Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[TEST] Teleconverter vs. interpolering
Fra : KNL DtP

Dato : 22-12-05 17:52

Hej.

Jeg har lige lavet en lille test, som skal undersøge om det bedst kan betale
sig at bruge en teleconverter eller upsample hjemme på computeren, når
slutmediet er et A4-print.

Alle detaljer om udstyr og optagelsen står på siden, sammen med bemærkninger
og min konklusion.

Kommentarer og/eller kritik er velkommen - læs dog lige disclaimer'en på siden
først...

Adressen er: www.knl-dtp.dk/teleconverter

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-12-05 20:46

KNL DtP wrote:
> [...]
> bemærkninger og min konklusion.
>
> Kommentarer og/eller kritik er velkommen - læs dog lige disclaimer'en

Flot arbejde.
Og en interessant konklusion. Det er selvfølgeligt rigtigt, at man skal
sammenligne ved samme - lad os kalde det - effektive blænde, hvis det skal
give mening. Jeg ved egentligt ikke hvorfor jeg har set det som et problem i
mine overvejelser.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : KNL DtP

Dato : 23-12-05 00:54

> Flot arbejde.

Tak for det :)

> Og en interessant konklusion.

Ja, det er nu sjovt nok at få testet lidt på ens udstyr og se hvad der er
bedst til hvilket.

> Det er selvfølgeligt rigtigt, at man skal
> sammenligne ved samme - lad os kalde det - effektive blænde,

Først ville jeg egent bare teste på fuld blændeåbning, men synes at det var
mere fair at lave optagelserne på samme effektive åbning, så det er samme
lysmængde sensoren får.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : waal

Dato : 22-12-05 21:00

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bemærkninger
> og min konklusion.
>
> Kommentarer og/eller kritik er velkommen - læs dog lige disclaimer'en på

Du invaliderer konklusionen ved kun at udsætte det ene hold billeder for en
ekstra digital manipulation. Det kan være hvad det vil hvis du også havde
vist et sæt hvor det ene eksempel kun var en beskæring svarende til
konverterens forlængelsesfaktor. En test hvor der indføres en ekstra
variabel for det ene testobjekt fjerner muligheden for at bedømme det der
var (burde være) formålet, at sammenligne " en telekonverter vs beskæring"

Du begår samtidigt samme "fejl" som dem der har sammenlignet faste
brændvidder men billige zoom på blænde 11.

Et sæt sammenlignende billeder på fuld blændeåbning med så lidt manipulation
(helst uden) som muligt havde været mere retvisende for testobjekterne under
de forhold de møder i praksis.

Det er selvfølgelig dig der har opstillet betingelserne for din test, men
jeg går ud fra at den er afledt af det spørgsmål Jan Bøgh rejste

mvh
Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 23-12-05 01:04

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du invaliderer konklusionen ved kun at udsætte det ene hold billeder for en
> ekstra digital manipulation.

Som jeg skrev i formålet i testen, så var det at efterligne en situation, hvor
slutmediet skal være et 20 x 30 cm print i god kvalitet.

Ved upsamplingen af billedet taget uden TC fra 3,2 til 6,3 MegaPixels
foretages denne med Bicubic Sharper for at få mest muligt ud af billedet. Her
får jeg ikke noget ud af at tilføje USM, hvilket bare vil synliggøre den
kunstige interpolering endnu mere.

Billederne taget med teleconverteren var noget softe, så som jeg også ville
gøre ved et hvilket som helst print, så gik de en gang USM for at hive
detaljerne frem. I min test gjalt det ikke om at se hvilken metode der
out-of-the-box var bedst, men hvilken der gav det bedste resultat på print.

Jeg synes faktisk, at jeg har været fair over for begge metoder og brugt de
værktøjer, som vil få det bedste ud af begge optagelser til mit slut medie, et
20 x 30 cm print.

> En test hvor der indføres en ekstra
> variabel for det ene testobjekt fjerner muligheden for at bedømme det der
> var (burde være) formålet, at sammenligne " en telekonverter vs beskæring"

Hvis det var en videnskabelig test, så ja - men i mit tilfælde ville jeg se
hvad der gav det mest brugbare resultat på et print.

> Du begår samtidigt samme "fejl" som dem der har sammenlignet faste
> brændvidder men billige zoom på blænde 11.

Jeg kan nu godt vise billederne på fuld blændeåbning (hhv. f/4 og f/5.6), men
jeg synes at f/8 var et udemærket trade off. Dels fordi det kan lade sig gøre
at bruge denne åbning i det virkelig verden, og dels fordi begge optagelser
(både med og uden TC) yder betydeligt bedre end på wide open.

> Et sæt sammenlignende billeder på fuld blændeåbning med så lidt manipulation
> (helst uden) som muligt havde været mere retvisende for testobjekterne under
> de forhold de møder i praksis.

Jeg kan godt lave en ekstra side med helt ubehandlede billeder på f/4 og
f/5.6, men uden at have set tror jeg uden tvivl at upsamplingen vinder. Jeg
ville heller ikke bruge en (billig) teleconverter sammen med et objektiv på
maks. zoom sat til fuld blændeåbning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-12-05 23:44

http://www.pbase.com/hkruse
> [...]
> bemærkninger
> og min konklusion.
>
> Kommentarer og/eller kritik er velkommen - læs dog lige disclaimer'en på

Interessant nok, men jeg synes nok der er rimeligt belæg for at 1.4x TC er
upsampling overlegen. Det er mere interessant om en 2x TC vinder over
upsampling fra brugen af 1.4x TC.
Mht. testbetingelser kan man vælge samme blænde eller bedst mulige blænde
eller varierende blænde fra bedste til f.eks. f/11, så man kan sammenligne
skarphed. Når der er godt med lys, så kan man vælge blænde, men ved mindre
blænde vil man ofte være nødt til at bruge største blændeåbning. Men det er
bestemt nyttigt med nogle tests, så tak for det. Jeg vil ved lejlighed
gentage min test med brug af 1.4x og 2.0x TC (det er så udelukkende Sigma).

