/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Objektivet dugger.
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 25-12-05 13:29

Hej i gruppen.

Er der nogen der kender et råd til, hvordan man undgår dug på objektivet,
jeg tænker på nå jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at mn



 
 
Jørgen Nielsen (25-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 25-12-05 13:36

Kom til at sende indlægget for tidligt, sorry. Så jeg skriver lige
spørgsmålet færdigt


> Er der nogen der kender et råd til, hvordan man undgår dug på objektivet,
> jeg tænker på når jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
> meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at man med glas kan bruge sulfo,
> men går det med et objektiv? Jeg har ikke noget UV filter foran.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på email.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Nils Boesgaard (25-12-2005)
Kommentar
Fra : Nils Boesgaard


Dato : 25-12-05 17:47

Ja, men kun med et UV filter foran.
Du tager ganske almindeligt barberskum, ganske lidt på en finger og gnider
uvfilteret og tørre efter med en blød klud.
Nils Boesgaard
"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse
news:43ae923b$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kom til at sende indlægget for tidligt, sorry. Så jeg skriver lige
> spørgsmålet færdigt
>
>
>> Er der nogen der kender et råd til, hvordan man undgår dug på objektivet,
>> jeg tænker på når jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
>> meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at man med glas kan bruge sulfo,
>> men går det med et objektiv? Jeg har ikke noget UV filter foran.
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.
> Fjern "NOMORESPAM" ved svar på email.
> http://www.jbsn.frac.dk/index.php
>
>



Jørgen Nielsen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-12-05 12:46


"Nils Boesgaard" <ejby-elektronik@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43aeccf4$0$13385$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, men kun med et UV filter foran.
> Du tager ganske almindeligt barberskum, ganske lidt på en finger og gnider
> uvfilteret og tørre efter med en blød klud.
> Nils Boesgaard

Hej Nils.

Jeg skrev at jeg ikke har noget UV filter, men ellers tak for rådet, har
ikke hørt det med barberskum før.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Ole Larsen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 26-12-05 12:56

Jørgen Nielsen skrev:
> "Nils Boesgaard" <ejby-elektronik@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43aeccf4$0$13385$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Ja, men kun med et UV filter foran.
>>Du tager ganske almindeligt barberskum, ganske lidt på en finger og gnider
>>uvfilteret og tørre efter med en blød klud.
>>Nils Boesgaard
>
>
> Hej Nils.
>
> Jeg skrev at jeg ikke har noget UV filter, men ellers tak for rådet, har
> ikke hørt det med barberskum før.
>

Når du får skæg lærer du det, når du skal barberes efter at have
været i bad.
Sulfosæbeopløsning (opvaskemiddel) på styrthjelmens visir er et gammelt
mc-fif mod dug.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17
http://home.tiscali.dk/muggler

   ab© (26-12-2005)
Kommentar
Fra :    ab©


Dato : 26-12-05 18:24


"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:43afda68$0$15792
>
> Sulfosæbeopløsning (opvaskemiddel) på styrthjelmens visir er et gammelt
> mc-fif mod dug.
>

Det var nu ikke en løsning, jeg kunne drømme om at udsætte noget som helst
fotoudstyr for - tror at den slags indeholder mange "sjove" kemikalier, som
ingen aner virkningen af.

- Objektivets overflade skulle jo nødigt komme til at ligne et
styrthjelmsvisir

ab (-c:)



Asle Bjerva (25-12-2005)
Kommentar
Fra : Asle Bjerva


Dato : 25-12-05 20:19

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i melding
news:43ae923b$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kom til at sende indlægget for tidligt, sorry. Så jeg skriver lige
> spørgsmålet færdigt
>
>
>> Er der nogen der kender et råd til, hvordan man undgår dug på objektivet,
>> jeg tænker på når jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
>> meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at man med glas kan bruge sulfo,
>> men går det med et objektiv? Jeg har ikke noget UV filter foran.

Problemet med dugg på overflater er når kalde overflater kommer inn i varm
fuktig luft.
Dugging når man går fra varm inneluft til kald uteluft er et lite problem.
Den andre veien er det et STORT problem.
Man kan ikke hindre dugging. Man kan redusere tiden dugging pågår ved å
holde kameraet varmt hele tiden.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no



Jørgen Nielsen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-12-05 12:49


"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:W6OdnQTicMQmbTPeRVnzvA@telenor.com...
>
> Problemet med dugg på overflater er når kalde overflater kommer inn i varm
> fuktig luft.
> Dugging når man går fra varm inneluft til kald uteluft er et lite problem.
> Den andre veien er det et STORT problem.
> Man kan ikke hindre dugging. Man kan redusere tiden dugging pågår ved å
> holde kameraet varmt hele tiden.
> --
> Asle Bjerva, Oslo
> E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Hej Asle.

Jeg skal ikke gå inde fra og ud eller omvendt, jeg skal tage billeder af
fyrværkeri, uden for, og når jeg har stået ude et stykke tid, dugger glaset.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Christian Cederberg (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Christian Cederberg


Dato : 27-12-05 01:36

On Mon, 26 Dec 2005 12:48:49 +0100, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote:

>Jeg skal ikke gå inde fra og ud eller omvendt, jeg skal tage billeder af
>fyrværkeri, uden for, og når jeg har stået ude et stykke tid, dugger glaset.

Det fatter jeg ikke. Jeg har fotograferet i -35 grader i Kina og altid
kun haft problemer med dug, når jeg tog kameraet udefra og ind.

