Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Variabel power på flash
Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 12-12-05 17:17

Hej

Jeg har engang haft en Vivitar 283 flash - det er en ret solid
professionel flash, der i udlandet nyder et godt ry. Selve sensoren
kan tages af og sættes i kameraets hotshoe, og via kabel udløse
flash'en. Men man kan også sætte et "vario-power" modul i flash'en, i
stedet for sensoren. På den måde kan man sænke ledetallet på flash'en,
hvilket er smart hvis man vil bruge den manuelt og skal fotografere
noget tæt på. [1]

Og så er det jeg spørger; er der ikke andre der har fundet på det?
Altså, mulighed for at ændre flash'ens ledetal. Det er jo meget
almindeligt at der er flere automatiske arbejdsområder - men hvad med
flere manuelle arbejdsområder?

Jeg overvejer lidt at købe en Vivitar på eBay, men den er sgu' så stor
og klodset. Hvis der fandtes noget mindre, som gav samme mulighed for
at ændre flash'ens ledetal, så vil jeg måske gå efter det i stedet.

Er der nogen her der ved om andre producenter har lavet sådan noget?

Thomas

[1] Jeg fotograferer kun med manuelle kameraer. Jeg synes det er meget
nemmere at styre flash-lyset når jeg _ved_ hvad jeg har, og kan bruge
afstanden til motivet til at exponere efter. Jeg har endnu ikke haft
en automatisk, ikke-dedikeret flash jeg var i stand til at forudsige
resultatet fra.

Fra : HKJ

Dato : 12-12-05 17:35

Thomas L. Christensen wrote:
> [...]
> Altså, mulighed for at ændre flash'ens ledetal. Det er jo meget
> almindeligt at der er flere automatiske arbejdsområder - men hvad med

Alle de store Nikon flash har det og hvis du kun bruger manuel kan du
bruge dem på næsten ethvert kamera.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 12-12-05 17:38

"Thomas L. Christensen" <tlc@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Altså, mulighed for at ændre flash'ens ledetal. Det er jo meget
> almindeligt at der er flere automatiske arbejdsområder - men hvad med

Tidligere (da det var tilladt at tænke), var de fleste større flash udstyret
med mulighed for at indstille styrken manuelt på feks. 1/1, 3/4, 1/2, 1/4,
1/8, 1/16.
Man havde derved bedre mulighed for at bruge den blænde der var optimal til
motivet.
I dag stiller vi den jo bare på A-TTL, eller tilsvarende på andet end Canon.

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-12-05 18:06

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Tidligere (da det var tilladt at tænke),

Hvem har forbudt dig at tænke i dag ?

> var de fleste større flash udstyret med mulighed for at indstille styrken
> manuelt på feks. 1/1, 3/4, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16.

Det kan man da stadig.
På min Canon 580EX kan man stille styrken i 1/3 blænde trin ned til 1/128 (8
blænde).

> Man havde derved bedre mulighed for at bruge den blænde der var optimal
> til motivet.

Der er ikke mistet noget idag - tværtimod.
DSLR giver langt bedre mulighed for at vurdere virkningen på skærmen end i
"de gode gamle film dage".

> I dag stiller vi den jo bare på A-TTL, eller tilsvarende på andet end
> Canon.

Det er da blot _endnu_ en mulighed - som ofte virker godt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 12-12-05 18:43

> Hvem har forbudt dig at tænke i dag ?

Ingen, hverken i dag eller i morgen!

> På min Canon 580EX kan man stille styrken i 1/3 blænde trin ned til 1/128
> (8 blænde).

Det ved jeg godt, men det kan du ikke på alle flash.

> DSLR giver langt bedre mulighed for at vurdere virkningen på skærmen end i
> "de gode gamle film dage".

Det var jo netop fordi at man skulle være 112% sikker på at indstillingerne
var i orden, at men "Tænkte" det hele igennem to gange.

Og det er her mange stopper med at tænke, for A-TTL virker jo perfekt, så
det er det man/jeg også bruger.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 12-12-05 19:43

On Mon, 12 Dec 2005 17:38:10 +0100, "Langgaard Bærbar"
> [...]

