Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skærm lærred
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-12-05 19:04

Hi
Mit spørgsmål er nok lidt specielt og handyman agtigt, men sagen er
at jeg skal bruge noget film lærred . Ligesom det lærred der er på
rullegardin skærmene til et udendørs film lærred.

Det skal bruges til en gammel 5x5 slide projector bla. Så
spørgsmålet er vel relevant i tn foto gruppe.

Er det rigtigt at rigtigt film lærred nærmest tilbagekaster mere lys
end det bliver belyst med , eller med andre ord, kan jeg lige sågodt
tapesere med plotter papir fra rulle ? Findes der specielt billigt
udendørs filmlærred man kan købe i metermål eller skal man gå på
Ebay og en eller tre gamle rullegadin skærme for at klippe lærredet
fra dem og smide stativet ud ? Jeg skal altså tapesere skærmene fast
på ligesom et plankeværk udendørs.

P.C.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-12-05 19:24

Eh --- jeg glemte at tilføje, at det altså skal være billigt.

Fra : Jacob

Dato : 14-12-05 21:45

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
Eh --- jeg glemte at tilføje, at det altså skal være billigt.

På drive in biografer har jeg hørt at de blot bruger malet beton.

Fra : Max

Dato : 14-12-05 22:12

Hej

>Er det rigtigt at rigtigt film lærred nærmest tilbagekaster mere lys
>end det bliver belyst med , eller med andre ord, kan jeg lige sågodt

Hvis det var tilfældet havde man jo opfundet evighedsmaskinen.

Hvis du maler noget hvidt med en mat maling har du et udmærket
lærrede. De sidste jeg fik fremstillet var aluminiumsplader der
blev pulverlakeret mat hvide, de fungere bare perfekt.

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-12-05 09:19

per.corell@privat.dk wrote:

> [...]
> Ebay og en eller tre gamle rullegadin skærme for at klippe lærredet
> fra dem og smide stativet ud ? Jeg skal altså tapesere skærmene fast

På et tidspunkt var der i gruppen dk.teknik.tv+video nogle indlæg om emnet.
Jeg mener at huske, at forskellen på en hvidmalet plade og et dedikeret
lærred/ramme skulle være at kontrastforholdene skulle være bedre på den
dedikerede.
Der var også en. der havde et link til en leverandør af noget specielt
maling, man kunne bruge, hvis man havde en plade eller væg, der skulle
bruges til projektioner.
Jeg ville nok spørge der, hvor man diskuterer filmprojektion i stedet.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 15-12-05 13:15

Hi

"Hvis det var tilfældet havde man jo opfundet evighedsmaskinen."

Kommer vel an på om der f.eks. er meget UV lys fra projektoren og
lærredet er flurecerende , ---- man kommer jo optisk hvidt i
vaskepulver for at skjorterne skal blive hvidere. Optisk hvidt er jo
noget der er flurecerende.

Fra : Max

Dato : 15-12-05 13:40

Hej

> [...]
>lærredet er flurecerende , ---- man kommer jo optisk hvidt i
>vaskepulver for at skjorterne skal blive hvidere. Optisk hvidt er jo

Jeg ved ikke hvad du mener, men der kommer da ikke mere lys
af det, det kan være at du kan se mere, men det var der da også
før du kunne se det.

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 15-12-05 14:11

Hi
Tak for jeres svar . jeg vil lige vise den hæslige grafik jeg vil
dække med lærredet --- her er hvad jeg må kigge på når jeg ser ud
af mit vindue ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/grafitii.jpg

Så der er altså en sidegevindst ved at sætte et lærred op lige der.

P.C.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 15-12-05 14:22

Nej Max jeg regner ikke med at kunne få mere lys ud af det --- hvis
det overhovedet kan ses eller reelt har nogen virkning -- men det kunne
måske give mere klart lys fra lærredet hvis det ikke blot er et salgs
trick. Men det handler om at kombinere det praktiske med det mulige
--- "plankeværket" lige der hvor den grimmeste grafiti praktisk nok
kan dækkes med et lærred , er desværre af jern så jeg kan ikke blot
sømme en masonit plade op, samtidig skal malingen vel være så
reflekterende som muligt og her vil det være nemmere at klæbe noget
lærred op og besværligt at få almindelig maling til at både dække
godt nok og altså være hvidt nok ---- en grålig maling vil jo nok
ikke være det bedste så de rester af off-white jeg kan finde i
genbrugs rummet vil nok ikke virke så godt som et rigtigt lærred
,beregnet for en projektor.

Der skal jo noget til at tage kampen op mod dette ;