aluminium og saltvand
Fra : René

Dato : 23-01-06 18:51

hej

Jeg skal lave en linse holder til mit kamera og tænkte på at bruge
aluminium for at det ikke skal veje for meget men tager aluminium skade
af saltvand??

mvh

René

Fra : DSF/PADI undervisnin~

Dato : 23-01-06 19:10

Hej René

Det er vigtigt at du vælger en søvandsbestandig aluminium, ellers
får du problemmer da almindelig aluminium kooriderer i forbindelse med
saltvand.

Det er ligeledes en rigtig god idé at få emnet overfladebehandlet.

Jeg vil anbefale at du får det elokseret.

mvh Lars

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-01-06 22:02

"DSF/PADI undervisning" <Lars.Bock@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Det er ligeledes en rigtig god idé at få emnet overfladebehandlet.

Det har jeg hørt fra flere, hvorfor er dette nødvendigt hvis man anvender
den rigtige legering som f.eks. 6061. Hvis man ser på flasker i f.eks.
rødehavet er disse jo ikke overfladebehandlet, det er vores alu båd iøvrigt
heller ikke?

mvh
Jonas

Fra : Ole Brandt

Dato : 23-01-06 22:31

Det burde ikke være nødvendigt at få emnet eloxeret. Hvis man
vælger en saltvandsbestandig legering, som i øvrigt findes i
flere forskellige kvaliteter, bør det kunne gøre det.

mvh

Ole Brandt

Fra : Michael Kristensen

Dato : 23-01-06 19:51

>Jeg skal lave en linse holder til mit kamera og tænkte på at bruge
>aluminium for at det ikke skal veje for meget men tager aluminium skade
>af saltvand??

Aluminium oxiderer ved kontakt med saltvand, men denne aluminiumoxid der
dannes på denne måde, beskytter aluminium indenunder. Aluminiumflasker
behøver derfor ikke at være overfladebehandlet (malet), da overfladen
oxiderer og beskytter flasken.

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 23-01-06 20:07

Hej.
Hvorfor ikke lave den i plastic, POM eller klar akryl?

mvh Frederik

Fra : René

Dato : 24-01-06 07:17

hej

tak for alle forslag

nu kan jeg få det lavet uden at frygte det kommer til at ligge på
bunden af havet en dag.

mvh

René

Fra : PR

Dato : 24-01-06 15:32

"René" <rba74@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har adskillige dele, der er lavet af almindelige aluminiumsprofiler, som man kan købe hos de
fleste isenkræmmere. Skruer og gevind får lidt silicone og så er der absolut ingen problemer. Det
hele bliver naturligvis skyllet grundigt i ferskvand efter hvert dyk, gerne en time i tanken når det
er muligt.
Derimod har jeg et prof-fremstillet UW-hus, og der er ofte korrosion hvor der er kontakt mellem
aluminium og andre metaller.
mvh
Peter