Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Link til information om portrætfotos i ege~
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 05-12-05 23:45

Hej

På følgende side:

<http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/silvan?opendocument&/silvan/d947pro.nsf/pages/fotostudie>

Er der noget rigtig god information om at bygge sit eget hjemmestudie til
portrætfotos, for ganske få penge.

Se evt. også

<http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2005/1123102723.htm>

Hvor linket kommer fra.

Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men det lyder som en meget billig måde
at få nogle bedre portrætfotos på.

Der skal stort set bare bruges

- noget træ til en ramme, lidt beslag, et lagen
- arbejdslamper
- flamingopap
- og helst en baggrund

Meget er noget de fleste har liggende derhjemme, eller ellers kan købes
billigt...

Martin Kaltoft

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-12-05 12:58

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> - flamingopap
> - og helst en baggrund
>
> Meget er noget de fleste har liggende derhjemme, eller ellers kan købes

Det kan selvf. bruges i en snæver vending, men .....

Du blir sq overrasket over prisen, når du går i gang. Jeg byggede i sin tid
den omtalte softboks, og de skide lister, der skal bruges er faktisk dyre,
vinkelbeslag koster også pænt til
2 halogenlamper af de biligste koster også et par hundrede kroner, så inden
du ser dig om har du brugt over 500 kr. til sådan et system.
Og ulempen er stor. 500 W halogener varmer usandtrolig meget, og de gir
egentligt ikke ret meget lys i forhold til en flashanlæg. I et lille rum
kommer folk hurtigt til at svede bravt.

En anden ting jeg kan fortælle om er, at faktisk bør der være 2 lag stof i
softboksen for at udjævne lyset godt nok, men så ryger der endnu mere lys.
Desunden kan man ikke lægge lys i "håret " på ofret, hvilket ofte får det
til at se fladt og mørkt ud.

En hjemmelavet softboks bør man kun kaste sig ud i, hvis man kan sige ja til
flg.:

Jeg har næsten alle stumperne liggende incl trælister og halogenlamper.
Der er masser af plads i mit "studio"
Jeg har plads til at ha softboksen stående - For den fylder fa..... meget.
Jeg er fandme for nærig til at købe et billigt Walimex anlæg, der gir meget
bedre resultater for få tusind kroner

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jacob

Dato : 07-12-05 20:04

> [...]
> Jeg er fandme for nærig til at købe et billigt Walimex anlæg, der gir
> meget bedre resultater for få tusind kroner

Tror du ikke at selve sofoboxen har sin berettigelse ? den er gigantisk
stor. men umulig at folde sammen. Perfekt til et studie. duer ikke til brug
i felten.
Men er jo ikke tvungen til at bruge en halogenlampe man må gerne bruge en
blitz.

Jacob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-12-05 08:48

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brug i felten.
> Men er jo ikke tvungen til at bruge en halogenlampe man må gerne bruge en

Selvfølgelig virker den da, men på pga. størrelsen og prisen på den, så har
den slet ikke sin berettigelse.
Du kan få lige så fine eller bedre resultater med en hvid paraply eller en
reflektor paraply til 15 Euro.
En holder til montere blitz og paraplyen sammen kan man selv lave med lidt
husflid.

Jeg snakker altså af bitter erfaring.
Silvan softbokse er nogen skrumler, og så godt opbløder de altså heller ikke
lyset.
Og så er de dyre, hvis ikke man har alle stumperne i forvejen.

--
Jesper Nielsen
aka