bruge den de passer til ens temperament
og til motivet. En konverterings måde passer utrolig godt til et motiv men
til det næste kan den ikke bruges.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : KNL DtP

Dato : 30-12-05 12:19

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu når Kristian Nørby Larsen ikke selv reklamerer for sin aktion, han
> holder måske juleferie, hvad ved jeg? vil jeg da gerne gøre det.

Tak for "anbefalingen" :)

Jeg henviste faktisk til mine actions, men det kan være at det druknede i mit
indlæg eller at der er vrøvl med news-serveren, hvem ved.

Har forresten lavet direkte link til siden: www.knl-dtp.dk/sorthvid.htm

> Især den sidste af de fem kan
> have en ganske overraskende effekt, der er værd at studere videre.

Tænker du på 'Kodak T-MAX høj kontrast' eller gør-det-selv konverteringen?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kristian Amby

Dato : 30-12-05 17:30

On Fri, 30 Dec 2005 12:19:14 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Tænker du på 'Kodak T-MAX høj kontrast' eller gør-det-selv konverteringen?

Jeg tænker på "gør det selv" hvor man kan ændre balancen med
HUE/SATURATION/LIGHTNESS. Fantastisk synes jeg

Men jeg vil dog stadig anbefale www.epaperpress.com Ikke frem for din,
men sammen med. Den indeholder så meget godt stof. Hans action rummer
udover sort/hvide konverteringer, et fantastiskt værktøj PAINT WITH
LIGHT. Hvis jeg lige må reklamere for mig selv.

http://www.pbase.com/amby/image/46851216 har jeg næsten "malet" med
denne action,

og på
http://www.pbase.com/amby/image/50157948 har jeg tegnet disen op.

Han har også et plug-in PTL lens til at rette tønde/pude fortegning,
vignettering og chromatisk abberation (purple fringe, som det jo er
kommet til at hedde efterhånden) så man næsten taber underkæben.

Jo, jeg er ret vild med den hjemmeside.

Mvh
Kristian Amby

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 29-12-05 21:51

Undskyld jeg bryder ind lidt off-topic. Jeg skal ligesom den anden vej
med digital og analog, jeg har to analoge fremvisere og har isinde at
få det meste ud af dem -- de giver trods alt et 3,5X3,5 meter billede
hvilket jo er lidt mere end plakat størrelse som desværre ofte er
hvad man nøjes med mht. det digitale , og mit problem handler mere om
den idelle måde at få et analogt slide i enten 35 mm eller 6X9 format
alt efter hvilken projektor. Jeg gad foresten vidst om man kan få den
helt langsomme sorthvide , extremt finkornet og om man stadig kan få
sådanne diasfilm fremkaldt.

M. der er jo portræt fotografer der må siges at være kunstnere på
deres felt ,og mange af deres bedste billeder er sort hvid, ---- jeg er
sikker på at de kvaliteter man kan få med de gammeldags kamera
,sagtens kan "overleve" at blive overført til digital -- ved næste
fordobling af bits ,er det digitale jo bedre end virkeligheden ;))

Fra : waal

Dato : 30-12-05 12:26

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Agfa har efter sigende lukket butikken så du er nok henvist til selv at
omvendefremkalde s/h film eller kopiere på s/h printfilm (kodak eller orwo)
Den sidste s/h diasfilm hed Agfa Scala 200. Jeg har ikke prøvet den men den
skulle efter sigende være god. Hvis du i det hele taget kan få fat i den er
det måske et problem at få den fremkaldt.

mvh
Michael