Trykudline / svømmehal
Fra : Jensen

Dato : 20-01-06 19:35

Hejsa alle sammen

Jeg ligger og dykker lidt i den lokale svømmehal med 4 meter til bunden. Har
dog kun været helt nede ved bunden to gange da det gør vildt ondt i ørene.
Prøver at trykeudline ved at holde mig for næsten og puste til. Det virker
bare ikke rigtigt. Kan mærke at jeg får øget tryk udad til ørene men ellers
mærker jeg ingen forskel.

Er nogen som kan forklare hvordan man gør ??

Bliver jo helt misundelig når jeg ser andre dykke ned så nemt som ingen ting
og de holder sig ikke for næsen.

Fra : marktemba@gmail.com

Dato : 20-01-06 20:05

Udover at puste ud af næsen mens du holder næsen, så prøv at
bevæge kæben fra side til side imens.

Når du puster ud af næsen, så drej hovedet så øret peger opad, det
virker for mig når jeg skal trykudligne.

Håber du klarer det, du skal jo gerne ud i det åbne hav på et
tidspunkt!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-01-06 20:07

"Jensen" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er nogen som kan forklare hvordan man gør ??

Der kan være mange forskellige grunde til at du har smerter når du dykker
ned, der kan være nogle fysiologiske årsager og det kan være et simpelt
spørgsmål om teknik. Hvad der er det vigtigste er at du ikke dykker ned når
det gør ondt, i værste fald kan du få permanent hørenedsættelse og tinnitus.
Kontakt din lokale dykkerinstruktør hvis du er interesseret i at mestre det.

Mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-01-06 20:47

Jensen wrote:
> [...]
> mærker jeg ingen forskel.
>

> Er nogen som kan forklare hvordan man gør ??

Hvornår trykudligner du ?

Hvis du venter til det gør ondt kan det allerede være for sent.

Prøv at gøre det per 0.5 meter når du går ned.

Hellere for ofte end for sjældent.

> Bliver jo helt misundelig når jeg ser andre dykke ned så nemt som ingen ting
> og de holder sig ikke for næsen.

hehe, den har jeg hørt før. Har haft elever der har været >15 min om at
komme ned på 6 meters dybde (i rødehavet)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 21-01-06 09:26

"Jensen" <andre21@ofir.dk> wrote in message
> Er nogen som kan forklare hvordan man gør ??

Trykudligning har voldsomt meget at gøre med at øge smidigheden af dine
øregange, og især af det eustatiske rør (som går fra mundhulen op til det
indre øre og er en del af den mekanisme der udligner ørerne). Jo mere du
træner dine ører, jo nemmere bliver de at trykudligne. Så træn fra tid til
anden, også udenfor forsvømmehallen, ved at holde dig for næsen mens du
forsigtigt presser mere og mere luft mod næsen og mod ørerne, indtil begge
ører har sagt 'plop' eller 'thump' (eller hvordan man nu skal beskrive det).
Lad være med at bruge vold, det er ikke nødvendigt eller ønskværdigt.
Udover at bevæge kæben frem og tilbage, fra side til side, etc., er et andet
godt trick at gabe. Ikke forstået på den måde at man åbner kæften på vid gab
og tager luft ind (det er lidet ønskværdigt på vejrholdning i svømmehallen),
men at man kopierer den bevægelse som bliver sat igang i kraniet når man
gaber. Prøv at lægge mærke til hvad der sker næste gang du vågner groggy om
morgenen og gaber dine kæber af led, om du så kan mærke en "fysiologisk
hændelse" omkring dine ører. Det er den, du ønsker at kopiere i svømmehallen
eller i havet. Træn i at kunne gabe med lukket mund, evt. ved at bevæge
kæben lidt frem og tilbage, så kommer du langt.
Skidtet kommer ikke af sig selv, men bliver man ved med at træne, er det
fhv. hurtigt så nemt at trykudligne, at man ikke kan huske hvorfor man
brokkede sig over det i sin tid da man startede (taler af erfaring).