Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til brug af Canon 580EX
Fra : Jan Strægaard

Dato : 25-12-05 20:09

Jeg har en Canon 580EX flash til min Canon EOS 350D. Jeg bruger altid
ETTL og normalt P-optagefunktionen. Der er 2 problemområder:

1) En del af billeder bliver underbelyste. Jeg kan ikke gennemskue
hvornår det sker. Selv i en serie taget af samme motiv og samme
placering kan resultatet variere.

Jeg mener at have læst for meget længe siden (længere end min news
reader gemmer indlæggene) at det er en kendt problem med underbelysning
ifm Canons ETTL. Kan man gøre noget generelt? Jeg vil helst undgå altid
at skulle tage 2 billeder, hvoraf den ene skulle være med manuel
udladningskompensastion.

2) Kameraet/flashen vælger næsten uden undtagelse med største
blændeåbning når jeg bruger P-optagefunktionen (f.x 1/60s blænde 4). Jeg
ville godt kunne bruge en lidt mindre åbning aht skarphedsdybden. Kan
man gøre noget for at justere dette?

Bruger jeg så blændeprioriteringsfunktionen (Av) synes tiderne meget
længere end i 'P', f. eks bliver lukkertiden 1/15s ved blænde 4 ved
samme motiv som ovenover i (P).

Et par gode råd er meget velkomne

Jan Strægaard - brugbar mailadr kan ses på www.straegaard.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 25-12-05 20:56

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i en meddelelse

> 2) Kameraet/flashen vælger næsten uden undtagelse med største
> blændeåbning når jeg bruger P-optagefunktionen (f.x 1/60s blænde 4).

Sæt kameraet på M, indstil den blænde du ønsker (f.eks. f/8 eller f/11) og
vælg en passende lukkertid (f.eks. 1/180 sek.) sammen med en ISO. Flashen vil
nu smide så meget lys ud, at eksponeringen bliver korrekt.

Bemærk at rækkevidden på flashen kan blive et problem, hvis der er meget langt
fra flashen til motivet. Ligeledes skal du være opmærksom på, at jo mindre
blændeåbning/hurtigere lukkertid/lavere ISO du vælger, desto mere "fylder"
flashglimtet af den samlede belysning. Den eksisterende belysning bliver måske
underbelyst med 3-4 blænder, hvis du fotograferer indendørs, hvilket kan
fjerne meget af stemningen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 30-12-05 17:44

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil
> nu smide så meget lys ud, at eksponeringen bliver korrekt.

Men så bruges der ikke E-TTL, vel?
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-05 18:56

"www.jkhansen.dk" <admin@jkNOSPAMhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Men så bruges der ikke E-TTL, vel?

Joda.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 31-12-05 01:07

> "www.jkhansen.dk" <admin@jkNOSPAMhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Joda.

Jah..jo, du har ret. Var lige inde og læse manualen. Jeg huskede blot at der
er en hage ved at bruge manuel mode. Og det er der da også, idet flashen jo
bruger kameraets lysmålingsfunktion, og i manuel bruges der blot alm.
centervægtet. I hvertfald på de EOS'er jeg har brugt.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-12-05 21:27

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Et par gode råd er meget velkomne

Læs, og bliv klogere: http://photonotes.org/articles/eos-flash/

For at gøre en lang historie kort: Kun med P eller M får du traditionel
flash, hvor der eksponeres med flash efter forgrunden. Med Av eller Tv
eksponeres efter baggrunden (uden flash), hvor flashen alene bruges til at
oplyse forgrund.

Fra : Jacob

Dato : 26-12-05 23:21

> [...]
> flash, hvor der eksponeres med flash efter forgrunden. Med Av eller Tv
> eksponeres efter baggrunden (uden flash), hvor flashen alene bruges til at

Av kan sættes til fast lukkertid ved blitz. (inde i custom functions)
Jeg bruger altid +1 i blitz kompentation så bliver de ikke helt så
underbelyste. de over belyste billeder er meget få.
vil du have styr på dine blitz billeder så kør i M programmet

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-05 22:15

Det er muligvis nødvendigt at opgradere firmwaren i dit kamera, da der i den
nye version af firmwaren er fixet et problem med underbelysning med visse
objektiver og visse flashes.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 29-12-05 10:45

Jan Strægaard wrote:
> [...]
>
> 1) En del af billeder bliver underbelyste. Jeg kan ikke gennemskue
> hvornår det sker. Selv i en serie taget af samme motiv og samme

Det problem har jeg også identificeret med min EOS350 sammen med 420EX.
Og jeg fandt en løsning. Mit problem opstod altid når jeg brugte bounce
flash indendørs samtidig med anden belysning (levende lys eller lamper).

Kameraet er meget mere intolerant for "highlights" når man bouncer - nok
fordi der ikke forventes de store refleksioner ved bounce flash. Det
lyder utroligt, men det er sandt: Så snart kameraet opdager den mindste
kursændring af flashhovedet, så ændrer flash-lysmålingen sig.

Prøv at ændre custom function E-TTL II (nummer 8) til "average" istedet
for "evaluative" og se om dit problem ændrer sig. Jeg har fået meget
mere power på mine billeder. :)

Mvh Thomas Jørgensen.

Fra : Jan Strægaard

Dato : 31-12-05 13:40

Jeg takker tusind gange for alle svarene. Der er lidt at kigge på ...
--
Mvh Jan Strægaard