Men ellers er svaret på dit problem at lægge kameraet udenfor
kl.13.00, så er det akklimatiseret, når du vil fotografere fyrværkeri
kl.24.00.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min hjemmeside med foto af damptog: http://www.damplokomotiv.dk/
For mig endte udviklingen hos DSB d. 30.maj 1970.

Brian Lund (25-12-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 25-12-05 19:40

> Hej i gruppen.
>
> Er der nogen der kender et råd til, hvordan man undgår dug på objektivet,
> jeg tænker på nå jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
> meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at mn

Et godt råd må være at holde kamera/objektiv så varmt som muligt, der kan
kun komme dug på det, hvis det er koldt!


Brian



Jens Bruun (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 26-12-05 00:20

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:88fc7$43aee76f$3e3d8579$7307@news.arrownet.dk

> Et godt råd må være at holde kamera/objektiv så varmt som muligt, der
> kan kun komme dug på det, hvis det er koldt!

Det er ikke korrekt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Brian Lund (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 26-12-05 01:33

> > Et godt råd må være at holde kamera/objektiv så varmt som muligt, der
> > kan kun komme dug på det, hvis det er koldt!
>
> Det er ikke korrekt.

Koldt i forhold til den fugtige luft...


Brian



Henrik Olesen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Olesen


Dato : 26-12-05 11:23

Når du kommer udfra med dit kamera, så tag en alm. affaldspose samt en
poselukker med. Lige inden du går ind, så putter du kameraet i posen -
klemmer det meste luft ud og lukker posen. Herefter går du ind og lader
kameraet varme op, mens det ligger i posen. Efter et stykke tid, når du
fornemmer, at kameraet har fået stuetemp. åbner du posen og undgår dug og
kondens - også inde i mekanikken!!!

Jeg bruger engang imellem en stor sort affaldspose, når jeg har været ude på
fototur i naturen en kold dag. Så kommer hele fototasken ned i posen og får
lov at blive varmet op i stue temp i en times tid. Herefter ingen problemer
med dug og kondens.

Mvh. HO
"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:60bee$43af39fe$3e3d8579$14427@news.arrownet.dk...
>> > Et godt råd må være at holde kamera/objektiv så varmt som muligt, der
>> > kan kun komme dug på det, hvis det er koldt!
>>
>> Det er ikke korrekt.
>
> Koldt i forhold til den fugtige luft...
>
>
> Brian
>
>



Jørgen Nielsen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-12-05 12:51


"Henrik Olesen" <heo@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43afc490$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Når du kommer udfra med dit kamera, så tag en alm. affaldspose samt en
> poselukker med. Lige inden du går ind, så putter du kameraet i posen -
> klemmer det meste luft ud og lukker posen. Herefter går du ind og lader
> kameraet varme op, mens det ligger i posen. Efter et stykke tid, når du
> fornemmer, at kameraet har fået stuetemp. åbner du posen og undgår dug og
> kondens - også inde i mekanikken!!!
>
> Jeg bruger engang imellem en stor sort affaldspose, når jeg har været ude
> på fototur i naturen en kold dag. Så kommer hele fototasken ned i posen og
> får lov at blive varmet op i stue temp i en times tid. Herefter ingen
> problemer med dug og kondens.
>
> Mvh. HO
> "Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Brian.

Jeg skal stå ude hele tiden, og det er der det dugger, men jeg vil da
benytte dit råd, når jeg er færdig med at fotografere

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Jørgen Nielsen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-12-05 12:57


"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:60bee$43af39fe$3e3d8579$14427@news.arrownet.dk...
>
> Koldt i forhold til den fugtige luft...
>
>
> Brian

Kold i forhold til den varme luft, eller omvendt

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Jens Bruun (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 26-12-05 13:02

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:60bee$43af39fe$3e3d8579$14427@news.arrownet.dk

> Koldt i forhold til den fugtige luft...

Dug opstår, når koldt glas møder varmere luft (som har en større, absolut
luftfugtighed). Pointen er derfor at have sit udstyr ved samme temperatur
som omgivelserne. Er man ude om vinteren, skal kamera og objektiv tempereres
til den omgivende kolde luft for at undgå dug. Er man inden døre i varme,
skal man ikke tage et koldt kamera frem.

Som andre har nævnt, er det en god idé at pakke sit udstyr ind i en lufttæt
plastpose, når man udsætter udstyret for et stort temperaturskift fra kolde
til varme omgivelser. Derved afsættes duggen på plastikposen i stedet for i
kamera og på objektiv indtil udstyret har fået samme temperatur som
omgivelserne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



John Larsson (27-12-2005)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 27-12-05 08:54

Christian Cederberg <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> writes:
>On Mon, 26 Dec 2005 12:48:49 +0100, "Jørgen Nielsen"
><longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote:
>
>>Jeg skal ikke gå inde fra og ud eller omvendt, jeg skal tage billeder af
>>fyrværkeri, uden for, og når jeg har stået ude et stykke tid, dugger
>glaset.
>
>Det fatter jeg ikke. Jeg har fotograferet i -35 grader i Kina og altid
>kun haft problemer med dug, når jeg tog kameraet udefra og ind

Hvis man har en glaslinse yderst i objektivet kan det nemt ske lige som på
bilruder, men coatning og en beskyttende gummiblænde formindsker risikoen.
Problemet har mere med aktuel temperatur og dugpunktt at gøre end med
temperaturen alene. I stille vejr skal man passe på med at ens
udåndningsluft ikke kommer for tæt på apparat og objektivt; det er
virkelig et problem!

John



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste