Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Bridge gemmer hvor ?
Fra : kirsten lehd

Dato : 28-12-05 21:15

BlankDen nye Adobe CS2 har en virkeligt god måde at sortere, give
Keywords,
samt mange flere måder at finde sine billeder på igen.
Jeg har brug for et godt system, og det ser brugbart ud, men her er mit
problem.
Mine billeder befinder sig på externe medier, drev samt skiver, og det er
ikke lykkes mig at finde ud af hvor Adobe CS2 gemmer nogle filer på
cdrevet
som jeg skal være sikker på at sikkerhedskopiere for ikke at miste alt mit
arbejde hvis min pc går ned eller skal skiftes ud.
Er der nogen der bruger Adobe Bridge på den måde ? som kan give et godt
råd
?
mvh Kirsten

--
Kirsten lehd
www.vejlenser.dk

Fra : E.M.

Dato : 28-12-05 21:27

"kirsten lehd" <info@vejlenser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde hvis min pc går ned eller skal skiftes ud.
> Er der nogen der bruger Adobe Bridge på den måde ? som kan give et godt

Nu kender jeg ikke så meget til Adobe Bridge, men generelt er det ikke nogen
god ide at lade et program bestemme hvor dine billeder skal gemmes, som
regel benytter de en mappe i selve programmappen, det ender med at man ikke
har nogen kontrol med hvor billederne befinder sig.
Du må kunne indstille Bridge til at gemme billederne et sted som du selv
vælger.

Mvh. E.M.

Fra : kirsten lehd

Dato : 28-12-05 21:34

"E.M." <em@dbmail.dk> wrote in message
> [...]
> har nogen kontrol med hvor billederne befinder sig.
> Du må kunne indstille Bridge til at gemme billederne et sted som du selv

Jeg har forklaret mig for dårligt....for billederne flyttes ikke, dem har
jeg jo gemt. Men de oplysninger som jeg tilføjer de enkelte billeder ved at
bruge
Adobe Bridge, er oplysninger som Keywords, og Exif, og der tror jeg der
laves nogle filer som jeg gerne vil kunne sikre mig. håber du forstår ?

mvh Kirsten

Fra : E.M.

Dato : 28-12-05 21:54

> [...]
> Adobe Bridge, er oplysninger som Keywords, og Exif, og der tror jeg der
> laves nogle filer som jeg gerne vil kunne sikre mig. håber du forstår ?

Ok, Exif gemmes i selve billedfilen, så mon ikke også Keywords gør det? jeg
kan ikke forestille mig andet, men det kan du vel nemt kontrollere, kopier
et par billeder til en anden mappe eller drev ved hjælp af
Windows-stifinder, og åben dem så med Bridge, er informationerne der stadig,
er de gemt i billedfilen.

Mvh. E.M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-05 19:47

kirsten lehd skrev:

> [...]
> bruge Adobe Bridge, er oplysninger som Keywords, og Exif, og der
> tror jeg der laves nogle filer som jeg gerne vil kunne sikre

Diverse metadata gemmer Bridge som standard i et centralt cache-
lager. Hvor det cachelager befinder sig på din computer, kan du
se ved at trykke Ctrl + K i Bridge og kigge under Avanceret.

Du kan også få Bridge til at køre med distribueret cache, hvilket
betyder, at den så vidt muligt gemmer metadata samme sted som
billederne. Det styrer du også inde under Avanceret i Bridge.

--
Hilsen
Madsen

Fra : kirsten lehd

Dato : 29-12-05 22:52

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> betyder, at den så vidt muligt gemmer metadata samme sted som
> billederne. Det styrer du også inde under Avanceret i Bridge.

Tak skal du have det vil jeg prøve at rode med. det er jo ærleligt at
bruge en masse tid hvis man risikerer at miste det.
mvh Kirsten

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-12-05 00:29

In article <43b45a89$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>,
"kirsten lehd" <info@vejlenser.dk> wrote:

> [...]
>
> Tak skal du have det vil jeg prøve at rode med. det er jo ærleligt at
> bruge en masse tid hvis man risikerer at miste det.

Det mest langsigtede er vel at gemme keywords i billedfiler i stedet for
at gemme dem i katalog-fil/database. Derved bevarer man metadata uanset
at man skifter katalog-software.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-12-05 00:42

Steen Larsen wrote:

> Det mest langsigtede er vel at gemme keywords i billedfiler i
> stedet for at gemme dem i katalog-fil/database. Derved bevarer man
> metadata uanset at man skifter katalog-software.

Kun hvis de forskellige programmer benytter samme standard til det.
Dertil kommer problemer med formater, der ikke understøtter indlejring
af metadata.

Det vigtigste for mig er ikke så meget hvor metadata ligger, men mere
hvorvidt de er nemt tilgængelige. Ligger de som letfattelige XML-filer,
eller er det en eller anden oversnedig og uigennemskuelig database?

Fra : kirsten lehd

Dato : 30-12-05 10:54

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
XML-filer,
> eller er det en eller anden oversnedig og uigennemskuelig database?

Den gemmer dem i XMP fortæller den, men jeg kan finde cachefilerne når
jeg
laver ændringer og de hedder cache.bct
Jeg har så mange billeder jeg gerne vil gemme under flere forskellige
keywords, og jeg syntes Adobe Bridge har så mange gode muligheder.
Men inden jeg går igang med et stort arbejde skal jeg jo være sikker på
jeg altid kan genskabe det hvis uheldet er ude...
De fleste data gemmes sammen med mine billeder nu, men mange af mine
tidligere billeder har ikke Metadata, og så er jeg jo afhængig af at den
fil
de gemmes i ikke forsvinder.
mvh Kirsten

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-12-05 13:21

In article <43b503bc$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> De fleste data gemmes sammen med mine billeder nu, men mange af mine
> tidligere billeder har ikke Metadata, og så er jeg jo afhængig af at den

Bridge gemmer vel kun i cachen hvis den ikke kan gemme i billedfilen
fordi den ligger på et låst medie eller fordi billedformatet ikke
understøtter meta-data.
Jeg ville selv være meget betænkelig ved at basere noget på et programs
cache-mapper.
Iøvrigt vili jeg da tro at de fleste gængse billedformater understøtter
meta-data og at dette er rimeligt standardiseret med et program som
Bridge.