Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot S1 IS eller Olympus SP-500~
Fra : Morten Snedker

Dato : 26-11-05 10:22

Jeg står for at skulle investere i et nyt digital kamera. Mit krav er
ikke så stort, udover at jeg vil have minimum 10x zoom, og prisen skal
ligge under 3000.

Jeg har kig på hhv. Canon PowerShot S1 IS og Olympus SP-500 UltraZoom.

Olympus kan levere 6mpix, raw-format og et kamera som trods alt er 1½
år nyere.

Canon kan levere 3.4mpix, intet raw, men har til gengæld "anti-ryst"
funktion, hvilket Olympus ikke har. Det er vel ikke uvæsentligt når
man har zoomet tæt ind?

Udskrift i større end A4 bliver ikke aktuelt, hvorfor 3.4mpix
principielt er nok. Raw eller avi er også uvæsentlig for mig.

Olympus er nyt og det har været svært at finde nogle brugerreaktioner
på det - nogle af Jer, der har erfaring med det?

Brugernes anmeldelser, til gengæld, af Canon når jo ind i himlen....

Jeg er i syv sind.

mvh /Snedker

Fra : Erik W.

Dato : 26-11-05 11:13

"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligge under 3000.
>
> Jeg har kig på hhv. Canon PowerShot S1 IS og Olympus SP-500 UltraZoom.

Antiryst er godt - især på EVF-kameraer hvor mange fotograferer med kameraet
i strakt arm istedet for at støttte kameraet mod hovedet. Canon S1 IS er
populært, men det er også berygtet for at have et gevaldigt "shutterlag" -
en forsinkelse når der trykkes på udløseren. Olympus laver generelt fine
sager, men uden anti-ryst, selvom de i sin tid var pionerer på området. Jeg
kan ikke lide Olympus' kort-format XD fordi det er dyrere og sjældnere end
det konkurerende format SD, som stortset alle andre fabrikater anvender.

Du bliver ikke snydt med et af disse to kameraer. Men hvis jeg var dig ville
jeg også tage Panasonic FZ5 ind i mine overvejelser
http://kortlink.dk/technikdirekt/27xh

Mvh Erik

PS. Der er oprettet en ny gruppe news:dk.fritid.foto.indkoeb hvor dit
spørgsmål ville være mere velplaceret.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:22

> Brugernes anmeldelser, til gengæld, af Canon når jo ind i himlen....

Tja.. Jeg har Canon S1 IS, og det tager da udmærkede billeder, men du skal
være opmærksom på at søgeren, både LCD-skærmen og den elektroniske søger
(EVF) er ubrugelige i klart lys.

Et uddrag af en anmeldelse om efterfølgeren (Passer perfekt på S1 IS):
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=58520
-----
S2 IS har imidlertid en meget betydelig svakhet hva betjeningsvennlighet
angår: Kameraet er nesten ubrukelig i sterkt solskinn. Det gjelder både den
elektroniske søkeren og LCD-skjermen. Skjermbildet er så mørkt at det knapt
er mulig å se noe som helst i søkeren og på skjermen, selv med den lyseste
av de to mulige innstllingene. Med dagens teknologi er det slett ikke umulig
å lage skjermer som gir god visualitet i solskinn, men denne teknologien har
Canon oversett da de konstruerte S2 IS. Helt uforståelig og utilgivelig.
------

Om Olympus er bedre på det punkt ved jeg ikke.

Mvh Sven Lindhardt

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 26-11-05 12:34

> [...]
> Jeg står for at skulle investere i et nyt digital kamera. Mit krav er
> ikke så stort, udover at jeg vil have minimum 10x zoom, og prisen skal

Jeg mener at Sony DSC H1 kan fåes til ca. 3000 kroner.. Det har 12x optisk
zoom og stabilisering

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-11-05 13:15

Morten Snedker skrev følgende på usenet:
> [...]
> ligge under 3000.
> Jeg har kig på hhv. Canon PowerShot S1 IS og Olympus SP-500 UltraZoom.

Som en anden nævner, så ville jeg også kigge på Panasonic FC5 - det kommer
også under 3000 kr og har IS og 12x zoom.

Hvis du vil ofre lidt mere, så er der også storebror FZ20 og den helt nye
FZ30.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-11-05 16:04

Jan Vestergaard skrev følgende på usenet:
> Som en anden nævner, så ville jeg også kigge på Panasonic FC5 - det
> kommer også under 3000 kr og har IS og 12x zoom.

et hedder selvfølgelig FZ5

Jan

Fra : Morten Snedker

Dato : 26-11-05 17:00

On Sat, 26 Nov 2005 13:14:34 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>også under 3000 kr og har IS og 12x zoom.
>
>Hvis du vil ofre lidt mere, så er der også storebror FZ20 og den helt nye

Det vil jeg ikke -Jeg spekulerede i prislejet 2500, så 3000 er
smertegrænsen. Uanset hvad man finder kan man jo altid liiige for 300
mere...

men tak til Jer alle. Henvisninger, erfaringer og viden tages imod
med kyshånd. Udbudet er jo ved at være stort i klassen.

mvh /Snedker

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-11-05 17:20

"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> wrote in message

> [...]
>
> men tak til Jer alle. Henvisninger, erfaringer og viden tages imod
> med kyshånd. Udbudet er jo ved at være stort i klassen.

Du går slet ikke galt med hverken Canon, Olympus el. Panasonic som du har
kigget på. Men du skal huske at der skal jo kort og batterier til oveni
hatten.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-11-05 14:10

> Brugernes anmeldelser, til gengæld, af Canon når jo ind i himlen....
>
> Jeg er i syv sind.

Ja, jeg vil personligt anbefale Canon da jeg har kendskab til deres kvalitet
igennem et par år. Olympus har jeg ikke haft gode erfaringer med.

Men dit indlæg skal ligge i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Mvh
Simon

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 26-11-05 14:22

"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kig på hhv. Canon PowerShot S1 IS og Olympus SP-500 UltraZoom.

Føtex har vist nok Canon S1 IS på tilbud til kr. 2.000,- pt.

Mvh
Kenneth

Fra : Claus Bjerre

Dato : 26-11-05 18:39

> [...]
> ligge under 3000.
>
> Jeg har kig på hhv. Canon PowerShot S1 IS og Olympus SP-500 UltraZoom.

Du bliver træt af søgeren i Canon S1. Kender ikke olympusen.
CB

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 26-11-05 18:46

Hvis du skulle være interesseret, har jeg et meget velholdt Canon S1 IS, som
jeg overvejer at sælge. Havde regnet med at ville have omkring 1800,- for
det.
Henrik L (2630)

Fra : peter

Dato : 01-12-05 14:42

Morten Snedker wrote:
> Jeg har kig på hhv. Canon PowerShot S1 IS og Olympus SP-500 UltraZoom.

Jeg har et Canon S1 IS og er rigtigt glad for det. Stabilizeren virker
fint -hvilket er et must med 10x zoom.
Det eneste minus jeg kan sige er at autofocus'en ikke virker ordenligt i
svagt lys.

Jeg kender ikke Olympus'en men har tidligere gået uden Olympus da de
bruger de dyre Xd-kort (er det ikke sådan de hedder) -som en af de
eneste fabrikanter.

/Peter

Fra : Claus Bjerre

Dato : 02-12-05 18:12