Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ugens Tip!
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 28-11-05 12:07

Hej

Når du tager flashbilleder i "højkantformat", så drej flashen op i loftet,
det giver de pæneste skygger.
Hvis det er en person der fotograferes fra siden, så drej altid kameraet
således
at skyggen falder bagved personen og ikke foran denne.

I denne kolde tid vil dine batterier efter længere tid i kulden miste evnen
til at afgive strøm, så hold de ekstra batterier i en lomme tæt ved kroppen
så de holdes lune.
De kolde ubrugelige batterier er ikke afladede, men friske igen når de "får
varmen", så det er bare at bytte fra det ene sæt til det andet en gang
imellem.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-05 17:06

In article <438ae4ec$1@news.dansketelecom.com>, Langgaard Bærbar wrote:
> Hej
>
> Når du tager flashbilleder i "højkantformat", så drej flashen op i loftet,
> det giver de pæneste skygger.

Det samme gælder ved bredformat.

Fra : bl

Dato : 28-11-05 17:56

> Det samme gælder ved bredformat.

Det med flashen op i loftet er selvfølgelig godt nok. Man skal bare huske at
det skal være mod et loft der er hvidt. Ellers får man ikke de rigtige
farver på optagelsen.

M.v.d.

Børge

Fra : bl

Dato : 28-11-05 14:00

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
> Har du ældre analoge kameraer du vil af med, så send en mail.

Det med flashen op i loftet kan være godt nok. Man skal bare huske at loftet
skal være hvidt for at få de rigtige farver på optagelserne..

M.v.h.
Børge

Fra : J. Jørgensen

Dato : 28-11-05 21:04

> [...]
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
> Har du ældre analoge kameraer du vil af med, så send en mail.

Hej Leif
Det med flashen i loftet er jo ikke noget man bare lige gør.
Hvor højt til loftet - hvilken farve har loftet?
Der kan meget nemt blive brug for korrigering af 1 blænde eller 2.
Hvis man befinder sig i et lokale man ikke kender - så er det spørgsmålet om
man tør vove dette.
Jeg har selv en gammel OSRAM blits som kan indstilles til hel eller delvis
ændring af retningen - denne mulighed har jeg haft meget glæde af.
Hilsen
Jørgen
Hilsen
Jørgen

Fra : Søren Andersen

Dato : 28-11-05 23:23

> Der kan meget nemt blive brug for korrigering af 1 blænde eller 2.

+1 1/3 ev flash eksponeringskompensation virker som tommelfingerregel for
mig ved alm hvidt loft i ca. 2,5 meters højde.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-11-05 00:02

In article <438b8355$0$38711$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Søren Andersen wrote:

> +1 1/3 ev flash eksponeringskompensation virker som tommelfingerregel for
> mig ved alm hvidt loft i ca. 2,5 meters højde.

Det burde E-TTL / i-TTL tage sig af. Synes det viker fornuftigt på 20D og
sigma 500 Dg Super.

Fra : Jacob

Dato : 29-11-05 19:36

> Det burde E-TTL / i-TTL tage sig af. Synes det viker fornuftigt på 20D og
> sigma 500 Dg Super.

Jeg syntes også den undereksponener. dog virker det bedre hvis man lige
først laver en "manuel" feel. (* knappen på canon).

Jacob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-11-05 11:22

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har selv en gammel OSRAM blits som kan indstilles til hel eller delvis
> ændring af retningen - denne mulighed har jeg haft meget glæde af.

Tak for dit input. mine "Tip" er mest berammet på de nye i gruppen, og det
er kun ganske få der kører manuelt og den der gør, de har styr på det.
De gamle manuelle blitz fungere slet ikke sammen med et moderne
digitalkamera hvor ATTL, eller hvad de forskellige kamerafabrikanter nu
kalder det, klarer det hele.
Og et farvestik fjernes i PS efterfølgende.

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Jacob

Dato : 28-11-05 21:40

> [...]
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
> Har du ældre analoge kameraer du vil af med, så send en mail.

Jeg kan anbefale at man kigger om der er akustiske absorbere i loftet eller
andre mærklige ting.

Smid batterier ne i en pose eller lignende hvis det er nimh eller nicd. hvis
uheldet er ude og et batteri løber ud så er den ætsning der kan ske ganske
smertefuld.
desuden bør man ikke opbevare andet i lommen end batteriet / erne

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-11-05 23:30

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kan ske ganske smertefuld.
> desuden bør man ikke opbevare andet i lommen end batteriet / erne

Øh? Hvad er det lige, du taler om?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-11-05 11:42

> [...]
> ganske smertefuld.
> desuden bør man ikke opbevare andet i lommen end batteriet / erne

Du har ret, der laves nogle plastæsker til penligthbatterier, og dæksler til
de store batterier kan selvfølgelig også anbefales.

Prop ikke batterierne ned i lommen til nøglebundtet, batterierne kan
eksplodere hvis de kortsluttes.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 29-11-05 17:37

> [...]
> ganske smertefuld.
> desuden bør man ikke opbevare andet i lommen end batteriet / erne

Det er ikke alene ætsning, men i høj grad også tale om kortslutning af
batterierne som man har puttet i lommen.
Brug derfor altid f.eks. de små plastic lynlåsposer, som er meget velegnet.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jacob

Dato : 29-11-05 19:15

> [...]
> batterierne som man har puttet i lommen.
> Brug derfor altid f.eks. de små plastic lynlåsposer, som er meget

jeg har selv smadret et batteri da mine nøgler lå dernede sammen med
batteriet. batteriet eksploderede ikke men blev pænt varmt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-11-05 21:13

Jacob wrote:

> jeg har selv smadret et batteri da mine nøgler lå dernede sammen med
> batteriet. batteriet eksploderede ikke men blev pænt varmt.

Hvis man ikke kan tænke sig til, at man ikke skal kortslutte et batteri,
så må man jo lære det på den hårde måde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen