HID pære
Fra : Morten Kjerulff

Dato : 21-01-06 13:42

Er der nogen der kan fortælle mig hvad den ydre "kappe" på en HID
pære bruges til?
Jeg har været så uheldig at min er knækket af, men selve pæren ser
ud til at fungere fint nok uden.

Mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 21:39

Morten Kjerulff wrote:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad den ydre "kappe" på en HID
> pære bruges til?
> Jeg har været så uheldig at min er knækket af, men selve pæren ser
> ud til at fungere fint nok uden.

ingen problem, det er bare beskyttelse af pæren, så den kan du bare bruge
vidre.

mvh Morten

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 27-01-06 20:25

Ok.

Tak for hjælpen. Man bliver helt bange for at gøre noget forkert med
den pris sådan en pære har

Mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-01-06 21:53

Hej Morten

Prøv at kigge i manualen
http://www.halcyon.net/manuals/helios-proteus_webmanual03.pdf
eller på
http://www.uk-halcyon.com/halcyonbulbs.htm

Heraf fremgår at HID pærer er meget følsomme (både overfor vibrationer,
fedtfingre, vand ...) og en "test tube"/"lamp cover" til ca. 150 kr. er jo
noget billigere end de 700-1500 kr. en HID pærer koster. Så hvis nu uheldet
er ude, mon ikke penge til den ekstra beskyttelse er givet godt ud. Af samme
årsag foretrækker jeg helt personligt HLD både til primær og sekundær.

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-01-06 22:07

Hej

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> årsag foretrækker jeg helt personligt HLD både til primær og sekundær.

Test tube eller reagensglas som det hedder på dansk er ikke en del der
passer på Helios 4,5 lygten og pæren i denne er ikke følsom overfor fedtede
fingre da den netop har en kappe udover. Jeg tror du forveksler test tube
med den beskyttelseskappe der er på 10W pæren.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-01-06 23:08

Jonas det generelle spørgsmål i starten af tråden var:
"Er der nogen der kan fortælle mig hvad den ydre "kappe" på en HID
pære bruges til?"
Hvoraf udleder du lige at det drejer sig om en Helios 4.5 og hvilken type
beskyttelsesglas "kappe" hentyder til ?
At Morten så i en senere tråd afslører at det er en Helios 4.5 han har, er
irrelvant for denne tråd.
/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-01-06 23:40

Hej Sune,

Det er kun WA 10W pæren der har en ydre kappe og den bruges (af halcyon) kun
i Helios 4,5 lygten, hvorfor det er misforstået at tale om test tubes.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 22:05

Sune Jorgensen wrote:
> [...]
> Hvoraf udleder du lige at det drejer sig om en Helios 4.5 og hvilken
> type beskyttelsesglas "kappe" hentyder til ?

hej sune,

det Morten spørger om er "Er der nogen der kan fortælle mig hvad den ydre
"kappe" på en HID
pære bruges til?"

han snakker om ydre "kappe" på en HID
PÆREN,,,,,, PÅ PÆREN, så er der altså ikke tale om reagens glasset men lige
præsis den ydre "kappe" der sidder på en WA 10W HID pære.

så derfor står midt første indlæg ved magt.

mvh Morten Dall

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-01-06 10:42

Nu er ikke mig men Halcyon der selv bruge begreberne "test tube" og "lamp
cover" om den samme ting, og jeg kan nemt oversætte "lamp cover" til "lampe
KAPPE" med mine begrænsede engelsk kundskaber, og selvfølgelig så længe
pæren lyser kan den bruges.
Men 2 x Morten I kunne jo spørge Halcyon direkte, og se hvad deres
officielle svar vil være, det kunne jo være at de ikke var enige, og
betydeligt mere interessant for andre læsere af denne tråd at vide, end hvad
vi tre forstår ved ydre "kappe".
/Sune

PS Hvis Supermand der flyver rundt med en "KAPPE" fik en på "PÆREN", ville
han så gå ud som et HID lys ?-)

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 31-01-06 11:01

Hej igen.

Jeg har skrevet til forhandleren af min lygte. De siger at de har
forwarded mit brev til Halcyon (hvem det så end er i DK).
Men her 2 uger efter har jeg stadig intet hørt.

Er der nogen, der har erfaringer med Halcyon i Danmark og deres
reaktionstider?

Mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-01-06 11:56

"Morten Kjerulff" <kjerulff@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Er der nogen, der har erfaringer med Halcyon i Danmark og deres
>reaktionstider?

Jeg skriver altid til Halcyon i Florida så får man rigtig besked og med det
samme, det eneste Mikkel kan gøre er jo at forwarde din besked til Halcyon i
Florida så lige nu sidder du og prøver at kommunikere med 2 mellemmænd?

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 31-01-06 13:17

OK.
Tak Jonas.

Jeg skriver en mail direkte til Florida.

Mvh Morten