Foto
IBM760 5420
Teil 3020
dias til CD
Fra : Erik R.N.

Dato : 06-12-05 06:18

Hej
Jeg har ca. 1000 dias jeg gerne vil have scannet til min harddisk.
Det er mit indtryk at en god dias-scanner er dyr (ca. 10.000kr) og den kan vel kun
tage ét billede af gangen, så derfor tænker jeg på at få det gjort "ude i byen".
Hvad skal man forlange (hvor mange pixler/dpi'er) for at få et godt resultat
Hvor får jeg gjort det bedst og billigst.

--
Erik Reinert Nielsen

Fra : Lars C. E.

Dato : 09-12-05 00:24

Erik R.N. wrote:
> [...]
> få det gjort "ude i byen". Hvad skal man forlange (hvor mange
> pixler/dpi'er) for at få et godt resultat
> Hvor får jeg gjort det bedst og billigst.

Næh det er den ikke hvis du køber den brugt.

For at gøre det inden for en almindelig økonomi kan jeg kun anbefale dig at
købe en brugt diasskanner og selv skanne dem ind.
Jeg skanner i 3744*2495*24b - hvilket svarer til 9,3 Megapixel - som laver
en ca. 28 MB tiff-fil

Jeg har selv en nikon LS-2000 som jeg har købt brugt - og jeg har set en
brugt til salg på

http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/diverse.php til 2500 +
moms - hvilket ikke er en urimelig pris.

Du kan læse mere om skanneren bl.a her:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/LS2K/LS2KA.HTM

http://www.cameras-scanners-flaar.org/Nikon_35mm_slide_scanner/Nikon_LS-2000_35mm_scanner.html

Mvh

Lars

Fra : Niels

Dato : 11-12-05 18:44

Hej.

Sidder lige med bladet DIGITAL FOTO som netop har haft en test af billige
film og dias scannere.

Vinder blev EPSON Perfection 3490 Photo til ca. 800 kr leveret. ( seWWW.
EDB-priser.dk)

Har lige bestilt sådan en fætter.

mvh. Niels

Fra : John Larsson

Dato : 11-12-05 20:13

"Niels" <n.s.nielsen@get2net.dk> writes:
> [...]
>film og dias scannere.
>
>Vinder blev EPSON Perfection 3490 Photo til ca. 800 kr leveret. ( seWWW.

Tjo, men jeg synes at der er problemer med at fokusere på filmen med
flatbedskannere. Er der nogen der virkelig kan anbefale en flatbedskanner
med filmskannerdims?

John

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-05 17:11

John Larsson wrote:

> Tjo, men jeg synes at der er problemer med at fokusere på filmen med
> flatbedskannere.

Det har jeg aldrig tænkt over skulle kunne være et problem. Det, der for mig
er problemet er den uendelig langsomme process (bruger en CanoScan D 2400
U). Er filmen ren og lagt på plads synes jeg ikke der er store problemer med
kvaliteten.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : JK

Dato : 15-12-05 15:52

On Sun, 11 Dec 2005 20:13:04 +0100, "John Larsson"
<john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

>Tjo, men jeg synes at der er problemer med at fokusere på filmen med
>flatbedskannere. Er der nogen der virkelig kan anbefale en flatbedskanner
>med filmskannerdims?

Ja, jeg bruger sådan en epson photoscanner flatbed. Intet problem med
dybdeskarphed. Jeg benytter naturligvis gennemlysning via lampen i
låget på scanneren.

Den tager 4 dias ad gangen. Men scan tager lang tid, det er vist 4
minutter.

Den er usb 2.0, og twain software er virkelig udmærket sammen med
f.eks. Paint Shop Pro 9. Kan også være direkte til Word.

Jeg synes ikke, at kvaliteten er noget problem. Men problemet er den
tid, der går med det. Billed-restaurering m.h.t. fluepletter og snavs,
har jeg ikke tid til.

Jeg plejer derimod blot at normalisere farvebalancen (gamle dias er
røde), og så en gang sharpening.

mvh

John