Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama Maker 3.0
Fra : abacus

Dato : 12-12-05 03:20

Har set, at Panorama Maker 3.0
bliver leveret med mange forskellige kamera/scannere.
Er der nogen her der har brugt programmet til 360 gr. virtuel tour, og
eventuelt ved, om det er brugbart med fotos optaget med Canon rebel og
en 10 mm linse?
Det er til fotos i forholdsvis små rum
MVH
Niels

Fra : Brizz

Dato : 12-12-05 06:55

abacus skrev:
> [...]
> Er der nogen her der har brugt programmet til 360 gr. virtuel tour, og
> eventuelt ved, om det er brugbart med fotos optaget med Canon rebel og

10mm er jo ren fisheye. Tror det vil være et spøjst resultat du får da
alle hjørnerne på billeder er "buede" også hvis du sætter 4-5 stykker af
dem sammen. Tror ikke det er det bedste.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-05 17:00

Brizz wrote:

> 10mm er jo ren fisheye.

FYI: Fiskeøje og vidvinkel er ikke det samme.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brizz

Dato : 12-12-05 23:32

Jan Bøgh skrev:
> FYI: Fiskeøje og vidvinkel er ikke det samme.

FYI???
Er klar over der er forskel men har ikke set en 10mm vidvinkel. Har kun
set 10mm fisheye. Derfor dette svar

--
Mvh Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-12-05 17:37

Brizz wrote:

> FYI???

For Your Information

> Er klar over der er forskel men har ikke set en 10mm vidvinkel. Har
> kun set 10mm fisheye. Derfor dette svar

Sigma 10-20 mm, Canon EF-S 10-22 mm er et par eks. Godt nok zooms, men
alligevel.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : abacus

Dato : 12-12-05 11:24

Så galt er det nu ikke, en 10 mm på et Canon Rebel svarer til 16 mm
ved 35 mm kamera, så hvis man holder kamera vandret er det rimeligt og
slet ikke noget i retning af et fisheye.
MVH
Niels

Fra : s.v.nielsen

Dato : 12-12-05 13:08

abacus wrote:

> [...]
>ved 35 mm kamera, så hvis man holder kamera vandret er det rimeligt og
>slet ikke noget i retning af et fisheye.

Som Brizz anfører har et fiskeøje det svært med rette linier, kun rette
linier igennem billedets midtpunkt afbildes som rette. En vidvinkel
derimod afbilder alle rette linier som rette linier men er ikke
areal-tro, det samme areal vil afbildes større i siden eller i hjørnet
af billedet end det vil midt på. I begge tilfælde vil det stille store
krav det program der skal sy billederne sammen, det skal ikke kun få
kanterne tilat passe sammen men ændre på alle billeder såovergangene
bliver umækelige.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 12-12-05 22:21

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i melding
> [...]
> passe sammen men ændre på alle billeder såovergangene bliver umækelige.

Med de panoramaprogram jeg har brukt blir resultatet best om en :
(etter tester har jeg funnet PhotoVista Panorama 3 å være det som gir best
resultat med minst manuell behandling)

1) Bruker objektiv med en brennvidde tilsvarende 50-35 mm i 35 mm film
2) Bruker stativ omhyggelig i vater, (eller vertikalt), og lar kameraet
rotere rundt nodalpunktet til objektivet
Hvis en med den foreslåtte brennvidde ikke oppnår stor nok "høyde" i bildet,
er det en enkel sak å bruke opptak i høydeformat.
Overlapp minst 25% mellom hvert bilde.
Antallet originalbilder kan i enkelte program være begrenset.
Enkelte panorama programmer kan også stitche flere "striper", men da må en
bruke et stativ som har støtte for nodalpunkt i to akser.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no