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : KNL DtP

Dato : 23-12-05 01:11

> Det er mere interessant om en 2x TC vinder over
> upsampling fra brugen af 1.4x TC.

Her er jeg meget i tvivl. Før jeg ville sætte en 2x'er bag et objektiv, skal
vi have fat i en Canon L-prime eller tilsvarende. Desuden skal teleconverteren
også være af bedre kvalitet, hvis der skal komme noget brugbart ud af. Min
Tamron, som jeg købte brugt, er klart i den billige ende.

> Mht. testbetingelser kan man vælge samme blænde eller bedst mulige blænde
> eller varierende blænde fra bedste til f.eks. f/11, så man kan sammenligne
> skarphed.

Jeg skød begge testopstillinger fra fuld blændeåbning og fire trins
nedblænding - der er meget stor forskel mellem f/5.6 med TC og så f/11, hvor
den står rigtigt flot. Jeg vil lige i morgen tilføje med uredigerede billeder
og nogle ved forskellige blændeåbning, så der er lidt at sammenligne med.

> Når der er godt med lys, så kan man vælge blænde, men ved mindre
> blænde vil man ofte være nødt til at bruge største blændeåbning.

Hvis lyset ikke er til mere end fuld blændeåbning vil jeg afholde mig fra at
bruge min teleconverter. Den skal blændes ned til f/8 før det giver et
brugbart billede - ellers tror jeg at crop + upsampling givet et bedre
resultat.

> Men det er
> bestemt nyttigt med nogle tests, så tak for det.

Tak for det - godt det kan bruges :)

> Jeg vil ved lejlighed
> gentage min test med brug af 1.4x og 2.0x TC (det er så udelukkende Sigma).

Det lyder meget spændende - glæder mig til at se resultatet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-12-05 14:48

> [...]
> også være af bedre kvalitet, hvis der skal komme noget brugbart ud af. Min
> Tamron, som jeg købte brugt, er klart i den billige ende.

Det er hvad jeg gjorde med min test, hvor jeg brugte på Sigma EX 300mm f/2.8
og Canon 300mm f/4L IS, samt Canon 1.4x TC og Sigma 2.0x TC. Hvad jeg ikke
havde på det tidspunkt, hvor jeg testede var en Sigma 1.4x TC og det har jeg
nu.

> [...]
> billeder
> og nogle ved forskellige blændeåbning, så der er lidt at sammenligne med.

Jeg synes man skal præsentere alle blændekombinationer fra max. blænde til
f/11 ved 100% crop. Så kan man selv vurdere kvaliteten.

> [...]
> bruge min teleconverter. Den skal blændes ned til f/8 før det giver et
> brugbart billede - ellers tror jeg at crop + upsampling givet et bedre

Det er jo, hvad testen skal vise og i den praktiske håndholdte situation må
man vurdere om lys, ISO, tid, kombination er bedre end upsampling. Min
vurdering er at ved lidt lys er det bedre ikke at benytte TC, specielt med
f/2.8 på 20D, hvor 20D (ikke 10D, 350D eller 300D) har bed AF performance
end med >f/2.8.

> Tak for det - godt det kan bruges :)

Ikke for mig selv egentlig, men jeg synes det er nyttigt at der er nogen,
der laver sådanne tests, så der er sammenlignelige resultater, som man kan
vurdere ud fra og for dem, der skal købe er jo nyttigt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-05 14:05

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Her er jeg meget i tvivl. Før jeg ville sætte en 2x'er bag et
> objektiv, skal vi have fat i en Canon L-prime eller tilsvarende.

Jeg stiller med glæde udstyr til rådighed. Jeg vil meget gerne se dig
afteste Canons 1.4x og 2x TC. Jeg har begge, og kan også stille en passende
L-prime til rådighed (f.eks. 135mm f/2L eller 300mm f/4L).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : KNL DtP

Dato : 26-12-05 18:32

> Jeg stiller med glæde udstyr til rådighed. Jeg vil meget gerne se dig
> afteste Canons 1.4x og 2x TC. Jeg har begge, og kan også stille en passende
> L-prime til rådighed (f.eks. 135mm f/2L eller 300mm f/4L).

Den er jeg med på. Hvis vi render på hinanden, så må vi se at få testet det
igennem.

Jeg regner med at opgradere til en 300 mm f/4 IS i det nye år - gad vide
hvordan min cheep-o Tamron TC'er spiller med den?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-05 14:00

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kommentarer og/eller kritik er velkommen - læs dog lige disclaimer'en
> på siden først...

Særdeles god og gennemarbejdet test, der samtidig præsenteres helt i top.
Forbilledlig. Jeg er blevet en del klogere.

Fra : KNL DtP

Dato : 26-12-05 18:35

> Særdeles god og gennemarbejdet test, der samtidig præsenteres helt i top.
> Forbilledlig. Jeg er blevet en del klogere.

Mange tak!

Jeg besluttede at efterligne en typisk situation, som jeg selv kunne stå i -
fremfor at lave en lab-test. Vil lige en af dagene smide uredigerede og fuld
blændeåbning op på siden.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk