Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan indskriver du filinfo på foto...
Fra : Magnus

Dato : 21-12-05 18:29

Når jeg i PS åbner et billed og vælger "Filer > Filinfo" så kan jeg skrive
dokumenttitel, forfatter, beskrivelse, copyright osv. på mit billed.

Men er der ikke en måde hvorpå man kan skrive de samme filinfo så som
forfatter og titel i flere filer på en gang så ikke man skal åbne hvert
enkelt hvis man har flere hundrede i en mappe?

/Magnus

Fra : Jens B

Dato : 21-12-05 18:45

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forfatter og titel i flere filer på en gang så ikke man skal åbne hvert
> enkelt hvis man har flere hundrede i en mappe?

Åben mappen i windows, marker alle filerne, højreklik på én af dem og vælg
egenskaber, vælg herefter fanen dokumentinfo. Her kan du så tilføje
forfatter m.m. og det bliver så skrevet i alle filerne.

Jens

Fra : KNL DtP

Dato : 21-12-05 19:35

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse

> Men er der ikke en måde hvorpå man kan skrive de samme filinfo så som
> forfatter og titel i flere filer på en gang

Hvis du åbner mappen med billederne i Photoshop's File Browser (Ctrl + Shift +
O), så får du en thumbnailoversigt. Lad den generere previews og hente
metadata for hele mappen.

Marker de ønskede billeder, og udfyld punkterne ved IPTC på
Metadata-fanebladet i venstre side. Nu bliver alle disse oplysninger
indskrevet i alle filerne.

Hvis du skal have udfyldt alle IPTC-felterne og hvad der ellers er mulighed
for under File > File Info, så åbner du et af billederne og udfylder for
denne. Tryk på den blå pil i højre øverst hjørne og vælg Save Meta Data
Template. Giv den et navn.

Ude i File Browseren kan du nu markere billederne igen, og så vælge Eidt >
Replace Metadata fra File Browserens menu (ikke Photoshop).

Tip: Du kan med fordel lade Photoshop gemme thumbnail-billederne og de
previews, som File Browser genererer i mappen. Ved at vælge File > Export Cach
gemmer den informationerne i selve mappen. På den måde kan du smide dem med på
en CD eller DVD, og derved lynhurtigt finde det rigtigt billede fra arkivet.
Du kan også søge på den tekst du har indskrevet i Metadata'en. Ganske smart!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk