Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
j9a8n j7e6n5s4e3n@dlgtele.dk (væk med tall~
Fra : Jan Winther Jensen

Dato : 03-12-05 18:13

-- Ny med EOS 350D
Jeg er netop trådt ud af kravlegården (kompaktkameraer) og har købt
mit første slr kamera.
Valget faldt på Canon EOS 350D og en Speedlite 430. Jeg har allerede
taget ca. 700 billeder og leger mig frem. Fotohandlerens anbefaling
var, at bruge automatikken så meget som muligt, mit kendskab til
fotografering er ikke så stort endnu. Men jeg bliver helt forpustet af
at læse nogle af de andre indlæg her. Der er noget at leve op til, og
bevæger man sig væk fra automatikprogrammerne på kameraet er jeg lidt
på herrens mark. Jeg skal se at få lært noget mere om blænde,
lukkertider, hvidbalance osv. Men jeg glæder mig over mit nye legetøj,
og det er vel også bare erfaring som skal gøre mig fortrolig med alt
dette.
Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,
eller har I taget aftenskolekurser mv.

Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Jan Jensen

Fra : Jacob

Dato : 03-12-05 18:39

"Jan Winther Jensen (slet SUVZW)" <janida@SUVZWdlgtele.dk> skrev i en
meddelelse news:11336302030.806620333373747@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> eller har I taget aftenskolekurser mv.
>
> Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Tilykke med legetøjet.
det er et fint køb du har gjort dig.
Brug programmet P til at starte med. her bestemmer du selv iso og om du vil
bruge blitz.
som du bliver mere avanceret vil du stifte bekendskab med Tv, Av og M
Tv bruger du hvis du tager billeder af f.eks. biler i fart hvor man panner
med kameraet. her får man bevægelses uskarphed. det kan være meget
fustrerende at lære. mest fordi man selv er for krævende.
Av bruger du hvis du skal udnytte al den skarphed objektivet tilbyder eller
du vil bestemme dybdeskarpheden selv. på 18-55 objektivet tagen man rigtig
fine billeder på f/8 og 50-55mm.
M her bestemmer du alt selv med undtagelse af den indbyggede blitz
udladnings styrke. en eventuel ekstern blitz skal du styre på dens bagside
eller med ettl som den indbyggede.
Jeg bruger M eller Av til studie brug.
Canon har en fin hjemmeside http://web.canon.jp/Imaging/BeBit-e.html
der kan du på enjoy digital slr cameras lære / læse lidt mere om de
forskellige ting.
Fotografering er slet ikke så slemt. man skal bare forstå hvad man ændrer
ved f.eks. forskellige lukkertider.

Jacob

Fra : E.M.

Dato : 03-12-05 19:47

> Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?
>
> Jan Jensen

Canon Digital Photo Professional til RAW-filer, Photoshop Elements til den
sidste finpudsning.

Mvh. E.M.