>med mulighed for at indstille styrken manuelt på feks. 1/1, 3/4, 1/2, 1/4,

Hmm... Har du/i et bud på nogle navne jeg kan prøve at kigge efter? Og
når du siger "større", så ... ja, jeg håbede jo at der måske også
fandtes nogle små (fysisk) med den mulighed... Anyone?

Thomas

Fra : Tobester

Dato : 13-12-05 08:49

">
> [...]
> når du siger "større", så ... ja, jeg håbede jo at der måske også
> fandtes nogle små (fysisk) med den mulighed... Anyone?

Jeg har købt Canon´s nye 430EX for nylig. Den kan styres manuelt i de
førnævnte 1/2, 1/4, 1/8 etc. Jeg bruger det ikke selv, men det er helt
ligetil. Og den kan alt det andet automatiske lir, hvis du skulle få lyst
ikke at "tænke" selv en dag (dog ikke indbygget master-modul).
Købte 430´eren istedet for Sigma 500 pga. størrelsen (430 er mindst). Og i
øjeblikket er der 50euro/350kr. cashback på den, så den kan erhverves for
godt 200euro. Men jeg har ikke brugt den tilstrækkeligt til at kunne
anbefale den. Umiddelbar ser det fint ud alt sammen.

Tobe ster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-05 23:24

In article <t77rp1hj5jh6ihbuc7m5ajrpguoiur69si@4ax.com>, Thomas L Christensen wrote:
> [...]
> Altså, mulighed for at ændre flash'ens ledetal. Det er jo meget
> almindeligt at der er flere automatiske arbejdsområder - men hvad med

Jeg har en Sigma 500 DG SUPER. Den kører E-TTL - Dvs kameraet kan affyre
et svagt pre-flash, lysmåle dette, og beregne hvor meget ladning der skal
til selv billedet. Hvis man ikke kører 100%, så gemmer den strømmen så man
ikke skal vente på opladning til næste billede.

Hvis jeg sætter den i manuel mode, så kan den justeres 1/1, 1/2, 1/4 ned
til 1/128 s. Der er så en graf der viser rækkevidden. Ud fra indkodet
ISO, zoom faktor og vist nok blænde hvis den kendes.

Så det er standard på alle lidt større flash i dag.

> [...]
> afstanden til motivet til at exponere efter. Jeg har endnu ikke haft
> en automatisk, ikke-dedikeret flash jeg var i stand til at forudsige

Sigma er langt billigere end originalerne, og kan stort set det
samme. 500 DG SUPER har ledetal 50 ved 105mm. Køb den til den platform
du har, så kan du bruge den på automatik når du har lært om flash,
lysmåling og Flash Exposure Compensation.

Fra : waal

Dato : 13-12-05 11:34

> [...]
> afstanden til motivet til at exponere efter. Jeg har endnu ikke haft
> en automatisk, ikke-dedikeret flash jeg var i stand til at forudsige

Brugtmarkedet næsten flyder med "gammeldags" automatflash a la 283'eren til
små priser. Jeg bruger selv en 283 og den er da ganske pålidelig. Med
automatik risikerer du en underbelyst baggrund, manuelt kan du selv vælge
mellem en underbelyst baggrund, en overbelyst forgrund eller noget midt i
mellem.

283'eren er da ikke større end nutidige med samme ledetal (36/100iso v/35mm)
og det er jo den de andre har "efterlignet"

Jeg har selv udvidet automatikområdet på min så den kan bruges på korte
afstande. En holder med en bid gråfilter foran sensoren så man kan bruge
bl.16/22 v/100iso. Sensoren i skoen på et lille vipbart led og blitzen i
hånden (kameraet på stativ) keine hexeri. Jeg har aldrig haft brug for
ledtalsregulatoren. Man kan jo også reducere ledetallet (manuelt) ved at
anbringe et tilklippet gråfilter i filterholderen (sådan en hører der jo til
283'eren)

mvh
Michael