Varmt bundvand i Øresund
Fra : Poul Olesen

Dato : 18-01-06 17:50

De 2 sidste søndage har vi været på vrag ved Hven i Øresund og jeg var
meget overrasket over hvor varmt vandet er under springlaget. I søndags
var vi på Cementbåden og vandet var 10,8 grader under springlaget og 3,6
grader over springlaget. Jeg har før oplevet at vandet er varmere under
springlaget end over springlaget om vinteren, men jeg har ikke oplevet
så varmt bundvand i Øresund før.
Hvis jeg kikker et par år tilbage er bundtemperaturen om sommeren
omkring 6 grader. Jeg har ikke så mange dybe dyk om vinteren at
sammenligne med, så jeg kan ikke se om det er et nyt fænomen, men mener
ikke at bundvandet plejer at være så varmt. Teorien siger jo også at 4
grader koldt vand er tungest og i Kattegat har jeg før oplevet 2 grader
i overfladen og 4-6 grader ved bunden. I Øresund spiller saltholdigheden
nok også en rolle.

Er der nogen der har en forklaring på det varme bundvand i Øresund?

Kan det tænkes at vandet er blevet generelt varmere i Øresund?

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-01-06 18:48

> [...]
> grader over springlaget. Jeg har før oplevet at vandet er varmere under
> springlaget end over springlaget om vinteren, men jeg har ikke oplevet

Det er meget normalt med bundvand i Øresund omkring de 10 grader frem til
februra, det skifter så ret pludseligt og så er det koldt i hele vandsøjlen.
Vandet kommer så først over de 10 grader igen i juni/juli på bunden.

Det varme bundvand kommer fra Kattegat og det kolde i toppen er fra
Østersøen, forskellen i saltholdighed gør de ikke bliver blandet.

For nogle år siden dykkede vi imellem isflager med 13 grader på bunden en
lillejuleaften.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk