Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket program til at lave stråler omkrin~
Fra : Jens G

Dato : 26-12-05 12:10

Hej

Jeg har fået taget nogle billeder af juledekorationer uden brug af
flash, og tror det ville være flot hvis der kom stråler/stjerner ud
fra lysene.

Ingen af de editorer jeg har, kan tilsyneladende gøre det. Eller også
er det fordi jeg ikke ved hvad filteret/effekten hedder.

Jeg downloadede så en tryout af Adobe Photoshop Elements, men i den
kan jeg heller ikke finde noget der kan lave den ønskede effekt, med
mindre jeg bare ikke får øje på det.

Hvis jeg downloader en tryout Photoshop CS2, får jeg så effekten? Jeg
ved på forhånd at det er for dyrt, så jeg vil kun få glæde af det i
prøveperioden.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : CanonKnud

Dato : 27-12-05 07:43

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse news:43afcc55.5718109@dtext.news.tele.dk...
: Hej
:
[...]
: --
: Jens G
: IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Hej Jens
Den enkleste måde at opnå stråler omkring lys, er ved at fotografere med
stor blænde (22), men Photoshop (også elements 3) har mange muligheder
for det samme.
Filter / render / og feks. "lens flare" er en mulighed.
Men du skal nok først fritlægge flammen på lyset, og dernæst lægge effekten
bag det fritlagte, men foran baggrundsbilledet.
Husk først at ændre det åbnede billede fra "background" til "layer"
(Dobbeltklik på teksten "background")
God fornøjelse.

Fra : Jens G

Dato : 27-12-05 09:28

On Tue, 27 Dec 2005 07:42:44 +0100, "CanonKnud"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

> [...]
>bag det fritlagte, men foran baggrundsbilledet.
>Husk først at ændre det åbnede billede fra "background" til "layer"

Tak for det.
Jeg må til at eksperimentere lidt.
Nu er både Photoshop CS2 og Elements 4 installeret i tryouts, så jeg
må til at lære, hvis jeg har tålmodighed til det.
Havde egentlig regnet med at der var en effekt direkte beregnet til
det.

I "gamle" dage mener jeg at man satte et filter på objektivet til at
lave effekten. Sådan et kan man sikkert stadig købe, men det kræver jo
at man allerede inden man tager billedet har bestemt sig for at det
skal se sådan ud.

Fra : John Larsson

Dato : 27-12-05 09:39

"CanonKnud" <bonkeREMOWE@privat.dk> writes:
>fotografere med
>stor blænde (22),

Ja blænden skal være så LILLE som muligt, men mange digitale apparater har
vel ikke så små blænder som 22!

John

Fra : Jens G

Dato : 27-12-05 10:53

On Tue, 27 Dec 2005 09:39:08 +0100, "John Larsson"
<john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

>Ja blænden skal være så LILLE som muligt, men mange digitale apparater har
>vel ikke så små blænder som 22!

Mit KM Dynax 5D kan komme ned på 32, så det burde ikke være et
problem.
Men nu er billederne taget, uden hensyntagen til hvad blænden stod på,
så det er kun efterbehandling der duer.